Som 8-åring 1954 fick jag i julklapp Wentzells modellmotorbåt Comet i mahognyfaner byggd av min morfar som var en duktig spantbyggare. Den hade av förklarliga skäl bara en långsam elmotor. Jag var för liten för en förbränningsmotor som båten annars var tänkt för och på den tiden hade man, iaf inte barn, knappast radiostyrt. Det medförde att man var tvungen hämta hem båten med en roddbåt eller annat hela tiden när den stuckit vilket var mer regel än undantag. Båten hade en förkärlek till kallbadhusets damhalva på Lyckorna, vilket kanske inte uppskattades av damerna.
På 1970-talet renoverades båten. Den var i ganska dåligt skick med släppta lim, sprucken faner etc. Båten renoverades dock till ett bar skick och blev vitmålad. Den försågs med ny elmotor Mabuchi RS-54K 6V 7300rpm, ny propelleraxel 4mm (svårt att byta nu), stor 50mm tvåbladig propeller och regält roder.
I lådan sedan förr ligger flera 6V motorer (DC med 2 tåtar) av Mabuchi och Graupnerfabrikat. Båten fick även en begagnad radioutrustning typ idag inte tillåten, varför den skrotades när de nya reglerna då kom. År???
Idag vill jag komplettera båten med en radioutrustning, elmotor (kan jag använda de gamla befintliga??) med ESC (eller motsvarande), lämpliga accar etc.
Mitt mål är att ha båten som en vacker deplacementsbåt men även kunna dra på typ jfr. 15-20knop. Alltså ingen racerbåt. Jag vill ju kunna backa och köra typ skalabåt med snygga anläggningar. Båten är i mitt tycke mycket vacker.
Min fråga: Kan någon lotsa mig i djungeln av utrustning. Det är inte meningen att det måste vara topputrustning men att båten skall kunna glädja mig när sonen racar på vattnet. Till våra Monster-Trucks har vi sändare typ 2,4GHz FLYSKY FS-GT2 0ch Maverick MTX-242. Den sistnämda verkar bildmässigt finnas under flera tillverkare.
Jag ser farm mot intressanta tips och svar.
Tack på förhand
Björn