Timer eller telemetri är ju det bästa. Jag använder lvc som en sista säkerhet. Kickar den in så vet jag att jag har flugit för länge.
Timer eller telemetri är ju det bästa. Jag använder lvc som en sista säkerhet. Kickar den in så vet jag att jag har flugit för länge.
Jag har också telemetri men som finnen kör jag också med lipolarm. Ska justera ner den nu från 3.6V til 3.4V kanske eftersom 3.6V får man efter bara nån minut i flygningen o paniken installerar sig![]()
.................................................. .............
http://www.youtube.com/user/picmovmedia
Skulle vara lätt att koppla in en lipovarnare och där på ett relä som klipper spänningen till motorn när ena cellen går ner under varning. Sen har man fortfarande spänning till mottagaren så att man kan glida ner, om man nu vill bygga eget.
Eller så köper man en färdig modul som redan är framtagen för att förhindra att ens lipon blir förstörda, beställde en för några veckor sedan till ett av mina flygplan jag ska el-konvertera.
Finns i flera utföranden som räknar antingen varje cell eller på cellernas summa. En bra idé är ju då att välja en som räknar cellvis då som flera skrivit kan cellerna variera väldigt mycket individuellt.
http://www.ebay.com/itm/Novak-5476-S...item3a8d1fca79
Dock inte rekommenderat på multirotors =)
Senast redigerat av Landin81 den 2014-05-18 klockan 03:55.
Nuförtiden med telemetri så använder jag med min Graupner/SJ en kombination av förbrukad laddning (mAh) och mätning av de individuella cellernas spänning (V). Genom att ha larm på båda dessa storheter så är jag tamligen säker på att jag inte drar ur batterierna för hårt.