Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Att välja rätt servo.

  1. #1

    Standard Att välja rätt servo.

    Hur gör man?
    Finns det rekomendationstabeller?
    Går det gämföra specad styrka mellan olika tillverkare?
    El vs Bränsledrift.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kanske bäst att först säga VAD du ska ha servona till.
    Flyg? FPV? Heli? Båt? Bil?
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Flyg.
    15-25 glöd. Kan hända att den blir eldriven 120cm spännvidd
    Supercub 2.7m spännvidd minst 30cc bensin, Roder, höjd Skev, klaff, vattenroder.
    Trainer .60 180 spännvidd, Ett skevservo.
    Flair Hooligan, Typ Sportmodell efter Trainer, OS 46 nånting glöd.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ingen av dom modellerna är ju något extremplan, så JAG hade nog valt standardservon av välkänt märke, typ Futaba eller Hitec. Dragkraft ca 3-4 kg, det räcker gott och väl. Kanske för säkerhets skull satsa på metalldrevade servon.

    Att jämföra olika servofabrikat kan vara lurigt, man kan ju bara läsa specifikationerna och se t.ex. dragkraft.

    Kvaliten på servona brukar variera med vem man frågar...
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Finnns det någon standard för att mäta dragkraft?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    ursäkta fråga jag med
    ett sport plan ca5kg ca 180cm spännvid metanol . hur starka servon till den ?

  7. #7
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    6-8kg servon räcker till det, standardservon, typ hitec, metalldrev.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Finnns det någon standard för att mäta dragkraft?
    Vet i tusan, men dom flesta servotillverkare anger ju dragkraften i kg/cm, alltså hur mycket servot orkar dra en centimeter ut från centrum av servoarmen.
    Och oftast med 4,8 och/eller 6V input.

    Rätta mig om jag har fel...
    Retroholic!

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    6-8kg servon räcker till det, standardservon, typ hitec, metalldrev.
    Är det till alla servon .
    Är det vikten på planet som avgör styrkan eller storlek

  10. #10

    Standard

    Gasservot behöver ju inte vara lika starkt. Det som dock talar för standardservon även där är att de gmed största sannorlikhet tål vibrationer bättre än något random 9gservo från kina.

    Men trots allt så tror jag att det blir ett TGY900 till gasen på min lilla glödstiftare, Lite vibrationsdämpning innuti så litar jag tillräckligt på det. Testade förut att bryta sönder dreven för hand och lyckades inte. Verkar vara väldigt starka i förhållande till storleken.

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Rent tekniskt är det kraften på rodren som avgör. Kraften på rodren bestämms av storlek på rodren, utslag på rodren och flyghastighet. Tumregel som stämmer för allt utom extrem hotliner räcker med vridmoment på servot som är minst lika många kg*cm som ditt plan väger i kg. Det är en ordentlig överdimensionering. Men ska du slå världsrekord i hastighetsflyg räcker det nog inte.

    Jag skulle aldrig använda ett TGY900 till gasservo om jag inte hade först öppnat det och sett att alla kablar vore säkrade med smältlim (de är de nog inte).

    På min Poision (1.4kg, J'en tvåtakt .37) har jag Hitec HS-81 runt om (2.6kg * cm).
    fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Rent tekniskt är det kraften på rodren som avgör. Kraften på rodren bestämms av storlek på rodren, utslag på rodren och flyghastighet. Tumregel som stämmer för allt utom extrem hotliner räcker med vridmoment på servot som är minst lika många kg*cm som ditt plan väger i kg. Det är en ordentlig överdimensionering. Men ska du slå världsrekord i hastighetsflyg räcker det nog inte.

    Jag skulle aldrig använda ett TGY900 till gasservo om jag inte hade först öppnat det och sett att alla kablar vore säkrade med smältlim (de är de nog inte).

    På min Poision (1.4kg, J'en tvåtakt .37) har jag Hitec HS-81 runt om (2.6kg * cm).
    okej tackar det hjälpte

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jämför servon här: http://www.servodatabase.com/
    Man kan även söka på en massa olika parametrar.
    /A

  14. #14

  15. #15
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Man kan använda denna kalkylator, det är då man inser att man inte behöver så stor servon. http://www.mnbigbirds.com/Servo%20To...0Caculator.htm

    /Ulf

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Sen ska man tänka på att kineser ofta hittar på ett snyggt värde i servokraft i stället för att mäta. T.ex. för Turnigy TG9e står det i specifikation att det klarar av 1.5 kg*cm. Vid 0,4 kg*cm stallar den och vid 0,7 kg*cm rasar växellådan.
    fredrik

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Man kan använda denna kalkylator, det är då man inser att man inte behöver så stor servon. http://www.mnbigbirds.com/Servo%20To...0Caculator.htm

    /Ulf
    Det handlar inte bara om att få sitt utslag utan om att få det när man vill. Ett servo som drar 40kg men tar 3 sekunder på sig är ju i många fall sämre än ett som drar 10kg på 0.1sekunder, även om 40kg är mer än 10kg.

    Därav är det väldigt noga med applikationen. Mina 3D flygplan behöver enligt kalkylatorn 0Ncm eftersom jag står still när jag hovrar, men jag vill ändå krana på med överstyrka för att få exakt det utslag jag begär väldigt fort. Tänk dig att jag vill rolla en 16-punkts roll, då måste det hänga med och även om kalkylatorn säger att 11kg/cm räcker så har jag valt 35kg servon just för att få upp precisionen.
    Superhero

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hastigheten är självklart viktig, men på Pumpes kärror är det knappast aktuellt med Super-Duper-Ultra-Hitech-Digi-servon...

    Och det var väl detta tråden gällde??

    *KISS*!
    Retroholic!

  19. #19

    Standard

    All input är bra.
    Alla har ju sina egna favoriter bland det som är bra men det vore ju bra att få höra vad som är riktigt dåligt.

    Nu har jag köpt några E-Max så jag hoppas att dessa blir bra. I min Pilatus Porter 2,7m sitter det Power HD

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Val av servo till olika typer an användningsområden är inte helt lätt.
    Förr var det lite enklare, dels var modellerna inte så extrema som en del är idag dels var alla servon analoga och de flesta tillverkare hade bara standardservon (roterande och eller linjära) som kanske vägde 50-60 gram med 2-3 Kg-cm dragkraft (om ens det), hade man tur fanns även miniservon i tillverkarens sortiment. Metalldrev var ovanligt. Ungefär så såg det ut när jag börja med radioflyg i början på 1970-talet.
    Idag är utbudet enormt, och det är ju jättebra för den som verkligen vet vad han vill ha och behöver.
    Men för de som börjar med radiostyrt men även för de som hållit på ett tag är det inte helt lätt att välja servon.
    Parametrarna är många:
    - Analogt eller digitalt?
    Oftast är digitala att föredra åtminstone till roderservo eftersom det har bättre upplösning (precision) och blir snabbare.
    Se t ex här för- och nackdelar med Futaba digitala servon:
    http://www.futaba-rc.com/servos/digitalservos.pdf
    - Nylondrev eller metalldrev?
    Oftast går nylondrev bra till mindre och medelstora modeller och de har ofta inget eller lite glapp medan metalldrev håller i regel bättre men kan ge glapp med tiden.
    - Borstlös motor eller inte?
    Brushless/borstlös motor i servo skall ge längre livslängd t ex Futaba hävdar upp till 5 gånger längre livslängd på motorn i servot och det är lite snabbare också. Men Brushless servon är klart dyrare t ex Futabas BLS serie av deras servon.
    Se här fördelarna med brushless motor servon:
    http://www.futaba-rc.com/servos/brushless.html
    - 4,8 volt eller 6 volt alt högvoltservo (HV) 7.4 volt?
    Högre volt ger bättre styrka så är servot specificerat att klara t ex 6 volt är det i regel bättre att driva servot med den spänningen. HV servon kan behövas till större modeller och oftast i jetmaskiner.
    - Övrigt:
    *De flesta servon är kullagrade idag så där behöver man oftast inte fundera, det är mest microservon som kan sakna kullager för att spara vikt.
    *För vissa användningsområden finns specialservon t ex servon för radiostyrda bilar. det finns vattentäta servon och det finns (men mer ovanligt nuförtiden) landställsservon (när man har mekaniska landställ, oftast till lite mindre modeller).
    *Storleksmässigt brukar man dela in servon storleksmässigt i bl a micro, mini, standardservo och specialservon samt stora (jumboservo, fast det kallas nog inte så längre). Specialservon kan vara servon för bil, helikopter.
    * En del (kanske de flesta idag) radiofabrikat har servon som stödjer seriell bus (s.bus) och de kan då sitta i serie i en bus. T ex Futaba har det: http://www.futaba-rc.com/sbus/index.html


    Futaba har t ex längst ner på denna sida gjort en tabell som förhoppningsvis skall hjälpa en att kunna välja bland deras olika servon:
    http://www.futaba-rc.com/servos/digital.html

    Andra tillverkare har säkert liknande tabeller.

    Till en början kan man bli förvirrad av det enorma utbudet av servon, men när man hållt på ett tag uppskattar men det stora utbudet eftersom man då kan pricka in mer precist speciella önskemål man kan ha.
    Det finns billiga "kinaservon" men de bör man nog vara lite försiktig med att använda då kvaliteten knappast är så värst hög. Exempel: jag köpte en handfull microservon av fabrikatet Power HD DSM44 digitalt som jag hade i en inomhus depronmodell. Av 5 servon dog 3 st bara sådär helt utan förvarning så där var kvaliteten inte så bra. Tror inte det blir några mer servon av det fabrikatet för min del. Eftersom jag har Futaba radio (14MZ) till mina större modeller har det blivit så att jag hållit mig till Futaba servon som jag är hittills är nöjd med. Men inget hindrar i regel att du använder servon av olika fabrikat såvida det inte är seriell bus servon för där får man nog hålla sig till samma fabrikat som sändaren och mottagaren.

    Hoppas det blev lite klarare.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-08-05 klockan 19:00.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •