Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Olagliga filmer

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Olagliga filmer

    Hej

    På youtube finns en massa filmer upplagda som är filmade med hexacopters och octacopters. Jag tror inte dom personer som har lagt upp dom har något tillstånd från militären att göra detta så isåfall har dom personerna begått allvarliga brott.
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Standard

    Straffskalan är väl okänd för ett sådant brott - men visst begår de brottet om de inte har tillstånd.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Tror nog att dem flesta filmer som ligger på youtube som är ifrån luften i sverige är utan tillstånd från militären. Förstår inte hur det skadar någon. Tror nog att det finns viktigare saker militären har att göra med

  4. #4

    Standard

    I mitt Län är det enda stället jag inte får flyga och filma på är vid kärnkraftverket i Oskarshamn - så jag kan tänka mig att de inte vill att jag flyger runt där och rekar läget.

    Att de struntade i Solliden på Öland där kungen ofta är spelar kanske mindre roll - men där är Säpo istället och de är bra nervösa om man kommer drivandes i bleke med segelbåt utan motor...


    Med tanke på att detta tillstånd är gratis så är det konstigt om folk inte skaffar det.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LeoR Visa inlägg
    ..Tror nog att det finns viktigare saker militären har att göra med
    Typ att blockera fina hang i stort sett hela året runt efter att den allmänna värnplikten slopades........
    Verkar som att pengarna måste skjutas upp när de inte kan läggas på grundutbildning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    51
    Jobb
    Chaufför/Maskinist
    Klubb
    N/A

    Standard

    Jo det är på ett sätt ett lagbrott.
    Men på samma gång så har du exakt samma vyer på Google earth. Så länge det inte filmas och fotas över skyddsobjekt så bryr inte jag mig iaf.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Hej

    På youtube finns en massa filmer upplagda som är filmade med hexacopters och octacopters. Jag tror inte dom personer som har lagt upp dom har något tillstånd från militären att göra detta så isåfall har dom personerna begått allvarliga brott.
    Hur ska du ha det med dina inlägg om samma sak? Du skriver ju själv i ett annat inlägg, skapat det också idag för en stund sen: "Men för filmning från en hexamaskin för eget bruk behövs inget."

    Då är alltså filmerna på tuben inte heller olagliga? (så länge dom inte tjänat pengar på dom utan tillstånd vilket så klart inte framgår)

  8. #8
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    I mitt Län är det enda stället jag inte får flyga och filma på är vid kärnkraftverket i Oskarshamn - så jag kan tänka mig att de inte vill att jag flyger runt där och rekar läget.

    Att de struntade i Solliden på Öland där kungen ofta är spelar kanske mindre roll - men där är Säpo istället och de är bra nervösa om man kommer drivandes i bleke med segelbåt utan motor...


    Med tanke på att detta tillstånd är gratis så är det konstigt om folk inte skaffar det.
    Engligt TPS så är ett flygfoto tillstånd för kommersiellt bruk inte gratis, jag hörde idag en summa på 4800 kr + en årsavgift på 1400 kr.
    Mathias, simulatortränad.

  9. #9
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Hur ska du ha det med dina inlägg om samma sak? Du skriver ju själv i ett annat inlägg, skapat det också idag för en stund sen: "Men för filmning från en hexamaskin för eget bruk behövs inget."

    Då är alltså filmerna på tuben inte heller olagliga? (så länge dom inte tjänat pengar på dom utan tillstånd vilket så klart inte framgår)
    Jag talar bara om vad jag har hört sen har någon annan stiftat lagarna för vad vi får och inte får, det kan varken du eller jag ändra på och jag vill inte hamna i buren heller. Hur vet du att dom som lägger ut filmerna på tuben hur vet du att dom inte tjänar pengar på det. Tänk om nån bonde hyr in en hexaflygare och ber honom flygfilma hans hus och gård samt marker som ska säljas och betalar hexaflygaren svarta pengar för det utan att någon av dom har tillstånd, hur ve du vad som händer i det dolda?
    Mathias, simulatortränad.

  10. #10

    Standard

    Dramaqueen. Stick ut och flyg och ha kul i stället!

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kanske läge att välja annan hobby!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Grafisk formgivare
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Det måste finnas annat som är viktigare att hänga upp sig på än olaglig (eller kanske oförarglig) spridning av flygfoto, vad gäller fpv. Reglerna är solklara ang (det tillstånd som krävs för) spridning av flygfoto, men militären bryr sig inte om om detta (såvida det inte råder allmänt fotoförbud av skyddsobjekt) i fredstid. Detta har man kunnat läsa i liknande trådar och artiklar under flera år.

    Så det är inte förenat med vare sig fara för nån annan eller sitt egen hälsa eller frihetsberövande att lägga upp oförargliga flygbilder på youtube. Såvida man inte smygfilmar grannens dotter när hon solbadar.

    Vad som oroar mig mer är hur den nya fpv-trenden lockar till osäker flygning, för att få fräna bilder. Flygning över tättbebyggt område och folksamlingar, ngt som är tabu för en gammal rc-flygare. Det vore riktigt tråkigt att läsa om hexacopter som drait in i fru Perssons köksfönster, eller en heli som hamnat i en barnvagn. Eller att nån av de modigaste fpv-arna som drar upp på höjd, med goggels, med farkosten utom synhåll, hamnar i mittiluftenkollision med vanligt heliflyg.

    Flyg och ha kul. Filma och lägg upp bilder. Alltid lika kul att se! OCH ngt som faktiskt gett den här hobbyn en ny dimension och nya utövare.

    P.S. Fru Karlsson fönster är ok att störta i. Hon är en riktig satkärring...

    Är man ändå intresserad av regelverket.. för skoj skull...

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-m...fotografering/

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

  13. #13
    Ernies avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    59
    Jobb
    Boendestödjare inom psykiatri i Hässelby
    Klubb
    Ingen! men är öppen för förslag

    Standard

    Jag tror flygfarkosten stannar i luften för att piloten tror att det går, i samma ögonblick han tvivlar, ramlar det ner i huvudet på fru karlsson
    Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte
    fungerar! - Albert Einstein

  14. #14
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Kanske läge att välja annan hobby!
    Har du några förslag på vad jag ska ha för fritidsintressen så vill jag att du föreslår det omgående.
    Mathias, simulatortränad.

  15. #15

    Standard

    Behövs denna tråden verkligen? Allt detta tjötet repeteras om och om. Otydliga regler som både kan och inte kan appliceras på oss. Militären och polisen verkar inte störa sej på oss ännu. Ha lite allmänt vett. Flyg inte med en pizza över Jimme Åkesson eller nära en cessna (var en idiot som gjorde det för nåt tag sen)

  16. #16
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlägg
    Dramaqueen. Stick ut och flyg och ha kul i stället!
    Och vad är du då, stick ut och flyg med dig själv din...
    Redigerat inlägg,bättre språk tack. //Bokis
    Senast redigerat av bokis den 2014-05-07 klockan 09:43.
    Mathias, simulatortränad.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Jag talar bara om vad jag har hört sen har någon annan stiftat lagarna för vad vi får och inte får, det kan varken du eller jag ändra på och jag vill inte hamna i buren heller. Hur vet du att dom som lägger ut filmerna på tuben hur vet du att dom inte tjänar pengar på det. Tänk om nån bonde hyr in en hexaflygare och ber honom flygfilma hans hus och gård samt marker som ska säljas och betalar hexaflygaren svarta pengar för det utan att någon av dom har tillstånd, hur ve du vad som händer i det dolda?
    Det sa jag aldrig heller men du frågasatte om det inte var olagligt och man gjorde sig skyldig till grovt brott om man filmade från hexacoptern... Du tyckte att alla som la ut sina flygfilmer gjort sig skyldiga till grovt brott men sen i ett annat inlägg skriver du själv att det behövs INGET tillstånd för att få filma från hexan så länge det inte är kommersiellt bruk.. du kan ju inte förutsätta att ALLA filmer på tuben är för kommersiellt bruk va??

    Det var därför jag frågade dig, du skriver i ett inlägg att det är olagligt att filma utan tillstånd och i nästa att det inte behövs tillstånd.

    Citat Ursprungligen postat av LeoR Visa inlägg
    Behövs denna tråden verkligen? Allt detta tjötet repeteras om och om. Otydliga regler som både kan och inte kan appliceras på oss. Militären och polisen verkar inte störa sej på oss ännu. Ha lite allmänt vett. Flyg inte med en pizza över Jimme Åkesson eller nära en cessna (var en idiot som gjorde det för nåt tag sen)
    Flyga över Jimmy med pizza verkade inget ta så hårt på för det hände varken det ena eller det andra.. Det ser ut att bara rinna ut i sanden den händelsen.

  18. #18

    Standard

    Man kan ju också undra vad som klassas som flygfoto..

    Om jag flyger omkring och filmar med min quad i trevliga miljöer på en höjd av 2-3 meter och sen publicerar den filmen. Är det flygfoto då bara för att kameran sitter på nåt som flyger eller är det hur högt över marken man flyger som räknas? Vart går gränsen? :-)

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Och vad är du då, stick ut och flyg med dig själv din...
    Redigerat inlägg,bättre språk tack. //Bokis
    Moget. Detta beteende är anledningen till att jag och säkert en hel del andra inte orkar lägga tid på att svara på dina frågor.

  20. #20

    Standard

    Om vi kan inte hålla en lung och sansad diskussion med trevligt språk så tycker jag tråden ska låsas. Om man vill spy galla och kalla varandra saker så finns det ett ställe som heter Flashback.

Liknande ämnen

  1. Arvika 2007 Filmer
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 21:01
  2. MFK Albatross Filmer
    Av AndreasXX i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 18:30
  3. Lite FG filmer
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 19:50
  4. Massor av filmer...
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 21:34
  5. Bra filmer
    Av Jakob i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 15:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •