Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sjöflyg på asfaltbana

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Sjöflyg på asfaltbana

    Jag ville testa sonens FunCub med pontoner innan han själv startar och landar på vatten första gången. Istället för att söka upp en sjö eller havsstrand tog jag med modellen till vårt vanliga fält (Vasa flygfälts gamla landningsbana). Efter kraftiga åskregn förra veckan var de två groparna i banan välfyllda

    Modellen var helt okritisk att starta och landa på vatten, så det torde nog inte bli några problem för sonen.




  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Nu snackar vi vattenplaning på banan...
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Standard

    Sådär ja. Bara för att jag såg dedär så var jag tvungen att köpa flottörer till min Funcub igår, (som inte ens har flygit än).

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag skulle vilja säga bra prickning av vattenpöl vid landning. Filmen visar på de fina STOL-egenskaperna på Funcub med tofflor. I havet är det kanske lite marigare med vågor samt salthalt som jag tror inte är bra för elektroniken ifall man tippar runt.
    fredrik

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det lönar sig att programmera in en mix mellan flaps och höjdroder (så modellen ger litet, litet, nerroder) annars stiger nosen ganska mycket då flapsen fälls ner.
    Gillar möjligheten att ställa långsammare servorörelse på Taranis-sändaren. Det ser snyggt ut med långsamma flaps trots att jag har dem på en trevägsbrytare (ingen flaps, halv flaps och full flaps).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •