Hej

Jag är ny både på detta forum och inom denna hobby. (Detta är mitt första inlägg)

Jag har under våren med hjälp av Google byggt mitt livs första flygetyg i form av en Tarot 680 med FPV i form av GoPro och Fat Shark länk/glasögon. Den är jag nu relativt nöjd med men eftersom jag har någon form av mental störning så började jag omedelbart klura på nästa projekt. Jag vill ha något jag kan ta bra stillbilder med och helst även bära en lite större filmkamera (än GoPro då).

De flesta färdiga koncept är relativt lika med undantag för Papparazzo Y6 V2 som fångade mitt intresse. http://www.hab.se/paparazzo-y6--v2-d...129-c-876.aspx

Idén med dubbelram där batteriernas massa används för att motverka kameravibrationer känns genial. Tyvärr hittade jag inga ramar med denna lösning i rimlig prisintervall (hittade faktiskt ingen annan alls). Därför är min första fråga på detta forum: Varför? Är lösningen inte lika bra som jag inbillar mig?

Ivf så började jag klura på att göra en egen ram istället. I bilderna nedan ser ni hur det ser ut just nu. Jag uppskattar att jag har 50% av jobbet kvar så det är inte läge för detaljkritik ännu. Det är många lösa trådar ännu men jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik på konceptet som sådant. Sånt är svårt att Googla sig fram till så därav detta inlägg. :-)
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flying brick2.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	36,8 KB 
Id:	45785Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flying brick3.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	44,2 KB 
Id:	45786Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flying brick1.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	45784
För de som inte förstår hur det är tänkt så är det två ramar inuti varandra. De två ramarna sitter bara ihop på 3 punkter (för att inte bli överbestämt) via dubbla vibrationsdämpare med distanser emellan. Genom att ändra distansernas längd/placering kan man jag "stämma av" dämpningen. Batterier och kamera/gimbal sitter på den yttre ramen medans drivpaketet sitter på den inre ramen. Det svåra har visat sig att hålla tyngdpunkten tillräckligt långt bak med GH3 kameran. Därav 3 batterier på bilderna. För att försöka få det rätt från början har jag ritat upp varje komponent relativt detaljerat med rätt vikt på varje komponent. Tyngdpunkten får jag genom CAD:en som jag även använder för att hållfastighetsberäkna allt. Jag är helt kass på att konstruera prylar utan detta verktyg men oavsett hur mycket man simulerar allt så brukar ändå erfarenhet slå datorn så jag hoppas genom detta inlägg att jag ska få konstruktiv och värdefull kritik så att jag inte lägger ned en massa tid i onödan.
Delarna är till stor del saker jag redan har i Tarot ramen så den tänkte jag slakta när denna ska monteras.

Först hade jag tänkt tillverka allt genom att vattenskära 2mm kolfiberskivor men sedan övertalade jag en kollega som brukar hjälpa mig att köra ut delarna i hans kretskortsfräs. Avsikten är därför att en platta (den övre av inre ramen) kommer att göras som ett enlagers kretskort. På det viset kan jag reducera kabeldragningen betänkligt. För att styra gimbalen har jag beställt ett AlxMos kort (illustreras av det gröna kortet ovan Naza:n). Börjar med en 8bitars AlxMos men fungerar inte det så har det nya 32bitars kortet samma hålbild så det ev bytet borde bli bult on.

På bilderna är det 14" proppar och 16mm armar. Är ytterst velig om jag ska gå upp till grövre armar direkt eller inte. De behöver förmoldigen bli längre än de jag redan äger för att inte propparna ska slå i gimbalen så då är frågan om jag ska öka diametern samtidigt. Tyvärr skulle ett sådant byte dra med sig mycket annat. Bla kommer ramen då inte att vara lika låg och därför bli ett större vindfång (paketet är bara 56mm högt just nu, undantaget motorer och kamera/gimbal som är högre). Just nu lutar det mot att låta det vara som det är. Skulle det mot förmodan se konstigt ut när jag börjar simulera last så får jag tänka om då.


MVH Johan