Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: God morgon!

  1. #21
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Måste hålla med om att det är en tjusig film men ändock så har ju Ex.vis Mc regor med flera en poäng. Det är inte frågan OM utan när en sådan här trillar ner i tättbebyggt samhälle. Orsaken kan vara allt från skitsaker som ett skuret lager till kortis i acke till....osv. Var millimetrar från att få en 12 motors multikopter i huvudet för två år sedan med 12 högvarviga kolfiberproppar.
    Jag var inte ensam vi var ett större antal vuxna och barn.Garanterar,utan att vara överreligiös, att det var försynen som gjorde att vi inte fick en 5 kilos klump i skallen. Respekt tror jag ordet är.
    Mogge
    Mogge

  2. #22

    Standard

    Om jag far till fältet och flyger så har jag gjort allt jag kunnat för att undvika att det jag flyger far iväg och skadar något/någon. Bättre ställe finns inte.
    Om jag flyger i tätbebyggt område så har jag inte alls varit på den säkra sidan utan tar en risk. Sämre ställe finns inte.

    Visst kan man ha otur att skada något/någon om man är på fältet och blir av med flyget/helin/multicoptern... men då har man verkligen otur. Slarvar man bort det man flyger över tätbebyggt område eller om den ramlar ner, då har man råkat ut för dubbelfel: 1. fel på grejerna och 2. flyger på helt fel ställe. Ena pga eget medvetet val.

    Jag ser det inte som helt OK att flyga över tätbebyggt område för att det skulle vara samma risk för något/någon som att flyga vid ett dedikerat RC-fält en bit från tätbebyggelse. Det är totalt feltänkt.

    Så länge som det inte finns lagar så kan vi inget annat göra än att säga till åt de som inte tänker efter att tänka efter. Dels pga skadan man kan åstadkomma (tänk hur folk reagerar när de läser om att nån flugit över staden medvetet och klantar sig än om de flyger på sitt fält och råkar ut för nåt) men även att dessa händelser om något händer kan ställa till det för oss som utövar en rolig hobby. Det är inte alltid regler och lagar gynnar alla så bra som vi vill. Det är inte helt och hållet RC-utövarna som ställer till det för oss, utan de andra "typerna" där ute.

    När det väl finns höga straff för de som inte följer lagarna, då är jag nöjd. Så länge jag sköter mig så händer mig inget. Så länge andra gör bort sig, så får de ta straffet. =) En fotboll kan jag få i huvet när som helst, eller bli påkörd av en bil. Men RC-flyga vill jag som förr, med förnuft.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Standard

    Det är bara en tidsfråga när ett större flygplan trillar ner över en stad oxå. Men absolut, jag håller även med er om det ni säger. Hade min quad trillat ner när jag flög upp och fotade hade den haft ca 200 meter åt varje håll med kyrkogård och ett tomt stort köpcenter, det var därifrån jag lyfte då det mer eller mindre är den enda plats i närheten utan hus. Jag ser det inte heller som helt ok att flyga över tätbebyggda områden och därför håller jag mig oftast därifrån.

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Man kommer inte ifrån att det var en illa vald plats att flyga multikopter på.
    Sen kan man alltid raljera över att det mesta i livet kan vara farligt men min känsla är att detta raljerande mest är för att förringa den dumhet man själv gjort. Det är trots allt en stor skillnad att flyga i ett område som är avsett för modellflyg kontra att flyga mitt i stan. Och vi som är organiserade i klubbar har normalt en ansvarsförsäkring via den organisation vi är med i även om den inte täcker flygning på alla områden - men definitivt "konventionell" RC-flygning på klubbfälten.
    Men gjort är gjort och förhoppningsvis kan det föra det goda med sig att Herr Landin väljer sina flygområden med större omsorg fortsättningsvis. För jag inbillar mig att Herr Landin nu är betydligt mera medveten om det olämpliga och vilka risker liknande tilltag kan medföra.
    Roger

  5. #25

    Standard

    Jag tar som sagt åt mig om allt ni skriver och kommer absolut välja mina flygställen med en annan synvinkel

  6. #26

    Standard

    Fin bild var det iaf (Adobe Premiere/After Effects har nån funktion för att ta bort fisheye-effekten, undras om det finns i andra program, måste labba).

    Men hur som helst... Ut o flyga nu! Solen skiner här. :-D Mer bilder och filmer. Ska till fältet nu med 4 multicoptrar och 1 caip.

    (denna diskussion fick mig att tänka på att min nya APM 2.6 kan ställa till det för mig när jag slår på auto-switchen, så jag lugnade ner mig lite och fortsatte läsa på lite mer om APM... det kan ju liksom gå lite fel om man inte har stenkoll. :-o)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kvart i fem - någon minut tidigare så hade du kanske fått lite mera färg på horisonten.
    Kom med lite mera bilder när det inte är lika klart i luften. Jag älskar soluppgångar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #28


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Jag tar som sagt åt mig om allt ni skriver och kommer absolut välja mina flygställen med en annan synvinkel
    Fast nu var det ju så att tjafset inte började förrän du la upp bilden här. Innan dess så var ju allt frid och fröjd.

  9. #29

    Standard

    Jag räknar kallt med att:

    Ingen kör för fort med bil.
    Ingen cyklar för fort.
    Ingen cyklar på gångbana.
    Ingen backar in för att parkera på enkelriktad gata.
    Ingen pratar i mobil när dom kör bil.
    Ingen tittar i sin mobil när dom kör bil.
    Ingen pratar i mobil när dom cyklar.
    etc
    etc

  10. #30
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Precis, jag följer alla lagar och regler!

    Tror de som gnäller är de värsta själv, de är rädda för konkurrens?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #31

    Standard

    Idag när vi var och RC-flög så kom ett UL-flyg och flög för lågt över oss. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ja, vi har en polishelikopter som har lagt sin rutt vid motirvägsövervakning rakt över vårt fält. Detta på ganska låg höjd, kanske 150m. Det är bara att visa sig och vinka så fattar de att det finns modeller i luften.
    Flyg med insidan så löser det sig.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •