Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Lipo för att driva och starta en fullstor bil?

  1. #1

    Standard Lipo för att driva och starta en fullstor bil?

    Det har ju inte så mkt med RC att göra, men jag vet att det finns mkt kompetens här inne så varför inte testa att fråga..

    Jag har en tävlingsbil som jag tävlar i dragracing. Som i de flesta andra sporter är viktbesparing bra, så därför tänkte jag om man kan använda lipo batterier dels som startbatteri, och för att driva all elektronik i bilen.

    Jag har förstått att det är väldigt känsligt med laddningen till dessa batterier, finns det något smart sätt att lösa detta på så man kan koppla in allt som ett "vanligt" bilbatteri?

    Tacksam för svar!

    /Tom

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    LiPo-batterier finns i olika spänningar beroende på hur många celler de innehåller. 3-cells LiPo-batterier håller runt 12.5 volt nyladdade och kan laddas ur ned till ca 10.5 volt. Så dessa funkar bra som ersättning för blybatterier.

    Så knepigt är det inte att ladda dem. Du behöver dock en specialladdare som övervakar spänningen i varje cell. Alla LiPo-batterier har både de normala anslutningarna för + och - samt en separat balanseringskontakt.

    Vad som talar emot LiPo i en dragracer är att de kan ta eld om man kortsluter dem. När de väl brinner är de svåra att släcka och brinner med hög temperatur.

  3. #3

    Standard

    Hej,

    Det finns en variant på LiPo batterier som heter lifepo4, den är mycket lämpligare för att använda i bilar. De används normalt sett utan någon form av specialladdare.

    Det jag använder ser ut så här:
    http://www.ebay.com/itm/LiFePO4-Star...item2592cff503

    Jag skall just försöka mig på att återställa det efter att en cell urladdats.

    Jörgen

  4. #4

    Standard

    Ett sånt batteri som du länkade till Jörgen, där behövs ingen specialladdare ?

  5. #5

    Standard

    En högkvalitetsladdare går bra då laddspänningen stämmer bra överens med ett vanligt blybatteri. En vanlig "dum" laddare bör man inte använda då de inte har reglerad utspänning.

    En RC laddare som klarar av LiFePo4 batterier ger extra möjligheter för underhåll.

    Det man bör tänka på är att laddströmmen är specificerad till 20A för det här batteriet, det innebär att det inte är så lyckat att ladda ur det helt och sedan hänga på startkablar. Det kan eventuellt också bli lite mycket laddström om bilen trasslat och hoppar igång precis innan batteriet tar slut, då är risken ganska hög att laddströmen blir för hög.

    Jag har varit väldigt nöjd med mitt, inte riktigt lika nöjd nu då det visar sig att en cell har lagt av när batteriet stått i närmare ett år.

    Jörgen

  6. #6

    Standard

    Men hur funkar det med bilens generator? Måste man begränsa laddatrömmen på något vis där?

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Att koppla en generator direkt till ett lipo-batteri är en mycket dålig idé. De är inte alls toleranta mot överladdning och kan börja brinna. De kan bara laddas med "intelligenta" laddare som slår ifrån om något går snett eller batteriet är fulladdat.

    Men varför slänger du inte ut generatorn tillsammans med blybatteriet? Den kostar ju både effekt och vikt. Fast du kanske använder bilen både till tävlingar och på normal väg?

  8. #8

    Standard

    Det var detta jag ville ha reda på, om ett lipobatteri är lämpligt i en bil.

    Absolut kan jag skicka generatorn, men misstänker att det drar lite för mkt ström för att allt ska lira med ett så litet Batteri som jag hade hoppats på.

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det vikt du vill spara så kolla på superkondensatorer.
    En dragster behöver väl knappt ha någon generator bara ström så det räcker för att starta och köra 400 meter.
    Kolla https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard

    Tanken är att den skall gå att köra från depån till banan, och sedan tillbaks.
    Viktbesparingen väger ej upp alla nackdelar.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag trimmar bilar som hobby, främst Volvo S40 där jag har recept från chip till 1000whp. De flesta byggen florerar kring 400hk eftersom det redan där går sjukt bra med en lätt bil och FWD. Dock har alla gemensamt att ingen efterfrågar mindre eller exotiska batterier.

    Jag körde för många år sedan med http://www.odysseybatteries.com/ var det på 14Ah tro? funkade kanon men man får aldrig glömma någonting på eller en dörr öppen för det klarar det inte. Den lilla acken är helt enkelt för känslig och det är extremt noga med stabil spänning om du inte mappat ditt sprut mot alla tänkbara spänningar eller har någont supersmart sprut som fixar att öppna spridarna längre med lägre spänning.

    Så även om ett fyrpack med A123celler hade räckt så tror jag du skall sikta på följande lösning
    Idag kör jag lifepo4 i bruksbilen, http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ll-Volvo-D5-an

    Odyssey,

    Superhero

  12. #12

    Standard

    Intressant! Hit mkt fick du ge för det där lifepo batteriet?

  13. #13

    Standard

    Och hur mkt väger det ?

  14. #14

    Standard

    Hittade ett som verkar intressant! Drygt 3kg och 20A borde räcka utmärkt tror jag..

    http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batt...-12V-20Ah.html

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Hittade ett som verkar intressant! Drygt 3kg och 20A borde räcka utmärkt tror jag..

    http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batt...-12V-20Ah.html
    Handlade från hab.se ring dem. Var förnuftig och välj minst 40Ah...
    Superhero

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kolla på max discharge så att det är tillräckligt... Och ligg inte på gränsen. Bättre att sätta in ett större batteri i så fall.
    Henke har nog köpt sina batterier här skulle jag tro - http://www.hab.se/ackar--batterikont...e-c-146-1.aspx
    Roger

  17. #17

    Standard

    Jag frågar för att jag inte kan och inte för att ifrågasätta, men tänkte bara på att om det räcker med 40ah till en Volvo diesel med värmare så varför skulle inte 20ah räcka till en racerbil som kan underhållsladdas efter varje repa?

  18. #18

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Titta igen på superkondensatorerna.
    De höll ju laddning mellan fredag kväll och måndag morgon på en liten bil.
    Jag blev imponerad. Vikten är ju i stort sett försumbar.
    Laddning går på ett par sekunder om man har något rejält att ladda med.
    De klarar ju lätt att sitta i under drift med laddning från den vanliga generatorn.
    Jag tror att det är något i den stilen vissa märken använder till de miljöbilar som stoppar och startar motorn automatiskt vid rödljus.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Jag frågar för att jag inte kan och inte för att ifrågasätta, men tänkte bara på att om det räcker med 40ah till en Volvo diesel med värmare så varför skulle inte 20ah räcka till en racerbil som kan underhållsladdas efter varje repa?
    Jag kör 60Ah i min V70.

    Är du beredd att gå all in så är en 4S A123 absolut nog. 4S3P väger mindre än 1kg och ger kraft nog. Men som sagt, du är först att fråga om så extrema saker.

    Du spar vikt, men äventyrar strömförsörjningen och en motor är dyr att skjuta. Gissar att du har ganska vassa saker eftersom du nu filar på vikten istället för laddtrycket
    Superhero

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Titta igen på superkondensatorerna.
    De höll ju laddning mellan fredag kväll och måndag morgon på en liten bil.
    Jag blev imponerad. Vikten är ju i stort sett försumbar.
    Laddning går på ett par sekunder om man har något rejält att ladda med.
    De klarar ju lätt att sitta i under drift med laddning från den vanliga generatorn.
    Jag tror att det är något i den stilen vissa märken använder till de miljöbilar som stoppar och startar motorn automatiskt vid rödljus.
    Länka till dem.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •