Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: HK Slowstick

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard HK Slowstick

    Med originalet (GWS Slowstick 3 kanaler) har jag lärt många elever att flyga RC. I vindstilla förhållanden är den en perfekt trainer som flyger otroligt långsamt och ger nybörjaren tid att tänka.

    Nu ville jag testa hur HK-varianten med skevroder flyger, så jag köpte den åt min son som fyller 14 i morgon. Han har redan en Funcub som han flyger hur bra som helst, men han ville också ha en modell som kan flygas på mindre yta så han inte behöver komma ut till klubbfältet varje gång han ska flyga litet. Nära hemmet finns ett fint litet fält som är aningen trångt för Funcuben så då tänkte vi att Slowsticken kan vara ett bra alternativ.

    Jag köpte PNF:varianten med färdigt monterade servon, motor och fartreglage. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=47715
    Planet och 3 st 2S 1300 mAh flygbatterier från EU varuhuset blev ca 135 $ med frakt. Då behöver man inte heller bekymra sig för momsen som ingår i priser när man beställer från Nederländerna.
    Monteringen tog ca 1 timme. Vingbalken av plywood limmade jag med CA + kicker, likaså plastbitarna i vingens fram- och bakkant som ska skydda vingen då man fäster den med gummiband, men jag satte också litet epoxy mellan vinghalvorna för säkerhets skull.

    Jag trimmade in planet i kväll så att sonen kan få flyga det i morgon på sin födelsedag. HK Slowsticken är tyngre än originalet, vilket betyder att den kan flygas i något mera vind. Skevrodren hjälper också till att manövrera planet bättre än originalet när det blåser. Ändå kan den flygas riktigt sakta, vilket är charmen med detta flygplan. Kändes riktigt roligt att kunna rolla och flyga inverterat utan problem med en Slowstick.

    Nackdelar: trots att motorn var ner- och högerriktad drog planet uppåt väldigt mycket när man drog på gasen. Kanske vingens anfallsvinkel är litet för stor? Jag löste det genom att mixa in en aning nerroder till gasspaken. Med den mixen glidflyger den fint med noll gas och håller samma attityd när man drar på gas. Mixen gjorde planet betydligt trevligare att flyga, men det kan ju vara besvärligt att få till den mixen för en nybörjare som köper sitt första plan och har en enkel radio.

    Ska se om jag får en filmsnutt från då sonen premiärflyger sin födelsedagspresent.

    Här en bild på ett slitet original samt HK-varianten:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_20140726_12_16_14_Pro.jpg 
Visningar:	245 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	46807

  2. #2

    Standard

    Jag har haft min HK SS i snart en månad nu och är mkt nöjd med den, betydligt bättre än GWS.
    Liten, enkel, rolig att flyga, bra "ta med maskin".
    Jag försökte rikta om motorn men det blev inte bättre för det, ska göra lite experiment med vingens anfallsvinkel (bakkanten).

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Idag fick sonen sin Slowstick i födelsedagspresent. Han var riktigt nöjd med den och flög också några flygningar med sin FunCub och sin Mini Swift.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •