Vad kul.....tyckte väl att det borde fungera.
Nu ser jag fram emot lite bilder och en rapport om hur det fungerar när den är i tjänst.
Vad kul.....tyckte väl att det borde fungera.
Nu ser jag fram emot lite bilder och en rapport om hur det fungerar när den är i tjänst.
/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.
Hur mycket fartreglagebehöver du Bertone? Skulle inte detta räcka? http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=307 Kan inte tre celler räcka, borde ju funka med 12 volt.
Difference between men and boys is the price of their toys
Även här finns det några att välja på - http://www.hab.se/fartreglage/fartre...r-c-337-1.aspx
Alla kanske inte klarar 12 V men flera gör det i alla fall.
Och klarar det 3S så borde det fungera på en 12 V blyack.
Roger
12 volt eller 24 volt ? Servo på det till borrmaskin skulle ju fungera. Hur många ampere du har på batteriet har ju inte mer betydelse än drifttiden.
Frågan är vad max strömmen är det är ju där man kan börja fundera vad för reglage man ska välja. En diod över motorn som skydd för reglagen skulle jag rekommendera.
Kondensatorer 0,1 uF en på varje anslutning på motorn och mot plåten på motorn och en över anslutningarna. Är sedan motorn öppen på något vis så är det lämpligt att sätta en plåt som skärm.
Senast redigerat av Nimbus-Bert den 2014-10-01 klockan 06:13.
Difference between men and boys is the price of their toys
12V. Skruvdragaren är visserligen på 18V, men eftersom jag hade 12V blybatteri tänkte jag använda dom. Just nu kör jag med servo på skruvdragarens gasreglage och det funkar ok. Finns ju möjlighet till back också, med ett extra servo.
12 volt lär ju räcka.
Back är nog ett villkor men du skulle kunna ändra servot så det kan rotera utan ändläge. Sedan rem hjul som får axeln ner till motorn att rotera.
Jag ska försöka med en liknade funktion, har nyss mekaniskt tagit bort pot i servot så det kan snurra fritt.
Difference between men and boys is the price of their toys
Vill man kunna backa så borde väl det vara enklast att genomföra med ett reglage som har back...
Roger
Eller kunna vrida motorn 180 grader vilket var min plan, men har inget lämpligt servo till detta
Går ju att modifiera ett servo, jag skruvade sönder mitt och drog ur pot ur axeln, vek den åt sidan och satt den i mittläge. Om inte pot får plats så måste man montera motstånd i stället.
http://www.sentex.net/~mec1995/gadge.../servomod.html
Difference between men and boys is the price of their toys
Får man fråga varför ni försöker med en relativt komplicerad mekanisk lösning när man kan få tag i reglage med backfunktion ? Och vill ni ändå lösa det "halvmekaniskt" med ett servo så kan ni väl sätta en "omkastare" kopplad via ett servo för att skifta plus och minus till motorn på det sättet eftersom det väl gällde borstade likströmsmotorer? Fast ett reglage med back verkar enklare...
Roger
Varför göra något enkelt när det går att trassla till. Skämtar bara, om jag ser på min konstruktion så skulle nog inte "jetmotorn" fungera så bra bakåt. Sedan vill jag kunna förflytta mig i alla riktningar.
Bertone skulle nog kunna ha ett reglage med back eller ett relä för backfunktion. Även han skulle ha fördel kunna glida i sidled.
Difference between men and boys is the price of their toys
Jo - jag tänkte ju förstås på propeller-varianten och inte "vatten-jet'en" för där lär det som du säger inte fungera..
Så det kan bli...
Roger
Servostyrd skooopa! =) http://www.th-privat.de/mbau/jetstar-jets.jpg
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Har testa min "farkost" i badkaret. Visst fungera det men pumpen (motorn) får farkosten att rotera. Kår ju att köra med men svår att styra.
http://bertssida.se/ finns film.
Kapten Bert
Difference between men and boys is the price of their toys
Har du gjort styrningar under båten för att styra upp båten, limma fast lister på högkant sedan lovar jag att det fungerar bättre.
DS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.
Var inne på samma tanke Kenneth E men då försvann en del av idén. Den ska inte ha en förutbestämd körriktning. Tänkte i stället några små "roder" i ytterkant på båten strax under vattenytan.
Bert
Difference between men and boys is the price of their toys
Det var min första tanke när jag såg att du monterat "motorn" i centrum, borde fungera bättre om du flyttar motorn något längre bak.
Eller då monterar du dit 3 "motorer" och mixar in dom "ungefär" som flaperons.
Dvs. du använder höjdroderspaken för att köra framåt och skeven för att svänga med att ändra varvtalet.
/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.
Det fanns väl ett avsnitt med "På kurs med Kurt" där han blir pålurad en rund båt som har motorn i mitten, den gick mest runt runt den också...
Kör så det ryker!