Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Högspänning.

  1. #1

    Standard Högspänning.

    Har en fundering om en högspännings kabel kan störa ut en radiostyrning (2,4GHz). Fick veta att det ligger en högspännings kabel i åkern där jag brukar flyga. Nu efter att misslyckats flyga där så har vi misstänkt att det är vindarna som ställer till problem men kan det vara kabeln som stör.
    Var med när vi mätte ut den och såg då att hans mätutrustning reagerade långt innan vi var över kabeln.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  2. #2

    Standard

    Det beror väl på hur djupt den är nergrävd?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Högspänningskablar är besvärliga, men mindre när de ligger i marken än de som är i luften.
    På klubbfältet passerar man (förhoppningsvis) både från öster och söder vid landningsinflygning.
    Det var hänt att en fena strukit med och även värre träff minst en gång.
    Fast störning via radion har jag aldrig märkt. De instrument som elfirmor har för att märka ut kablar är väldigt precisa och kan ange djupet kabeln ligger på med ett par cm noggrannhet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Lika dant där vi flög för ut. Massa högspännings kablar men vi flög både under och över och aldrig någonsin märkte jag eller andra av någon störning.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En normal anläggning av kvalitetsmärke ska klara att flyga över 800kV utan att räckvidden förändras. Frekvensen i högspänningskabeln är för låg för att påverka (50Hz vs 2400 000 000 Hz), kabeln är för tunn för att kunna skymma fri sikt. (Om det är luftledning, är det nergrävd ledning så är det nog försent om såna funderingar kommer)

    Men det finns sakers som kan kännas som radiostörning

    Kalllödning - har känts som radiostörning för mig
    Tappad mottagarantenn - har känts som radiostörning för mig
    Trasigt sändarsteg - har känts som radiostörning för min far, 2 gånger bägge med spektrum DX6i
    Linjär BEC i akrobatikplan - har känts som radiostörning för mig. Jag fick brännsår när jag kände på ESC:n. Numera bytt till 40A ESC med SBEC trots att jag max drar 30A, men servon vid hovring drar så mycket att linjär BEC inte räcker.
    fredrik

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    .. kabeln är för tunn för att kunna skymma fri sikt. (Om det är luftledning, är det nergrävd ledning så är det nog försent om såna funderingar kommer)...
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    Det är väl knappast frekvensen 2.4GHz som 50Hz högspänning kan störa OM det stör, det är väl i så fall en massa andra störningar och fält som denna högspänning ger ifrån sig som kan få elektronik att spöka, eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är väl knappast frekvensen 2.4GHz som 50Hz högspänning kan störa OM det stör, det är väl i så fall en massa andra störningar och fält som denna högspänning ger ifrån sig som kan få elektronik att spöka, eller?
    Alla dessa "massa fält och andra störningar" är tre stycken

    Elektriska växelfält med frekvensen 50Hz
    Magnetiska växelfält med frekvensen 50Hz
    Elektomagnetiska växelfält med frekvensen 50Hz.

    Dessa stör inte 2,4GHz, förutsett att man inte gjort en konstruktion helt åt h-vete när man konstruerade anläggningen.
    Det är nämligen rätt svårt att göra en 50Hz-antenn, den måste vara jättestor (C/F= 5996 km).
    Ingen av de CE-märkta anläggningarna störs. Jag vet ej vad kineser hittar på de har vad jag vet snart gjort alla misstag som finns när det gäller elektronikkonstruktion.
    fredrik

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tror inte heller att2.4 störs, dock är jag osäker på annan utrustning som kan påverkas av magnetiska störningar, vissa av våra farkoster har idag gps inbyggd i mottagaren och här ser jag en fara. Kan någon förklara om detta stämmer?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Jag menade alltså att 2.4GHz INTE störs utan att nåt annat störs av alla dessa tre fält som du räknade upp Fredrik. =) Varför tänds ett lysrör om man riktar det mot en högspänningsledning tex. Brr!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag tror inte heller att2.4 störs, dock är jag osäker på annan utrustning som kan påverkas av magnetiska störningar, vissa av våra farkoster har idag gps inbyggd i mottagaren och här ser jag en fara. Kan någon förklara om detta stämmer?
    Nej stämmer ej.
    GPS:en har inte magneter utan radiomottagare. GPS=Global Positioning System med 24-32 satelliter. Wikipedia förklarar bra hur det fungerar.
    fredrik

  12. #12
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Däremot så förlitar sig multirotorer med GPS även på en magnetometer, och den störs i allra högsta grad av elektromagnetiska fält.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    De magnetiska växelfälten på 50Hz inducerar en potentialskillnad i lysröret som får dem att tända. Ganska ofarligt.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Magnetiska fält avtar kubiskt med avståndet så de blir snabbt ganska ofarliga för magnetometrar. Så nära borde du ändå inte flyga kablarna ;-)

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frznlogic Visa inlägg
    Magnetiska fält avtar kubiskt med avståndet så de blir snabbt ganska ofarliga för magnetometrar. Så nära borde du ändå inte flyga kablarna ;-)
    Riktigt så är det inte! Den magnetiska fältstyrkan utanför en lång rak ledare (som en kraftledning) är omvänt proportionell mot avståndet till ledningen, dvs. den skalar som 1/r där r är avståndet till ledaren.

  16. #16

    Standard

    När jag gjorde lumpen var det några som satte upp en mobil radiostation på en kraftledningsgata och de kunde inte kommunicera med omvärlden - så att säga att det inte påverkas är lite missvisande tycker jag.
    Senast redigerat av UndCon den 2014-04-12 klockan 23:32.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Riktigt så är det inte! Den magnetiska fältstyrkan utanför en lång rak ledare (som en kraftledning) är omvänt proportionell mot avståndet till ledningen, dvs. den skalar som 1/r där r är avståndet till ledaren.
    Oops, tackar för rättelse.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    När jag gjorde lumpen var det några som satte upp en mobil radiostation på en kraftledningsgata och de kunde inte kommunicera med omvärlden - så att säga att det inte påverkas är lite missvisande tycker jag.
    Men de använde nog inte 2,4GHz-frekvens snarare någon militär frekvens mellan fm-radio 100MHz och teve 400MHz (om det var "nyligen" ). När jag gjorde lumpen 1980 använde man lägre frekvens än 100MHz. Den militära radioutrustningen från den tiden var inte ESD-skyddad, så som all elektronik är idag.
    Hur långa var antennspröten på militärantennen?
    fredrik

  19. #19

    Standard

    vet ej - det var mörkt och jag jobbade inte med sådana saker....
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #20

    Standard

    Bara funderar vidare, fjärrstyrning, fjärravläsning sker via elnätet vilken frekvens sker det vid och är det överlagrat växelspänningen?

    Jordkabeln kan ligga ca 1M (enl. utmätare) under marken så visst kan jag hamna närma den.
    Difference between men and boys is the price of their toys

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •