Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Oseriösa säljare

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    28
    Jobb
    Robottekniker
    Klubb
    Habo MFK

    Standard Oseriösa säljare

    Är det fler än jag som upplever att många användare är oseriösa? Jag har försökt köpa flygplan av tre personer nu, men står fortfarande utan. En annonserade att han hade massa modeller att sälja. Efter flera PM där jag ställer frågan om pris får jag veta att jag kan hitta ritningar till hans viggen på nätet, att det kanske är 70cm i vingspann och att frakten blir billig även om jag vill köpa två likadana modeller av honom (vilket jag inte ens har hintat om att jag är intresserad av). Pris har jag fortfarande ingen aning om.
    Den andra jag vill köpa av svarar inte här på forumet. Några timmar efter att jag kontaktat honom via SMS svarar han att den är såld. Annonsen är fortfarande kvar.
    Den tredje har jag försökt få kontakt med flera gånger på forumet och via telefon. Fortfarande inget svar.

    Är det fler än jag som upplever ett ointresse från säljares håll? Jag håller till på andra forum och där verkar människor ha fått en annan uppfostran.

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har fått fantastiska deals här på forumet, inte minst min nya favorit heli som köptes här. Har även köpt lite småsaker.

    Det är ett forum, man får känna av människorna och ta kalkylerade risker.


    Jag är nöjd än så länge i alla fall.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sedan är det faktiskt semestertider just nu och annat prioriteras.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nja, oseriösa vet i tusan, det är väl så att man säljer till den man behagar. Sen kan man självklart tycka att det är på sin plats att skriva när man har sålt sin pryl, alt. ta bort annonsen.
    Men är man väldigt intresserad så kanske man som köpare ska slå en signal till säljaren och prata med honom IRL, s.a.s....
    Retroholic!

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    28
    Jobb
    Robottekniker
    Klubb
    Habo MFK

    Standard

    Nu klagar jag inte på vem man säljer till. Det ät givetvis upp till var och en. Men att svara när en intressent hör av sig är väl bara sunt förnuft, menar jag.

    Jag har väl kanske bara lite otur när jag är lite mer desperat än annars.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av veritas Visa inlägg
    Är det fler än jag som upplever att många användare är oseriösa? Jag har försökt köpa flygplan av tre personer nu, men står fortfarande utan. En annonserade att han hade massa modeller att sälja. Efter flera PM där jag ställer frågan om pris får jag veta att jag kan hitta ritningar till hans viggen på nätet, att det kanske är 70cm i vingspann och att frakten blir billig även om jag vill köpa två likadana modeller av honom (vilket jag inte ens har hintat om att jag är intresserad av). Pris har jag fortfarande ingen aning om.
    Den andra jag vill köpa av svarar inte här på forumet. Några timmar efter att jag kontaktat honom via SMS svarar han att den är såld. Annonsen är fortfarande kvar.
    Den tredje har jag försökt få kontakt med flera gånger på forumet och via telefon. Fortfarande inget svar.

    Är det fler än jag som upplever ett ointresse från säljares håll? Jag håller till på andra forum och där verkar människor ha fått en annan uppfostran.
    Men du din gamle sprätthöna du har väl inte skickat med bild på dig ?

    Tycker det dyker upp fler och fler oseriösa både säljare och köpare vilket är mycket tråkigt men sen kanske det egentligen är så att man har för mycket runtomkring sig så man glömmer av att man har annons ute och inte är så aktiv på forumet?

    Har själv rätt mycket i år vilket säkert gjort att det finns nån som sett mig som en oseriös köpare. hade ett plan på g men fick så mycket på jobbet att det glömdes bort och nu idag vet jag inte om det finns kvar och kan inte med att fråga.

    Vad vill du ha ? Du kan alltid handla saker av mig
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    28
    Jobb
    Robottekniker
    Klubb
    Habo MFK

    Standard

    Jag vill ha ett aerobaticplan. Jag väntar på delar till ett och har ett nytt hos tullen i Malmö.

    Alternativt ett landningsställ till min epo cub.

  8. #8

    Standard

    Jag kan delvis hålla med veritas - det jag har sett är att främst yngre (väldigt unga) skriver en mycket kort annons utan egentligt innehåll ( plan säljes, inte nytt.....) och utan bild/er ( bilder finns, skicka ett mail så kanske du får en bild).

    Detta är väldigt irriterande och inte underlättar det direkt deras försäljning men jag tror att det beror på deras (ungas) sätt att kommunicera idag via mobil, facebook etc, de förstår helt enkelt bättre.

  9. #9

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Ska man sälja en vara hör man naturligtvis av sig på svaren man får omgående....oavsett om det är semestertider eller vad det nu är....likaså om man sålt varan så skriver man såld eller tar bort den kan man tycka om man har lite sunt förnuft!
    Men tyvärr finns det folk som inte har så mycket av den varan....

    //Pierre

  10. #10
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har genom åren köpt och sålt en hel del begagnade saker via forum, Tradera, Blocket, etc. En lärdom är att slarviga annonser som saknar pris, bild, beskrivning eller platsinformation ofta döljer en mindre nogräknad säljare. Den som inte orkar lägga ned 10 minuter på att göra en vettig annons är ofta inte så intresserad av att sälja.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Jag har genom åren köpt och sålt en hel del begagnade saker via forum, Tradera, Blocket, etc. En lärdom är att slarviga annonser som saknar pris, bild, beskrivning eller platsinformation ofta döljer en mindre nogräknad säljare. Den som inte orkar lägga ned 10 minuter på att göra en vettig annons är ofta inte så intresserad av att sälja.
    Skulle precis skriva samma sak, en slarvig annons ger en bild av en slarvig säljare och person. Vill jag verkligen köpa något av honom?

    Och som vissa skriver, "intressekoll", vill han sälja eller inte? Man tar sig för pannan ....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •