Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 73 av 73

Ämne: Projekt - FireFLY6

  1. #61

    Standard

    Denna tråd hade jag ju glömt uppdatera... =)

    John, det finns en nyare motorsetup som är mycket strömsnålare och som gör att man kan flyga över 40 minuter. Får se om det blir uppgradering, kostar ju en del. Och tar tid att fixa.

    AvA Pro Key beställdes tidigare.
    Det kom också med en specialanpassad Mission Planner, "FireFLY6 Mission Planner" (laddas ner från hemsidan alltså).

    AvA Pro Key Firmware installerades i Pixhawk.
    Ställde in allt enligt manualen vilken är väldigt välskriven.
    Finns en manual som visar hur man bygger FireFLY6 från början till slut, dvs fram till och med flygning.
    Supporten är väldigt bra om man kör fast!!!
    Bara en Pixhawk som används nu alltså.
    Gjorde tester på rubbet på byggbordet inför testflygning.
    Allt funkade till slut (tror det var 10 h det tog att få in AvA och ställa in allt, förstå mm).

    Den Mission Planner (program i datorn) så har de släppt en "plugin" till, som bantar bort sånt som inte behövs och ändrat den så den passar FireFLY6 klockrent. Mycket lättare använda än kompletta Mission Planner. Men anpassad för just FireFLY6.

    Körde in AvA 1.1 istället för den gamla som vi körde in tidigare. Denna nya lär ska vara bättre på många sätt och nu har de även börjat sälja färdiga paket med options. 5000USD++.

    Man kan köpa tre olika "nycklar" för att aktivera olika funktioner när man installerat allt. Utan nyckel funkar inget. Smart!
    Monterade klart Pixhawken på rätt plats och dragit om allt kablage som behövdes.
    Ställt om hela sändar-modellminnet från ett tidigare parameter-inställt tokeri till ett vanligt flygminne med vanliga inställningar, resten sköts av AvA.
    Kalibrerat det ena och det andra.
    Placerat om mottagaren till nosen.

    - Gjort alla bench-checks klara
    - Balanserat klart
    - Transition funkar på bordet
    - Funderat ut vilka flight modes som ska användas i hover och forward flight
    - Läst på lite angående "piloting tecnhiques" för just AvA
    - Failsafes-tankegångar
    - Mission-commands (vill ju kunna starta, hovra, göra transition, flyga, göra transition och landa... helt själv)

    Mest läsa och klura alltså, inte så mycket kvar vad gäller det fysiska senaste tiden.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #62

    Standard

    8 september 2016 - AvA 1.1-premiär!!!

    Äntligen flygklar. Och då med AvA!!! BirdsEyeView's superba firmware för Pixhawk som gör att allt sköts av EN och samma kontroller. Dessutom har de egen mjukvara pålagd på Mission Planner som funkar riktigt bra!

    Tog FireFLY6 till en testplats, och ställde in det sista utomhus samt testflög några ggr, fast det var becksvart på slutet. Nåja, man såg bättre än vad kameran visar, men när det lyste starka LEDar så var det nog rätt så svart ändå där ute. Det vart i alla fall lyckade flygningar och dagen efter så flögs det två flygningar till och allt funkar finfint (hovring). Nästa steg är transition, dvs flyga på riktigt!

    Filmade nog också, med en Turnigy HD 2K Black Edition-kamera med videoformatet MP4. Gick inte att göra något med dom klippen. Alla program jag testade så klarade inte av dem eller så funkade det väldigt dåligt. Hatar denna kamera. Så film blir det inte. Delvis också för att det var becksvart... ;-)

    Här gör vi den klar för flygning...


    Här flyger vi...


    Här har vi flugit och börjat stänga ner för kvällen...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #63

    Standard

    Transition avklarad!!!

    Flög ju 11 september igen. Och nu med transition!!! Asfränt! :-D
    Vindarna var upp till 8 m/s i byarna.
    Först tog vi upp den i Stabilize, slog över till Alt Hold, gjorde en Transition på 40 m höjd och flög sen tre varv runt och gjorde transition tillbaks till hover och landade. Sen flög vi samma men lite kortare för att sen hovra runt lite för att tömma ackarna. Allt funkade bra. Lite blåsigt, men funkade bra ändå.

    Transition är rätt avancerad nuförtiden. Det som görs är:
    Främre motorer vinklas lite framåt och rodrena ger lite lyft och så börjar den "hovra framåt" och sen vrider främre motorerna sig framåt (tar 5 sek) och så stannar bakre motorerna (man har ingen kontroll under dessa 5 sek, AvA flyger helt själv) och sen sticker den iväg och man flyger runt som vanligt, förutom att man använder gasen för att stiga.

    Filmades, har bara inte hunnit gjort filmen, kommer.
    Har förresten hört goda nyheter från efterkommande flygningar... tar det senare. ;-)





    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #64

    Standard

    Och så filmen från Transition-flygningen... (har hänt mer efter det ;-))

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #65
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kan man ställa trans höjden? Tycker den går lite högt upp.

    Men jäkligt intressant att det fungera så bra.

    Tråkigt att den är så dyr!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #66

    Standard

    Japp, i FireFLY6 Mission Planner så kan du välja transition-höjden i meter. Eftersom det var våra första transitions så gjorde vi det på 40 meter första gången, dvs marginal för misstag och sen på 30. 20 funkar finfint också. Men om nåt händer så hinner den inte ställa om sig till multicopter på för låg höjd. Vill ej ta risker. Den flyger upp på höjd snabbare än hovrar (2 m/s max) så man vill ju helst göra en transition tvärt. Under transition som tar 5 sekunder så kan man inte göra nånting förutom att avbryta transition.

    Vi flög alltså inte automission i filmen. Dessutom blåste det.

    Jopp det funkar riktigt bra. Men det har varit en lång resa också. Började med Naza-M Lite, sen Pixhawk + APM 2.6, sen Pixhawk med AvA 1.1.

    Köper man pro-paketet börjar det på 6.000 USD (utan kamera och gimbal, utan videolänk, utan extrabatterier, osv).
    https://www.birdseyeview.aero/products/firefly6
    När detta köptes så kostade det betydligt mindre... beställdes före den var släppt, tror det var 500USD för flyget och 400USD för motorer, ESCar och proppar. Sen har den haft två controllers utöver nuvarande 3DRobotics Pixhawk (med GPS/Compass, dubbla PMU, LED-modul, mm). Ett drös ThunderPower 3S 3900-LiPos. Futaba RC osv. Vet ej vad det kostat, men inte 6000USD i alla fall. :-) AvA Pro-licensen kostar väl några hundra också.

    Tillverkarens hemsida: https://www.birdseyeview.aero/

    Och nu ska det uppgraderas... till mer effektiv setup... Tiger Motors-motorer, ESCar, kolfiber-proppar, 6S 5200mAh LiPos mm. =) Flygtiden måste utökas för att bli ett effektivt arbetsverktyg.

    Jo justja... den roliga nyheten måste jag ju berätta...
    13 september 2016 flögs det helautonomt mission.
    Dvs auto-takeoff, auto-transition, flög efter waypoints själv, auto-transition, autoland.
    Gjorde inget mer än tryckte på en knapp. ;-) Hur coolt som helst. Dock fick jag inte se det själv, men firman meddelade den roliga nyheten att allt funkade klockrent. Hur skoj som helst!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #67
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    De e modellflyg på riktigt(tryckte på en knapp)?!

    Kollade igenom hemsidan, undra om de ens sålt tio stycken, sicket överpris, rena rånet för ingenting.
    Jag kunde tänka mig denna för 3 tusen fullt utrustad.



    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Japp, i FireFLY6 Mission Planner så kan du välja transition-höjden i meter. Eftersom det var våra första transitions så gjorde vi det på 40 meter första gången, dvs marginal för misstag och sen på 30. 20 funkar finfint också. Men om nåt händer så hinner den inte ställa om sig till multicopter på för låg höjd. Vill ej ta risker. Den flyger upp på höjd snabbare än hovrar (2 m/s max) så man vill ju helst göra en transition tvärt. Under transition som tar 5 sekunder så kan man inte göra nånting förutom att avbryta transition.

    Vi flög alltså inte automission i filmen. Dessutom blåste det.

    Jopp det funkar riktigt bra. Men det har varit en lång resa också. Började med Naza-M Lite, sen Pixhawk + APM 2.6, sen Pixhawk med AvA 1.1.

    Köper man pro-paketet börjar det på 6.000 USD (utan kamera och gimbal, utan videolänk, utan extrabatterier, osv).
    https://www.birdseyeview.aero/products/firefly6
    När detta köptes så kostade det betydligt mindre... beställdes före den var släppt, tror det var 500USD för flyget och 400USD för motorer, ESCar och proppar. Sen har den haft två controllers utöver nuvarande 3DRobotics Pixhawk (med GPS/Compass, dubbla PMU, LED-modul, mm). Ett drös ThunderPower 3S 3900-LiPos. Futaba RC osv. Vet ej vad det kostat, men inte 6000USD i alla fall. :-) AvA Pro-licensen kostar väl några hundra också.

    Tillverkarens hemsida: https://www.birdseyeview.aero/

    Och nu ska det uppgraderas... till mer effektiv setup... Tiger Motors-motorer, ESCar, kolfiber-proppar, 6S 5200mAh LiPos mm. =) Flygtiden måste utökas för att bli ett effektivt arbetsverktyg.

    Jo justja... den roliga nyheten måste jag ju berätta...
    13 september 2016 flögs det helautonomt mission.
    Dvs auto-takeoff, auto-transition, flög efter waypoints själv, auto-transition, autoland.
    Gjorde inget mer än tryckte på en knapp. ;-) Hur coolt som helst. Dock fick jag inte se det själv, men firman meddelade den roliga nyheten att allt funkade klockrent. Hur skoj som helst!!!
    Senast redigerat av Kenneth E den 2016-09-16 klockan 21:31.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #68

    Standard

    Modellflyg är nog nåt annat... =) Det är en hobby jag också håller på med. Om man säger så. :-D

    Ingen aning hur många de sålt, men de har sålt dem 2 år 2 månader nu.
    Det är ju ingen HobbyKing FPV-modell a la SkyWalker för 100 dollar som man köper en 100-dollars komplett setup till och smäller ihop på en kväll. Själva vingen är väldigt välbyggd och formen är testad en hel del. Det ingår elektriska landställ samt alla delar för att själva flyget som tex tilt-mekanismen och elektronik-modulen för transition (som inte används nu med AvA). Så priset 500USD är väl kanske lite i överkant, men det är ingen kopia bakom denna flygmodell, så jag antar att de vill ha tillbaks alla tusentals timmar de ägnat åt att ta fram modellen. =) Första motorpaketet är mer för RC-flygarn (6st motorer + 6st + 6 st propellrar + ESCar färdigt inställda och allt testat o balanserat) för 400dollar, kanske rätt OK pris, är ju inte HK-motorer och HK-ESCs. Köper man äkta 3DRobotics kit så är det väl ca 400 dollar till eller nåt sånt. Min TBS Discovery kostar lika mycket.

    Men som du säger... 6000 USD för hela paketet (FireFLY6 + ackar + sändare + program + nyckel + färdigbyggd osv...) lite saftigt. Vi slapp billigare undan då vi byggt allting under dessa år och ändrat, testat, feedback osv. Men jämför man med andra likadana paket så är det bara lite dyrare än de absolut billigaste.

    Event38-paket är jag bekant med, kostar lite mindre. Men sen skenar det nog iväg, finns nåt paket med SkyWalker X-5 som kostar runt 7500 USD. Nån har byggt nåt annat med en X-5 som kostar 27.000USD... sen pallrar det nog iväg. Det ingår utbildning. Finns options till de flesta. Är ju resultatet man betala för... dyra verktyg, inte hobby-grejer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #69
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    799USD för billigaste paketet är ganska saftigt, sedan är det bara att lägga till utrustning, visst förstår att det kostar att utveckla. Undrar om det finns en crackad version av deras mjukvara då kan man enkelt bygga något eget för en bråkdel?

    Tyckte bara att det var lite väl saftigt pris, ideen är onekligen mycket intressant, fast jag hade nog valt en annan design som den de kör med på fullskala, finns ju redan färdig utvecklad.

    Oavsett vad jag tycker så följer jag detta projekt med starkt intresse. Ser fram emot fler filmer.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #70

    Standard

    Jo, ska bli mer film o bilder, så länge jag är med på flygningarna i alla fall. :-D Det var inplanerat flygningar ikväll eller i morrn.

    Vad är det för design du tänker på?

    Höll på klura fram ny motorsetup tidigare idag. BirdsEyeView så rekommenderar ett Tiger Motor-kit med Castle Creations-ESC, bägge klarar max 4S. Men de kör 6S på dem (de kör 3S + 3S i serie, man måste göra om nuvarande 3S-setup till 6S). Har frågat hur sjutton grejerna klarar det.

    Dyrt o dyrt... jag reagerade när en flygare här för några år sedan köpte en ny tom Top Flite Cessna för 7000 kr och sen infällbara landställ för 400 dollar. Då var ej motorer, elektronik o sånt med alls. :-) Och inte heller sändare, laddare, ack, bränsle, osv... Bra grejer kostar tydligen. Eller så är det bara ockerpriser. Vet ej. Bra support har BirdsEyeView i alla fall.

    Monterade och ställde in en sonar på en quad med APM idag, kanske ska försöka få den på FireFLY6 senare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #71

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Oavsett vad jag tycker så följer jag detta projekt med starkt intresse. Ser fram emot fler filmer.
    Såg att det kommer med väska också... ;-)
    Hur som... film var det här! Flygning 17 september 2016, auto-missions och lite annat flygande. Nöjda! :-D

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #72
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag trodde inte vingen var så tjock som den visar i slutet av flygningen när batterierna tas ur. Se stabilt och fint ut.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #73

    Standard

    Fick mail från tillverkaren igår... tydligen kan de köra på 6S. Och då kör de 4S Tiger Motors.
    Pro-modellen som säljes komplett så har utökad ram för hållare av ackarna så de har säkert större ackar.
    Den kan flyga 40 minuter. Om man uppgraderar den i denna tråd så kommer man upp i 25 minuter flygtid.
    Nu är det knappt 10.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •