Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: God morgon!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard God morgon!

    Soluppgång från 800 meter över Jönköping.


  2. #2

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Vindkraftstekniker

    Standard

    Snyggt, men du menar kanske 80 meter? [emoji6]

  3. #3

    Standard

    nje, 802 meter enl iosd mini. =)
    Brukar stå 1m när jag står still på marken.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tätbebyggt område, flygplats i närområdet, 800 m höjd med obemannad farkost...
    Men jag antar att du kollat bestämmelserna och följer dessa...
    Det är inte länge sen vi hade ett exempel i Bromma med en multikopter som både flög mycket högt och sen tappade kontrollen och ramlade ner okontrollerad mitt i ett bostadsområde men en oerhörd tur gjorde att ingen skadades.
    Du får ursäkta men vi måste faktiskt ta hänsyn till andra framför vår egen häftiga upplevelse. Övrig luftfarts säkerhet får inte äventyras av vår jakt på häftiga upplevelser och likaså får inte heller människor på marken riskera att träffas av nedfallande föremål på grund av vår "lek" - t ex av en nedfallande multikopter mitt i ett bostadsområde. Vår utrustning är på inte sätt 100 % säker och vi som hållit på med detta länge vet att till slut händer det nåt oförutsett. Så välj flygområden med omsorg är nog tipset.
    Fint väder i alla fall.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    är det mitt i stan ? måste vara elmia och hanget där man ser ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Ja det är Elmia lite längre bort till vänster.

    mcregor, sen kan man tappa kontrollen över ett flygplan när man står på en modellflygplats och flyger och flygplanet kan flyga hela vägen in till stan rakt in i huvudet på någon, allt kan hända och det skulle vara olyckligt om det gör det. Som en gammal segelflygare så har man ändå rätt bra koll på vad som gäller, ringde flygledartornet och kollade flygtrafik i området innan jag flög upp och fotade, det är som sagt inte så ofta som man vill flyga så högt för det drar bara massa batteri och det blir inte så mycket "flygning", sen var det så tidigt på morgonen så det var knappt en människa ute, du ser själv den tunga trafiken på motorvägen =)

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Ja det är Elmia lite längre bort till vänster.

    mcregor, sen kan man tappa kontrollen över ett flygplan när man står på en modellflygplats och flyger och flygplanet kan flyga hela vägen in till stan rakt in i huvudet på någon, allt kan hända och det skulle vara olyckligt om det gör det. Som en gammal segelflygare så har man ändå rätt bra koll på vad som gäller, ringde flygledartornet och kollade flygtrafik i området innan jag flög upp och fotade, det är som sagt inte så ofta som man vill flyga så högt för det drar bara massa batteri och det blir inte så mycket "flygning", sen var det så tidigt på morgonen så det var knappt en människa ute, du ser själv den tunga trafiken på motorvägen =)
    Intressant, med vilket Torn har du pratat med?
    ESGJ tornet är stängt idag….

    ESGJ/JONKOPING


    ISSUED: 17 MAY 2014 08:25 UTC PAGE: 3(23)
    + AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE
    MON-THU 0400-2359
    FRI 0445-2330
    SAT CLSD
    SUN 1315-2330
    FROM: 15 MAY 2014 13:48 TO: 18 MAY 2014 23:59 ES/B1230/14

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Swedishclouds Visa inlägg
    Intressant, med vilket Torn har du pratat med?
    Jag vet faktiskt inte. Ringde 118800 som kopplade mig till något nr, sen blev jag vidarekopplad ett par gånger. Hoppas jag pratade med rätt stad iaf.

    McRegor: Det finns ju tonvis med filmer på youtube där folk mister sina plan som bara fortsätter att dra iväg. Även quads som flygs utanför stan där failsafes inte funkar som de ska och gör att quadden bara fortsätter rakt in över stan i flera km tills de träffar ett hus.

    Som du säger är det inte den lämpligaste platsen att flyga på och det händer som sagt inte så värst ofta att jag flyger bland folk.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Som en gammal segelflygare så har man ändå rätt bra koll på vad som gäller, ringde flygledartornet och kollade flygtrafik i området innan jag flög upp och fotade

    Hmmm...undrar hur det egentligen var med att ha bra koll....Hoppas iaf du hade bättre koll på sånt när du satt i segelflygplanet.

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Jag vet faktiskt inte. Ringde 118800 som kopplade mig till något nr, sen blev jag vidarekopplad ett par gånger. Hoppas jag pratade med rätt stad iaf.

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Härlig bild


    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Soluppgång från 800 meter över Jönköping.

    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Landin - en normal kärra flyger inte många meter om man tappar kontrollen på den så vad du fått detta ifrån att den kan rymma från ett flygfält och själv ta sig en lång sträcka förstår jag inte riktigt. Möjligen kan en vältrimmad segelkärra göra så men knappast troligt - och tar den sig så långt så lär den inte ramla rakt ner som en okontrollerad multi troligen gör - om inte annat så när strömmen sinat. Men är det verkligen som du säger att du kontaktat "tornet" och fått Ok så borde det ju i alla fall inte vara nåt problem med övrig flygfart men ändå tycker jag att det inte var den lämpligaste platsen att flyga högt på.
    Roger

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Landin - nu har jag bara RC-flugit sen ungefär 1970 men jag kan inte påminna mig att vi haft nån konventionell kärra som rymt mer än maximalt ca: 1 km under den tiden - och det har överhuvudtaget varit ytterst få kärror som rymt mera än kanske 500 m från flygfältet. Däremot kan jag tänka mig att t ex multikoptrar som flyger sig själva via inbyggd stabilisering kan ge sig ut på egna irrfärder - och det gäller väl likaså vanliga FPV-kärror med motsvarande elektroniska hjälpmedel. Men konventionellt styrda kärror som vi flyger på RC-fält brukar sällan slita sig speciellt långt - det är dom alltför instabila för. Men letar man så kan man säkert finna även en och annan sådan men i relation till hur många flygningar som sker så är det nog verkligen en ytterst liten andel.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Ja jag har ju mest sökt på autopilot grejer på youtube som lett till det ena och det andra med även flygplan, så troligtvis någon form av kontroller inbyggda i dem.
    Det verkar tyvärr vara en ganska vanlig grej bland nybörjare att de inte har koll på hur sina nya grejer fungerar, särskilt med RTF kitt så som phantom quads qr x350 etc som verkar vara majoriteten av de som tar helt kontrollen och flyger iväg helt själv över städer, vilket absolut inte är bra! Tror folk stoppar i strömmen och sen lyfter de och kör iväg utan att kontrollera så att gps signal finns och piloterna förlitar sig helt på gps systemet vilket jag själv har lärt mig att man absolut inte ska göra.

    Jag har 4 blinkande led stripes runt min quad, samt att förlorar jag kontrollen och mitt naza system inte skulle fungera korrekt så är det 2st tjutande enheter som börjar tjuta i 2 olika riktningar riktigt högt, som lipovarnarna tjuter. Detta installerades så fort jag såg första filmen om en quad som helt tog över kontrollen och flög 4km rakt in i ett bostadsområde och krashade mot en husvägg på en bakgård. Även om man inte flyger nära stan så borde alla ha någon form av varningssystem på sin farkost.

    Sen kan som sagt allt hända, en pilot i ett litet plan kan få hjärtattack och planet kan okontrollerat flyga rätt ner i ett bostadsområde vilket troligtvis skulle förstöra mer än en quad, flygplan kan kapas och flygas rätt in i hus, lastbilschaufförer kan få hjärtattack och köra rätt in i en skolbuss så flera dör, min quad kan träffas av en fågel som gör att quadden störtar rätt in i en elcentral som slår ut elen och gör en dator strömlös där någon sitter och för över pengar till maffia som i sin tur inte får pengarna och åker och gör personen illa, finns ju miljontals grejer som kan hända, men man kan inte leva i en liten glasbubbla, så länge man tar ansvar för sina handlingar.
    Det bästa vore väl om man satt inomhus hela dagarna med en frimärkssamling och inte utsatte sig själv eller någon annan för någon fara, för man kan ju faktiskt krocka på vägen till jobbet så att någon far illa, så det bästa vore nog om all sorts trafik förbjöds, samt alkohol mm då det ofta orsakar stor skada. Lika bra att säga upp sig från jobbet oxå så man inte behöver gå utanför dörren alls.
    =)
    Men Roger, jag håller helt med vad du skriver, man behöver inte utmana ödet i onödan, och jag suger absolut upp det du skriver till mig.
    Senast redigerat av Landin81 den 2014-05-17 klockan 19:31.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Detta med "nybörjarfenomen" på främst multikoptrar tror jag du har helt rätt i Landin. Dom litar nog alltför ofta på att om dom inte klarar av att styra själva så fixar deras multikopter detta men riktigt så enkelt är det ju inte jämt.
    Har du förresten kollat med ditt försäkringsbolag om du har ansvarsskydd i alla lägen för OM det skulle hända nåt - det kan räcka med skador på egendom t ex bilar - så är det ju inte så kul om man måste pröjsa allt själv. Och för personskador är det ju skyhögt värre...
    Roger

  15. #15

    Standard

    Ja jag tror problemet ligger i att nybörjare som inte lär sig flyga manuellt först och drar ut på fältet, sätter ihop sin utrustning, stoppar i batteriet och inte väntar på att farkosten ska spela in sin "hemplats", sätter farkosten i GPS mode och sen drar rätt upp i luften, sen händer det något och de har ingen som helst aning om hur de skall hantera farkosten för att få hem den eller för att undvika att krasha ner på något dumt ställe.
    Även detta som gammal segelflygare är något man har i bakhuvudet, man har alltid en plats utsedd för att kunna "nödlanda" och tar man en ny kurs tar man även ut ett nytt landingsområde. Skulle kunna tänka mig att det är lite likadant för de flesta som flyger FPV? Det borde iaf vara så, men antar att många bara sticker iväg utan att tänka på att fel kan inträffa.

    I början när jag började med quadcopters så hade jag ingen sådan försäkring, nu har jag en tilläggsförsäkring, det var först efter att ha varit inne på transportstyrelsens hemsida för att söka UAS tillstånd för att kunna tjäna pengar på att flygfota åt mäklare och på att spela in filmmaterial från luften åt en kompis som driver ett företag där han producerar reklamfilmer etc som jag såg att man var tvungen att inneha en försäkring för att ens kunna söka tillståndet som jag skaffade min försäkring, innan dess hade jag inte en tanke på att man skulle behöva någon form av försäkring. Jag har ändå flugit modeller sedan mitten av 90 talet och tänker man efter så är det tur att det inte hänt något under alla år man inte haft en korrekt försäkring, så tack för omtanken och tipset ändå, nästan så att det borde ligga en klistrad tråd där alla blir uppmärksammade på att man bör ha en korrekt försäkring när man ger sig ut i luften, för som sagt, allt kan hända och det lär inte bli billigt om man står oförsäkrad.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    allt kan hända och det lär inte bli billigt om man står oförsäkrad.
    helt rätt. men i alla dessa fall med flygningar mitt i stan så skiter jag fullständigt i om det blir dyrt för personen, blir folk skadade så kommer hela våran hobby bli förbjuden tillslut men det verkar inte folk fatta
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17

    Standard

    Ja så är det ju tyvärr. Och det spelar ju egentligen ingen roll om man står mitt i stan och flyger eller om man står ute på ett modellfält och en multirotor tar över kontrollen, flyger in mot stan och krashar, eller krashar in i en bärplockare mitt i skogen 5 mil från närmsta stad, det kommer fortfarande bli en negativ publicering av medier som har en förmåga att överdriva saker maximalt. Men är helt med på vad du menar!

  18. #18
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Men hur gör man för att minimera risken, flyger man över ett tättbebyggt samhälle.....eller?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  19. #19

  20. #20

    Standard

    Nä för att minimera risken för att inget ont ska hända så går man Inte utanför dörren och lägger ner allt vad hobbys heter.
    Sen borde all flygtrafik med alla sorts flygmaskiner förbjudas att flyga över städer, för något KAN ju faktiskt hända. Jag förstår att ni är rädda över att saker och ting ska förbjudas och jag lyssnar självklart på vad ni säger och tar åt mig.

    ja jag hade bättre koll på vad som gällde inom den sortens flygning.

    Jag flyger som sagt väldigt sällan där det finns hus. I närheten. Visst jag flyger ofta i tätbebyggt område med min hubsan h4 mini quad men tror att en fågel skulle göra större skada om den flög in i dig

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •