Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: FPV-TC1 Tricopter - Byggtråd

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard FPV-TC1 Tricopter - Byggtråd

    Istället för att kladda ner min quad-tråd med bilder på tri så blir det en egen tråd.

    Bakgrund:
    Har byggt en del tris genom åren men aldrig fått till något jag varit riktigt nöjd med när det kommer till vibrationsfri video.
    Det har alltid skakat mer eller mindre, alltid varit lite jello osv.

    Har byggt några varianter av Daddes maskiner och laborerat med diverse kameramontage men aldrig fått till det riktigt.
    Lite senare byggde jag en kopia av QAV500 med dirty/clean-chassi och den krävde inte mer än lite propellerbalansering för att ge kanonfin video.

    Senaste bygget var ju LKTR250 som har samma typ av konstruktion som QAV, bara nerskalad till 250mm. Även den ger kanonfin bild, sålänge propparna är hyffsat i balans och PID är någorlunda injusterat.

    Har alltid föredragit trikopter framför quad för på något vis beter sig tri så mjukt i luften, framför allt i svängarna.
    Tittade på min trikopter härom dagen, 15 min senare låg den i molekyler på bänken.



    FPV-TC1 (FirstPersonView-TriCopter1)

    Detta bygget blir ett dirty/clean-rams bygge med förhoppningen att slippa vibrationer och jello.
    Planer finns på att senare montera en borstlös gimbal på denna och ha den mer som videomaskin är busflygare, för till det har jag ju LKTR250.

    Först skall den byggas och betatestas. För enkelheten skull blir den först byggd av 4mm plywood. Fungerar den som tänkt så kommer allt byggas om i 1.5mm glasfiber. Då kommer jag även lägga upp min ritning på den.

    Maskinen kommer i första skedet vara byggd med ~650mm CC mellan motorerna.
    Vinkeln mellan framarmarna är ca 140 grader, allt för att slippa proppar i videon.
    Armarna är 15x15mm trälister, betydligt kraftigare än dom 10x10 jag tidigare byggt med. Förhoppningen är att 15mm är tillräckligt för att minimera flex i armarna.
    Trikoptern kommer som vanligt vara fällbar.

    Jag har för första gången försökt mig på att göra någon form av ritning i datorn innan byggandet sätts igång. Tidigare har det varit skisser på papper som har stått som mall.
    Har använt mig av något så simpelt som google sketchup.

    Elektroniken som är tänkt att användas är samma utrustning som suttit på den tidigare trikoptern.

    Plush 18A ESC, nu flashade med SimonK
    DT700 motorer
    5A Turnigy UBEC
    LM2577 boost-buckregulator för stabil spänningsmatning till videoutrustningen
    FrSky D8R-IIplus
    Naze32
    TGY-306G tailservo
    Sony PZ0420 FPV kamera
    800mW 1.3GHz videosystem
    Klöverantenn med filter
    4S 4000mAh 20C lipo
    Mobius och/eller GoPro





    Senast redigerat av markusb den 2014-07-12 klockan 14:36.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •