Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dymond

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    19
    Jobb
    Civil Ingenting gör
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard Dymond

    Hej,
    Efter ett par år av stiltje har jag nu fått igång ett begagnatprojekt som inhandlades för ett par år sedan. I flygplanet finns ett antal digitala servon, Futaba och Dymond. Jag kör allt från mottagaren Futaba R617FS vilken matas av en Emcotec DPSI Dual bat. Futabaservona fungerar klockrent men Dymond DS9900 (3st) har ett högfrekvent ljud och småvibrerar hela tiden. Vid utslag gör de gärna skutt. Förre ägaren hade också Futabamottagare, dock lite större. Min mottagare har ingen inställning för HS-mode vad jag vet. Någon som har en aning vad som är fel?

    /J

  2. #2

    Standard

    Jag har ett drös R617FS och vad jag vet så har de inte speciella portar, jag har kört flera olika typer av servon utan problem. MEN, vilken matningsspänning har du till servona? Rätt? Servon styrs över 1520us 760us och 960us beroende på tillverkare osv. Kanske nåt sånt? Ett eller flera? Har du bara ett, kanske det är slut? Tillräcklig ork i acken?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    19
    Jobb
    Civil Ingenting gör
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard

    Jag får nog undersöka det här närmre. Jag fick bara en kort stund över då resten av familjen skulle göra annat. Jag kopplade in 2x2S LiPo till DPSI:n, dock endast storageladdade. Kanske det som är felet? Jag ska också se vad regulatorn på DPSI:n är inställd på för spänning. Det är tre st Dymond DS9900 och alla uppför sig likadant även när jag bara har ett inkopplat åt gången. Jag har ingen erfarenhet av digitala servon men vad jag förstår kan de låta lite mer även när de är stilla men inte hur mycket som helst väl?
    /Johan

  4. #4

    Standard

    Digitala servon kan låta väldigt mycket. De kan pipa och knorra på rätt bra. Men det var det där med vibrerar som var lite nytt, i alla fall för mig. Om de är digitala? Jag har ett KK2-styrt analogt submicro-servo i en gimbal som kan knorra vettlöst när man armar KK2an, bara slå av o på igen så är knorret borta. Antar att det beror på att servot är långsamt och inte pallar den "aggressiva" signalen från KK2an.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    19
    Jobb
    Civil Ingenting gör
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard

    Hej,
    Nu har jag provat med fulladdade accar, olika matningsspänning från DPSI (5,5V & 5,9V), samt med annan mottagare. Dock med oförändrat resultat. Servona låter precis som det där hemska verktyget som tandläkaren har för att ta bort tandsten med, och så vibrerar de lätt. Har läst någonstans att äldre Dymond kan vara skumma och ibland får man väl bara acceptera. Jag har god lust att börja om på ny servosetup. Någon som har tips för en Pilot Extra 88" med söndagsflygstil?
    /Johan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •