Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Strulande fräsdator??? Hilfe Bitte

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Strulande fräsdator??? Hilfe Bitte

    Min nya dator till cncfräsen har börjat krångla då jag startat den så börjar den plötsligt öppna upp en massa utforskarfönster och den börjar dessutom fylla i en massa bindestreck uppe i sökrutan till höger uppe i varje browserfönster. Vad kan vara fel, skadad mjukvara, hårdvara, virus, trojan, mallware, worm????

    En 3D printning till den som kan lösa problemet jalla jalla!
    Senast redigerat av kajakmannen den 2014-06-10 klockan 10:19.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Provat att byta tangentbord?
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Nej men kan göra det ikväll. Har dock vänt och skakat på set nya som jag använder och set hjälpte inte. Tänkte om set kommit in någon metallbit eller liknande i tangentbordet. Kollar då jag kommer hem. Mer tips Bitte
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Rent spontant låter det som att du har fått kortis i tangentbordet, då brukar det öppnas en massa omotiverade fönster som fylls i med slumpvisa tecken, det absolut enklaste är att byta tangentbord och se om problemen försvinner....
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Kom på att jag faktiskt dragit ur USB till tangentbordet och den fortsätter med det konstiga beteendet ändå
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Även efter en omstart?
    I så fall låter det som att tangentbordsdekodern på moderkortet har fått fnatt...
    Och det brukar tyvärr innebära moderkortsbyte...

    Om det nu inte är något mjukvarurelaterat förstås, typ virus eller någon annan malware.
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    boota till bios, boota till felsäkert läge eller boota till ubuntu från USBsticka(googla det, tar bara ett par minuter att fixa). I steg kan du alltså lista ut vad som felar.
    Superhero

  8. #8

    Standard

    Jag hade ett tangentbord som orsakade liknande fel. Eller... rättare sagt, när jag avinstalellerat den trådlösa mottagaren (som funkade bra på andra datorer men inte på denna fast jag installerade om osv) och slängt tangentbordet, DÅ slapp jag problemen. =) Köpte nytt tangentbord. Om du har USB, släng skiten, skaffa PS/2. Och tvärtom förstås. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Startade i felsäkert läge utan nätverk och då får jag inte problemet. Följdfrågan blir då hur jag med denna information skall kunna permanent lösa problemet. Några idéer Torpis?
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Startade i felsäkert läge utan nätverk och då får jag inte problemet. Följdfrågan blir då hur jag med denna information skall kunna permanent lösa problemet. Några idéer Torpis?
    Då kan vi nog dra slutsatsen att tangentbort och moderkort fungerar. Felsäket läge kan ibland bara bot nog att starta till, om du bootar normalt förblir det fel? om så är fallet kör felsäkert igen och kolla i enhetshanteraren efter tangentbordsjox, avinstallera allt. Starta om normalt.

    Hjälper inte det så kan man titta i msconfig (tryck win-knappen och skriv msconfig), under autostart där finns alls med som autostartas, genom att rensa i den listan blir datorn snabbare och man kanske kan hitta någon orm eller mask som inte skall vara där.
    Superhero

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag har för mig att detta va ett gammalt "virus" som kom in väldigt fort om man anslöt datorn mot internätet utan brandvägg . Dock inte säkert att det är så i ditt fall. Googla på det. Det går inte hoppa tillbaka till nån gammal installstionspunkt om du har sådant aktiverat i burken
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Har försökt att googla men svårt att veta exakt vad jag skall googla på. Har du några namn på viruset eller några tips på sökterm?
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    tyvärr det är säkert 3-4 år sedan jag råkade ut för det.

    Ska se om jag får tråkigt på hotellrummet ikväll så kanske jag hittar nått.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Problemet kvarstår då jag botar i normalt läge
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har du gjort den lilla standard kollen och kikat så det inte ligger något i autostart enklare "virus" av amatörer lägger sig där och är bara att ta bort.

    Kolla även processlistan om det finns något konstigt där om du nu kan få upp saker utan att det händer massa konstigt ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Har du scannat av hårddisken med uppdaterat antivirusprogram?
    Har du kollat av datorn med nåt bra "anti-spionprogram"?
    Och om du har Windows -har du ditt Windows uppdaterat med allt från Windows Update?

    /Bo

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Har kört uppdaterat Norton antivirusprogram, spybot searche and destroy, mallware antimalware program, kaspersky antivirusprogram utanframgång i felsäkert lägga funkar det utman att utforskaren poppar upp men så fort jag bootar i normalt läge så poppar den upp hela tiden
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  18. #18

    Standard

    Har du kollat registret vad som ligger under "Run" och för både HKLM och HKCU?
    /Jonas

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    hmm hur gör man det. är duktig på mycket men inte på att felsöka datorer. Har du lust att guida så är jag mycket tacksam

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    kör msconfig och ta bort allt ur autostart utom hårdvara och sånt du känner till att du har installerat samt vill att det startar med datorn (exempelvis antivirus). Byt webläsare från IE då den är ett virusnäste.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •