Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rakt ner gödselåkern.

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard Rakt ner gödselåkern.

    Skickade efter en Jet Fighter från H-k. Bestyckad med 70mm fläkt i 4s 2200 acke. Hade flugit den 8-10 ggr.
    Så var vi då ute på Smålanda i helgen, lite show off, steg vertikalt o rollade hö under stigning. Släppte spaken o den rollade ett par varv extra. Rollade vänster allteftersom den blev mindre o mindre. Släppte spaken o den fortsatte rolla hela vägen ner mot Terra firma o den gödslade åkern. Den såg ut som ett dragspel i nosen, ända fram till insugen. Däremot trillade det inte bort en enda bit från planet. I min sorgsenhet blev jag förbannad o skickade efter en till från EU Warehouse, dyrare men den flög ju så jäkla fint. Döm om min förvåning, idag två dagar senare ,tittade jag på liket o den har rätat ut sig så den är rent av reparabel. Nu min fråga? Kör uteslutande med H-k:s billiga mottagare i så här billiga konstruktioner. Har köpt över 20 st o aldrig haft något bekymmer. Utan att veta så kändes det som om det "låste sig". Har andra haft liknande problem? Deras orangea mottagare har hitills varit helt ok avseende både funktion o räckvidd. Är lite förbryllad. Kanske Mc-Regor kan tänkas ha nå´n idé eller föralldel vem som.
    Mogge.
    Saknar min F-22 som flög så fantastiskt för 450:- sek tom.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Är det orange RX till Spektrum, så ja, de har låst sig speciellt efter flitigt gasande, s.k. brownout, och jag använder dem inte längre annat än till inomhusflax då tiden för återstart av mottagaren känns väldigt lång.
    fredrik

  3. #3
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Så kan det vara freddan för jag steg vertikalt under högerroll sedan fortsatte med vänsterroll tills den var som en prick på himlen.
    Naturligtvis blev belastningen stor. Man får ju vad man betalar för även om det var onödigt att försöka glänsa.
    Jäkla kul plan för knappt några pengar.
    Mogge

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjena Mogge,
    Jaså - "Kina-skiten" fick möta "Smålands-skiten"...
    Nåja - alltid tråkigt när det sker kvaddar. Det kan säkert vara som Fredrik spekulerar i. Kan ju hjälpa lite med den lösning som var poppis i början av 2,4 GHz-eran (när detta var vanligare för främst Spektrum) nämligen att koppla in en kondensator parallellt med strömmatningen t ex nåt liknande denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Protector.html
    Har kört några små Orange-mottagare (Spektrum-kompatibla) men bara till inomhusflyget. Har en kompis som testade nån även utomhus men han ersatte dom rätt snabbt med original-mottagare eftersom det hände lite skumma saker.
    Roger

  5. #5

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Men Mogge då, nu luktar det ju grisskit hemma hos dig, då får jag vänta nån dag med ett besök )
    Flyg fort och lågt

  6. #6
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Du kände väl att det inte luktade hemma hos mej Puggen. Stumpor, skor,jeans,fötter och F-22 väl tvättade. Tack för svaren Freddan och Mc Regor. Ni har naturligtvis rätt. Borde anat något när den rollade ett par varv för mycket. Läropengar.
    Den där kondensatorn förstår jag kan avhjälpa lite. Har monterat konningar på mina digitala modelllok då det ibland uppstår små störningar i strömtillförslen. Är väl principen antar jag. Sedan var det ett vågspel att sätta in en så pass vass motor.
    Visdomsord: Att mäta är att veta.
    Hepp.
    mogge

  7. #7

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Nä det var lugnt med doften idag, du hade tvättat väl, men framdelen av kärran får du nog kapa av och sen ha bakdelen i reservdelslådan )
    Flyg fort och lågt

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Stukade EPP-grejor brukar bli som nya(nåja...) efter ett besök i kokande vatten säger kompisarna. Själv har jag aldrig haft behovet att koka kärror...
    Roger

  9. #9

    Standard

    Kan konfirmera att bixler iaf går att koka upp, dock sväller de enskilda plastcellerna och allting blir bubbligt :-). Gick att trycka ner delvis, antingen för hand eller med baksidan av en sked tex.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •