Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilket Batteri till vilken helikopter? Vad är vad?

  1. #1

    Standard Vilket Batteri till vilken helikopter? Vad är vad?

    TL/DR // Sammanfattning av frågor:
    Spelar Maximum charge och discharge rate någon roll för helikoptern eller har det bara med laddaren att göra?
    Är DischargING rate samma sak som Maximum Continuous Discharge?
    Kan jag köra min heli (200 SR X) som har batteri (*1) med (*2) eller med något av de batterierna som är länkade nedan.



    Tjena, har nyligen fått min kära 200 SR X heli och har sedan tidigare lite batterier liggande.

    Nu undrar jag vad som är vad på batteriet och hur det fungerar.

    (*1)Det batteriet som FÖLJDE MED är följande:
    3s 11,1V 800Mah (9Wh)
    30C (24-Amp) Maximum Continous Discharge
    3C Maximum Charge Rate

    Det är väldigt likt detta batteri:
    http://www.snhobbies.com/images/EFLB22003S30_a0.jpg

    Jag har LITE koll på batterier och jag vill egentligen bara bli bekräftad på om det jag säger nedan är sant.
    Volten (11,1V) måste vara samma till samma helikopter, dvs stoppar du in ett 7,4V batteri i en heli som vill ha 11,1V så kommer den inte orka lyfta och stoppar du in ett 11,1V batteri i en heli som vill ha 7,4V så kommer den bli "för stark" och du kan eventuellt råka förstöra olika delar på helikoptern.

    mAh är hur "länge" man kan flyga med batteriet. Hur mycket juice/kräm det är i det.
    Dvs om man har en och samma heli (säg en 200 SR X)
    Så kan den flyga X tid på 800mAh och X tid på 1000mAh där 1000mAh är en längre tid.

    Hur C fungerar har jag igen aning om, det har med laddning och grejer och göra och jag använder just nu bara standard laddaren.

    Nu till min faktiska fråga:
    Om min heli går på batteriet ovan(Se *1)
    Kan jag då köra den på ett batteri som har följande:
    (*2) 11,1V, 1000mAh, Discharging rate:20C
    eller något av dessa:
    http://www.hobbyequipment.se/rc-till...t-kontakt.html (Detta är 25C och jag TROR att det kanske skulle fungera men det skulle vara sub-optimalt)

    http://www.hobbyequipment.se/rc-till...0c-t-kont.html (Det här är 30C precis som det jag har men med en högre mAh)

    Stort tack för hjälp!
    och jag ber om ursäkt om detta har postats innan vilket det med största sannolikhet har, jag var ingen duktig googlare eller forum sökare idag! =(

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du skriver att ditt nuvarande batteri är 800mAh. De batterier du länkar till är 2200mAh. Det är rätt mycket mer och säkert rätt mycket tyngre. Jag vet inte hur din helikopter reagerar på mer än dubbelt så tunga batterier. Jag har bara sett uppgraderingsbatterier på 3S, 800-950 mAh.

    I princip har du rätt i alla dina resonemang om batterier utom att du inte vet att C står för enheten colomb och är storheten för överföring av laddning. Jag skulle välja ett nytt batteri på 800-950mAh 3S 30C eller mer.
    exempel med JST: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1560

    Tänk på att helikoptern har rätt dåliga JST-kontakter. De är inte så vanliga längre för så höga strömmar och bör bytas till något bättre, jag föreslår XT60 men i så fall måste du löda bort kontakten i helin och batteriet. Om du har problem med kontakterna så känn på dem efter flygning. Är de varma ska de bytas.
    exempel på kontakter:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=832
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Du kan ju kika på "reservdelar" till din Blade 200 SR X helikopter:

    http://www.hobbyequipment.se/reservd...lade-200-sr-x/
    (batteriet de listar verkar dock inte vara ett originalbatteri)

    http://www.bladehelis.com/Products/R...=Parts+Listing
    Detta verkar vara originalbatteriet av fabrikatet E-flite: 3 cell (11,1 volt dv 3x3,7 volt), 800 mAh kapacitet, 30C max strömmöttag kontinuerligt (=0,8 amp x 30=24 amp), vikt 65 gram, storlek 70x25x19 mm (LxBxH), kontakt för strömmatning till helikoptern är JST, balanseringskontakt är av typen JST-XH.
    Den laddaren som följer med Blade 200 SR X verkar ladda med 1C dvs 0,8 amp så det tar ca 1 timme (kanske något längre) att ladda ett 800 mAh LiPo batteri med den laddaren (dock dra ej ur batteriet helt utan ha ca 20% av kapaciteten kvar när du flugit färdigt och sen skall ladda batteriet).

    Jag skulle nog hålla mig till ett LiPo batteri med liknande vikt (65 gram) och kapacitet (800 mAh) som originalbatteriet.
    Det viktiga också i ditt fall, om du skall använda originalladdaren, är att balanseringskontakten är lika på det batteri du köper som originalbatteriet eftersom man tydligen laddar batteriet via balanseringskontakten med originalladdaren.

    RC-flights Gravity 3 cell, 30C, 1000 mAh, 71x35x20.5 mm, 96 gram med JST och JST-XH kontakter borde allt helikopterna orka med viktmässigt. Men kolla batteriets fysiska storlek inte möter nåt hinder att montera i din helikopter och även att inte helikoptern blir för framtung med ett batteri som detta som väger 30 gram mer än originalbatteriet.
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1560

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-08-14 klockan 09:21.

  4. #4

    Standard

    Det var bra att ni båda nämnde att VIKTEN på batteriet givetvis spelar roll, det tänkte jag inte ens på men det är ju självklart! Jag köpte ett till av de som batteriet som var listat på sidan och lite andra reservdelar som jag misstänkte skulle gå sönder inom en snar framtid

    Skulle jag i teorin kunna använda vilket annat batteri som helst så länge det är 11,1V? (Förutsatt att vikten är densamma etc)
    Jag skulle exempelvis i teorin kunna använda mitt 11,1V 1000mAh med en discharging rate på 20C.
    Som sagt, så länge volten är den samma så kan jag inte göra några skador på helikoptern på grund av strömmen som går genom den. (Vikten på batteriet ETC kan däremot förstöra för mig)

    Tack för era svar!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kontakterna skall ju passa och ibland brukar Eflite köra med andra kontakter än de som brukar vara "standard" men stämmer kontakterna, spänningen och vikten ser jag inga problem - och givetvis den fysiska storleken så att det får plats.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Etrisa Visa inlägg
    Skulle jag i teorin kunna använda vilket annat batteri som helst så länge det är 11,1V? (Förutsatt att vikten är densamma etc)
    Jag skulle exempelvis i teorin kunna använda mitt 11,1V 1000mAh med en discharging rate på 20C.
    Så länge det är 3 celler och fysikt passar i din helikopter samt inte väger för mycket så kan du nog använda ett LiPo som har 20C, men originalbatteriet har 30C så kanske bäst hålla sig till 30C (eller högre).

    /Bo

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag vet inte riktigt om det har framgått riktigt men C-värdet anger ju hur många Ampere batteriet kan leverera i förhållande till kapaciteten.
    Ett batteri på 1000mAh och 15c kan leverera lika mycket Ström som ett 500mAh på 30c

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Så länge det är 3 celler och fysikt passar i din helikopter samt inte väger för mycket så kan du nog använda ett LiPo som har 20C, men originalbatteriet har 30C så kanske bäst hålla sig till 30C (eller högre).

    /Bo
    Blade 200 SR X helikoptern.

    Max ström LiPo batteriet kan leverera kontinuerligt (observera att LiPo batteri i regel har två C värden - kontinuerligt och burst/kort stund, några sek - exakt hur många sek är i regel oklart):

    1000 mAh(1 Ah) LiPo med 20C: 1 x 20 = 20 ampere

    Orginalbatteriets 800 mAh (0,8 Ah) med 30C: 0,8 x 30 = 24 ampere

    Vill man använda ett 1000 mAh batteri som klarar leverera minst lika mycket ström som orginalbatteriet dvs 24 ampere så bör det batteriet ha minst 24 C dvs i praktiken 25C som är det som är ett vanligt värde.
    Vanliga C värden är numera sällan under 20C - de vanligaste är 20C, 25C, 30C, 35C, 40C, 45C, 50C(ovanligt men finns), 60C, 70C. Jag har sett enstaka LiPo med 100C t ex Protek har LiPo med 100C avsedda för RC bilar, men det är ganska ovanligt med så höga C.
    Dessutom kan man inte helt lita på C värdet hos alla LiPo, speciellt lite billigare LiPo kan det nog stämma mindre bra.
    Att tänka på vid val av C värde är att ju högre C desto tyngre och dyrare blir batteriet och det är väl egentligen de enda nackdelarna, men det är ju egentligen ingen fördel att köpa ett LiPo med högre C värde än man behöver för sin tilltänkta användning men lite marginaler uppåt skadar aldrig och man kan ju vilja använda samma batteri till olika plan, helikoptrar osv som kräver lite högre C och det ger då mer flexibilitet att ha ett LiPo från början med lite högre C.
    Prisspannet för LiPo varierar väldigt mycket och förhoppningsvis får man lite bättre kvalitet om man betalar lite mer för LiPo-fabrikat som har rykte om sig att ha bra kvalitet på sina LiPo, ett exempel på det är ThunderPower LiPo men så är det bland de dyraste också. Det man vill är i regel att hitta bra LiPo till rimlig kostnad. Ibland kan det helt enkelt vara så att man kan lika väl köpa billiga LiPo och kalkylera med att ett antal av dem inte når upp till specifikationen eller blir kassa redan efter en kortare tids användning.
    Men mycket hänger på hur man sköter sina LiPo om de skall få lång livslängd (klara många ur- och iladdningar utan att tappa för mycket prestanda) t ex: ej dra ur den under 20% kapacitet, storageladda (50-60% kapacitet kvar) när de ej används, ej dra ur mer ström ur dem än de är specificerade för (20C, 25C, 30C osv) och ej ladda med högre C än de är specificerade att klara (1C klarar alla LiPo, nästan alla klarar numera 2C men högre än så får man kolla tillverkarens uppgift).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-08-15 klockan 11:19.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inte att förglömma - väldigt många av "Kina-batterierna" är väldigt "optimistiskt" specade och klarar i praktikern inte alls den max belastning dom påstår att dom skall klara. Kan även gälla andra fabrikat men är det billiga batterier så finns det nog anledning att vara uppmärksam...
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Jag vet inte riktigt om det har framgått riktigt men C-värdet anger ju hur många Ampere batteriet kan leverera i förhållande till kapaciteten.
    Ett batteri på 1000mAh och 15c kan leverera lika mycket Ström som ett 500mAh på 30c
    Det var ungefär det jag ville veta.
    Så C har inte ENDAST med laddning att göra
    Tack =)

  11. #11

    Standard

    Mycket bra information! Stort tack!

    Då kommer kanske nästa stora fråga.
    Om jag i framtiden tycker att det här är roligt och vill fortsätta syssla med så kommer jag nog vilja införskaffa i en laddare som jag kan ladda flera olika sorters batterier med och som laddar ganska så snabbt.

    Hur ska jag tänka kring detta? Någon som kanske till och med har ett tips på lite olika laddare och priser.

  12. #12

    Standard

    Låter som en rba regel, precis som med allt annat. Man får vad man betalar för

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •