Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: JST-kontakt(röd)

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard JST-kontakt(röd)

    Är lite konfudersam till den där vanliga röda JST-kontakten som förekommer på små maskiner.

    Enligt de flesta hobbyhandlare ska denna kontakt endast tåla 5 ampere och enligt tillverkaren så lite som 3 ampere.

    Anledningen till oro är att jag kör en liten quad copter som använder denna kontakten men denna maskinen kan teoretiskt i full gas dra så mycket som 24 ampere.(4x 6A fartreglage och motorer)
    Än så länge dock har jag aldrig känt att det varit någon form av värmeutveckling i kontakten eller sladdarna runt den trots att jag kört ganska hårt med denna farkosten.

    Jag undrar dock om anledningen till att denna quad känns lite klen rentav kan vara att kontakten håller tillbaka strömmen på något vis? Eller det kanske bara är så att det inte är lika bra klipp i quads som kör på 2cell som de som kör på 3cell, den enda referens jag har.

    Min andra stora undran är om batteriet jag kör, ett 2cell 850mah 55C.
    Varför kommer en ack som sägs kunna leverera 44 ampere med en kontakt som är specad för 5 ampere max?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FM-8002S55C-1_10191.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	12,0 KB 
Id:	43231
    ________________________________________
    Mina maskiner

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Bara kabeln hade jag blivit misstänksam mot, alldeles för klen för de strömmarna, du skapar bara en massa värme och strömförlust.

    Det finns olika kablar till dessa jst kontakter, vissa är kraftiga medan andra är ganska klena, risk att du bränner av en sådan kabel i luften vid gaspådrag.

    Mitt råd, byt till banankontakt av lämplig design, tex 2.5mm borde tåla vad du klarar av att leverera från det batteriet.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Varför kommer en ack som sägs kunna leverera 44 ampere med en kontakt som är specad för 5 ampere max?
    Huvudet på skaft! Man skall alltid ifrågasätta saker och lista ut varför det ser ut som det gör. På andra forumet är det en kille som förespråkar att man kan köra 14st servon matade via en enda servokontakt. Det är både omöjligt och orimligt, ändå står man fast vid denna åsikt. Exempelvis en 3meters iMAC kärra som drivs av en enda servokontakt.

    Sen steg 2, när man hittar någonting man gillar och förstår dess styrkor och brister så kan man pussla ihop det bästa av allt. Är du duktig på att löda så kan du själv använda en ack som passar dig och byta ut kablar och kontakt till någonting bättre. Men det bygger ju på att du själv är kunnig nog för att klara av jobbet.
    Superhero

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Sladdarna är dock ganska tjocka i mitt fall, och sopm sagt inte märkt att nåt blir varmt på denna maskinen förutom möjligtvis fartreglagen lite jummna trots att jag kört hårt med full gas å flippat runt under en hel flygning.

    Anar dock att min förbrukning för det mesta ligger under 10 amp för jag kör med minsta propellrarna som motorerna är specade för. Så jag låter det nog vara för stunden tills jag eventuellt testar att uppgradera den till 3 cell istället. Vilket förhoppningsvis motorerna(MT1306-10) kan klara då jag kör på 5"-proppar bara.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Till en quad skulle nog också jag byta kontakter och kanske också kablar - eller köpa ackar med bättre kablar och bara byta kontakterna vilket nog är den lösning som jag hellre rekommenderar.
    Men till "skumvåfflor" vid inomhusflyget så gör jag mig inte detta besvär - där kör jag med dessa små JST-kontakter.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Skulle aldrig använda jst till annat än lite matning till servon eller ledlister eller liknande .

    Banankontakter är heller inget jag förespråkar, har sett stressade piloter som fort vill upp i luften som lyckats trycka i + och - i varandra med ytterst tråkigt resultat.

    på allt från 2A och upp till ca 50-60A kör jag med Xt60 tycker det är en smidig och pålitlig kontakt och allt över EC5
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Jag har faktiskt tänkt samma tanke efter att jag köpt en HK miniquad som var färdigbyggd från HK och levererades med just JST kontakt.
    Det är samma sak där att det sitter 4 x 6A fartreglage som i teorin kan dra 24A vilket är långt över vad JST borde tåla.
    Jag märker av att motorer, fartreglage och acc blir ljumna under flygning men inget på varken kabel eller kontakt.
    Orsaken till att kablar och kontakt håller är troligen för att dom höga strömtopparna blir så kortvariga.

    /Jonas

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Jo XT60 är det jag byter till om jag byter för det är vad jag använder på alla mina 3S-ackar och större maskiner redan.
    Måste beställa hem de matchande svarta xt-kontakterna från HK först bara. ^^
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fiber2.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	43232
    ________________________________________
    Mina maskiner

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om man inte har så brutala strömbehov på sina småackar (upp till kanske 800 mAh ackar) så är ju ett alternativ "Mini T" - https://www.hobbyking.com/hobbyking/...tor_Pair_.html
    Har inte testat dessa själv dock.
    Sen finns ju också Micro Deans som ett alternativ - http://www.ebay.com/itm/W-S-Deans-Mi...-/131040907495
    Över dessa kontaktstorlekar är det väl som vanligt XT60 eller olika varianter av bullet-kontakter som rekommenderas numera.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Jag kör dessa JST kontakter på maskiner som drar <30amp och har aldrig haft problem med värmeutveckling eller liknande! 24Amp är inga problem.


    //Sebbe

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    inget problem att köra 25A i ett vägguttag heller men bör man göra det ? knappast.
    när den väl spårar iväg nångång så finns risken för brand och andra saker som inte är planerade.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    [Jag har kraftigare kablar som blir heta/varma vid ungefär samma ström. Det är som att sätta en restriktor på en vattenslang och tro att man ha fritt flöde.
    Ken


    QUOTE=Sebbe;337228]Jag kör dessa JST kontakter på maskiner som drar <30amp och har aldrig haft problem med värmeutveckling eller liknande! 24Amp är inga problem.


    //Sebbe[/QUOTE]
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Kontakter har ingen skarp strömgräns där de fungerar eller inte fungerar.
    Generellt kan man säga att ju större ström man ska belasta den med desto lägre kontaktresistans bör man ha vilket oftast innebär en fysiskt större kontakt. Med stor kontaktresistans (liten och/eller smutsig kontakt) får man stort spänningsfall och stor värmeutveckling i kontakten vilket både sänker prestanda i belastningen (motorn) och riskerar att överhetta kontakten.
    I praktiken är det enklast att följa tillverkarens uppgifter om "max ström" och vid tveksamhet går man upp i tålighet.
    Samma resonemang gäller för övrigt även kablar!
    /Leif

  14. #14

    Standard

    Skillnad i storlek? En bild säger mycket..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0633.jpg 
Visningar:	269 
Storlek:	42,6 KB 
Id:	47144
    Betydligt lättare handhavande av dessa minideans än JissesSåTråcklig kontakt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •