Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Varför denna multicopter- och FPV-hysteri?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Varför denna multicopter- och FPV-hysteri?

    En tanke...

    Förut flög alla glatt med sina RC-flyg och RC-helis.
    Sen mitt i allt så har de flesta fått för sig att de måste få bilder och filmer från luften.
    Eller att det ska FPVas. =)

    Varför?

    Vad är det som lockat?

    Att det är enklare att flyga (multicopter/FPV)?
    Att multicoptrar är så lätta att bygga?
    Att man behöver bilderna och filmerna?
    Att man gillar tekniken och bara måste prova, fast man inte har nytta av bilderna och filmera?

    RC-flyger ni vanliga helis och/eller flyg fortfarande?

    Hur ser det ut med flygandet på era fält, är det mindre RC-flygande idag pga dessa FPVare och multicoptrare?

    :-D Bara tänkte... det är så många som vill prova multicoptrar, jämfört med tex vanliga helis.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag flyger flygplan både ute och inne och FPV är en kul del av flygandet som känns som nästa steg i utvecklingen

    När jag flyger FPV mycket känns vanligt "traditionellt" modellflyg tråkigt för det är bara fram och tillbaka - oj en loop - titta han rollar och sedan fram och tillbaka igen.


    Att jag sedan är intresserad av tekniken/ elektroniken är väl ett plus...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Att susa fram i 60 km/h en halvmeter ovanför marken eller flyga mellan träd blått en meter ifrån varandra är för mig oerhört fascinerande.

    Den tekniska delen i fpv/multirotor är ju betydligt större, mer tid läggs på ritande/konstruerande/flygande än balsaskärande. En hård krasch med en multiroter innebär ju oftast endast ett par proppar och lite trä. Vad kostar det inte att laga en heli som har kraschat hårt?

    Jag tror att jag har över 100 gig filmer, varav typ 2 gig är sevärt, så nej, jag behöver inte filmerna.

    Ja, jag flyger fortfarande vanliga plan, både egengjorda och färdigköpta, dock bara skum.
    När jag tidigare aktivt deltog under kubbens byggkvällar samlades ett gäng grabbar på 10år som tålmodigt nålade och limmade. Hade de flesta inte hellre flugit? Utan multirotor/fpv skulle jag nog inte kommit längre än skolflyget.

    Om jag träffar någon på fältet är det multi/fpv eller heli som gäller.

  4. #4

    Standard

    Flyger båda fpv och extremare vanliga kärror. Fpv är roligt för det är en teknisk utmaning. Man lär sig mycket och så får man göra mycket av (några) grejerna man gillar bäst som för mig är elektronik, bygga och flyga.

    Är lite trött på fpv så för tillfälligt flyger jag bara F5B och mekar med en av mina jet kärror. Har fått en bra bit över 100 fpv flygningar i sommar då jag tog körkort under våren så har kört till fältet nästan var dag efter jobb. Låter FPV vara i en månad sen så är man sugen igen.

  5. #5

    Standard

    Jag har aldrig varit intresserad av RC-flyg innan.
    Plötsligt för en massa år sedan så såg jag en vuxen karl som satt en kamera på en RC-stridsvagn och lekte krig med sig själv ute på ett fält.
    Jag kunde aldrig släppa tanken på att skicka upp den kameran i luften eller åtminstone sätta den på en snabb bil.
    Sen när tekniken kom med en rasande fart och jag tog steget in i en dyr hobby.

    Jag förstått att man är pappskalle för många i detta forum om man kommit in den vägen. Men det är som att hälla vatten på en gås, för känslan att "tro" att man sitter i en liten maskin som susar runt bland träd och ängar får en att glömma att man e pappskalle

    Ett annan exempel är kitesurf. Jag och en kompis experimenterade med att sätta kameran på draken och försöka att styra den. Shit vilken fart det blev helt plötsligt. Skitsvårt, men det var kul att "åka med".
    Nu sätter jag FPV kameran på allt möjligt, som ungarnas cyckelhjälm, brio-trätåg, svärföräldrarnas hundar och t.o.m min robot dammsugare har blivit utsatt. Ingen hissnande upplevelse men ett gott garv.

    Det är ofta min Hubsan FPV och mina Fatshark åker fram regniga söndagar, istället för att köra Forsa på XBoxen.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har hittills i stort sett bara flugit konventionella plan och senaste 15 åren (ungefär) bara eldrivet. Gillar mindre kärror så inga bamsekärror här. Har vid enstaka tillfällen testat lite heli men det var inget som drog - kändes att det helt enkelt blev för mycket mekande och det fick jag nog av för massor av år när jag tävlade aktivt med RC-banbilar. Har också långt, långt tillbaka tävlat i F3D (pylon) men sen många år är man en högst vanlig söndags-flygare som kör lite blandat - bl a en del el-segel och under senare år mera skalaliknande kärror. Och det har säkert med åldern att göra - lugna och fina kärror skall det vara...
    Har inte haft nåt intresse av multisar tidigare även om jag testat lite småkärror men det gav inte mersmak.
    Men efter att ha sett Remsans små filmer med hans "buskflygningar" så kom det lite inspiration att försöka sig på multikopter via FPV och just detta med "buskflygning". Även om jag fotograferat väldigt mycket genom åren så känns det just nu inte som huvudanvändningsområdet för en ev multi utan det är som jag redan sagt detta med precisionsflygning bland buskar och annat liknande. Känner inget som helst behov av att flyga långdistans oavsett om det är tillåtet eller ej.
    Har lyckligtvis en kompis och tillika granne som flyger både multi och FPV så jag räknar med att ha Göran som bollplank om jag nu kommer igång...
    På vårt fält var det en och annan multi förra året men detta är är det nog i stort sett bara Göran som flyger nåt sånt.
    Däremot har det blivit en liten renässans för heli mycket beroende på ett par duktiga heli-flygare som inspirerat andra.
    F ö är det mest eldrivet på fältet och ofta i form av EPP/EPO-byggen. Sen en del elsegel även om vi inte är så många.
    Vintertid så flyger vi inomhusflyg i stort sett en kväll i veckan och det har hittills varit rätt poppis. Senaste 2 säsongerna har det blivit en hel del inomhuspylon vilket lyft inomhusflyget - tycker i alla fall jag.
    Ja - det var lite om mitt eget flygande och flygandet inom klubben.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Det som lockade mig till multirotor var/är att man kan lyfta var som helst och under kontrollerade former. Jag gillar att spontanflyga, slänga ner grejorna i en väska och gå/cykla/åka till nått ställe när andan fall in så att säga. Det är plugnplay, bara ploppa batteriet och köra och krashar jag så är det ingen big deal bara billiga proppar som går oftast. Krashar man ett plan eller enkelrotor så blir det betydligt mer nertid och oftast dyrt iaf med helikopter.

    FPV lockade för att det är något man bara kunde drömma om tidigare, kunna sitta i sin rc farkost och flyga som på riktigt. Bara för coolt för att inte börja med

    Filmer är mer en bonus, det är helt enkelt kul att titta på sina egna och andras flygningar.

  8. #8
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    För mig är det fascinationen över de vinklar man får från luften på vackra vyer samt offroad som varit ett stort intresse i ca 10 år på film och foto och är i första hand fotoplattformar , jag är modellflygare i grunden och flög nästan allt som fanns mellan 1980 -96 , 1/4 skala , segel , diverse skalamaskiner och de sista 5 åren helikopter även tävlade en del i det. Det började att jag efter rätt många år haft ett fotointresse och fotat och filmat på offroadträffar fick se en film från multikopter wow vad häftigt , pratade med killen och köpte en quad för att filma med gopro max 10 000 fick det kosta , idag 2,5 år senare har det kostat lite mer än så ;-) men är väldigt roligt och jag filmar fotar mer än offroad vilket var första tanken , har googles men använder de sällan än iaf utan flyger på skärm och LOS för det mesta , jag tycker allmänt teknik och datorer är roligt och utmanande och går sällan bet på det och det har man såklart en fördel av om man ska bygga själv , utvecklingen på elsidan sen jag höll på sist med lipos osv är kul allt är rent ( fanns nästan bara metanolmotorer då ) , utmaningen är att få det funka och kunna ta den där filmen eller fotot man planerat , multis kan flyga på vilket håll man vill vilket är en dimension extra
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Bland det roligaste med FPV är att flyga flera tillsammans samtigt.
    Tycker traditionell RC fortfarande har sin charm.
    All ny teknik är spännande.

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag flyger allt möjligt, klassiska flygplan (mest mindre), 3D flyg, hemmabyggd vinge, mini-edf, skala heli i 450 och 500 storlek, FPV flygplan (1,8m) och quadcopter med och utan FPV.

    Att flyga klassiskt är för mig roligast att flyga med precision, snygga manövrar, svepande svängar, kubanska åttor etc och även lite lättare 3D. Helikopter flyger jag nästan uteslutande sport och skala-stil, några stora loopar och liknande men ingen 3D.

    FPV flygplan är en riktigt härlig känsla, sitta i förarsätet och glida runt på olika höjder. Ett djup till i upplevelsen, när man skall ta ut manövrarna mer och se världen från ovan.

    FPV quad är renodlad racing, att zooma omkring lågt och kryssa mellan träd ger känslan att köra en speeder i skogarna på Endors måne (Star Wars referens för de som missade det).

    Quad i sig utan FPV är en teknisk utmaning att bygga så billigt och bra som möjligt, både mekaniskt och elektroniskt. Det är den lilla ingenjören innom mig som gillar det. Där är byggande viktigare än flygandet.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ännu en självbekännelse :-)

    Jag flög en del metanol på 90-talet, men tröttnade. För mycket kladd och strul per flygminut.
    Började igen med el för 10-talet år sedan. Jag gillar både att bygga och flyga. Helst små snabba saker. Fram till nyligen tyckte jag att multrotor var totalt poänglöst. Kul att bygga men otroligt trist att flyga. De nya mini-quadarna med snabba 32-bitars flygkontrollers, högvarviga motorer och speciella motorkontrollers ändrade dock detta totalt. De flyger fantastiskt bra! Än så länge flyger jag dem LOS, men det blir helt klart FPV till hösten.

    Jag är dock fullkomligt ointresserad av att flyga långt bort. Har tillbringat alltför mycket tid med att leta efter plan som gått ner inom synhåll för att ens överväga att flyga längre bort än så.

    Anser för övrigt att folk som flyger över hus och människor borde få tummarna fastspikade i närmsta bord så de inte kan utsätta andra för risk.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Jag har gjort en enkel sammanställelse till varför multirotors är så populära.

    De är otroligt enkla att lära sig flyga och komma igång med(till skillnad från de flesta flygplan). De står stilla i luften och kan stabilisera sig själva, de kräver inga förhastade beslut utan man kan lugnt prova sig fram och lära sig hur farkosten fungerar.

    -->

    De har oändliga möjligheter, de tar lång tid att bemästra och kan göra väldigt avancerade manövrar och på så vis vara mycket mer intressanta och utvecklande för piloten än ett vanligt flygplan.
    Man kan använda dem till väldigt mycket användbara ting.

    Kort sagt: Multirotors har ett mycket bredare spektra och passar många fler olika typer av flygare än någon annan radiostyrd farkost. Det spelar ingen roll om man är nybörjare eller proffs.

    Min historia:
    Jag var som barn alltid intresserad av RC-flyg men eftersom det var dyrt och kladdigt med metanolmotorer kom jag aldrig igång med det.
    Intresset väcktes till liv igen för ett år sen då jag skaffade min första riktiga multirotor och började förstå att eldrivna farkoster hade blivit ett bra alternativ nu för tiden. Jag gick med i lokala flygklubben och lärde mig flyga plan också(tyckte det var mycket svårare än en quad copter(grunderna)) Jag skaffade även egna plan som jag flyger ibland men blir snabbt uttråkad då de inte har samma möjligheter som en multirotor. Man bara flyger runt i cirklar över fältet å gör lite rollar och loopingar, thats it.
    Jag skaffade mig ännu en quad copter för acroflygning fö jag ville bli ännu bättre på att flyga dem i line of sight. Byggde om min första F450 quad till TBS Discooveryplattor för att göra den till FPV-maskin, mycket lärorikt, tog flera månader av krasher och reparationer innan den blev helt ok.
    Jag lärde mig flyga LOS med acromaskinen fullständigt i manual mode. Vi byggde en större hexacopter som kan lyft en bra kamera för seriös flygfilmning.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen kan man ju inte säga annat än att multikoptrar är fula skapelser jämfört med nästan alla konventionella flygplan. Så där har multisarna lite att jobba på...
    Sen finns det väldigt mycket att lära även med konventionella flygplan så inte behöver du bli uttråkad, Zallisen - bara du funderar över vad du vill flyga och vad du vill lära. Och inget utesluter ju som vanligt nåt annat utan ombyte brukar ofta istället förnöja.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Jag skaffade en F450 klon för att kunna prova FPV prylarna till flygplanen på ett säkrare sätt, tekniskt så var det lite kul att bygga ihop prylarna men så fort allt fungerade så hamnade quaden på hyllan och FPV prylarna hamnade i en MPX Funcub.

    Sedan såg jag en video med quadar som vinglade runt i skogen, det såg ju förbannat kul ut och det räckte för att jag skulle skaffa en Gekko quad. Det gick ju inget vidare med 5.8GHz i skogen så det fick bli lite träning på fältet och i trädgården tills 1.3GHz prylarna från RMRC kom fram idag. Det blir en lång kväll...

    Om man bortser från quadens överlägset oömma konstruktion och vad det innebär i möjliga flygmiljöer så tycker jag att det är bra mycket roligare med vanliga flygplan och helikoptrar. Det känns som om man kan flyga så mycket mer dynamiskt med dem jämfört med en konventionell quad, den flyger ju faktiskt bara så länge rätt sida är uppåt. På ett flygplan så har du ju många fler orienteringar att behärska. Lägger man sedan till FPV så blir det riktigt kul att göra något enkelt som att träna start och landning med cubben.

    Jörgen

  15. #15
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Jag kommer ju helt in från fotosidan... flygningen "i sig" var inte intressant för mig alls... det var att få bilderna / vyerna. Den var ett Väldigt Högt Kamerastativ

    Att sedan kunna köra FPV lyfte allt till en nivå till. Så jag är väl näst intil totalt ointresserad av att stå och glo på något som flyger från marken... what's the point? Om det som flyger inte gör det av ett syfte att leverera mig bilder... och att det kan leverera mig bilder live gör det bara bättre.

    När jag sen började "lekflyga" med en mini genom skogen FPV, ja då jävlar... då plötsligt kom "flygdriften" mer än "fotodriften"... så nu, ironiskt nog, kanske jag kan tänka mig nåt med en vinge, för att "flyga" mer än "fota".

    En vacker dag kanske jag tar av brillorna och står och flyger fram och tillbaka på ett hobbyfält?

    Nej knappast. Men kanske? Om det finns kaffe så....

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Har inte så mycket att tillägga men mitt intresse för FPV bottnar i att jag flög skärmflyg och paramotor i dryga 20 år med fantastiska upplevelser sittande där uppe och glida fram över landskapet. Efter att ha fått hjärtproblem så fick jag sluta med den typen av flygning. Räddningen blev FPV som ger mig känslan av att flyga som tidigare. Jag trivs bäst med att flyga FPV med min stora långsamma Skymaster spännvidd 1900 mm och flygtid på 40min! Jag flyger även multikopter Y6 med FPV men då främst för att filma. Det är googles som gäller i bägge fallen men har även en extra skärm som visar Videolänken mest för att andra skall kunna följa med på en flygtur. Det blir aldrig tråkigt med FPV flygning även om flyger över samma områden och flygfält som det kan bli då jag flyger planka. Visst måste man ha teknikintresse för få multisar och FPV att funka men man får god hjälp här på forumet av alla duktiga byggare/piloter som delar med sig av sina kunskaper. Om du är nyfiken på multisar och/eller FPV tveka inte att prova!

    /Göran, 64 år men fortfarande barnsligt förtjust i allt som kan flyga...
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tja, jag är civilingenjör i datateknik och tycker om att lösa tekniska problem, helt enkelt. Efter att ha modellflugit i massor med år så tog jag ett uppehåll på 4 år fram till förra året, och då fanns all denna coola tekniken plötsligt. Klart man trillade dit då.

  18. #18
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Försöker lära mig att flyga FPV, min målsättning är att kunna ha utrustningen i ett segelflygplan, (el-segel) och sedan kunna flyga bla. termik. Det är en utmaning som heter duga tycker jag.

    I dag fick jag möjligheten att testa typ en sådan, http://www.ebay.com/itm/Quanum-FPV-G...item3393b16cd3
    snacka om en helt annan upplevelse.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  19. #19

    Standard

    Kamera med flygande stativ
    Inte i närheten lika roligt som ett flyg eller sportig multirotor utan gimbal.

  20. #20
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Jag kommer också från foto/film sidan. Såg en gång en film från multirotor och då ville man prova.
    Byggde upp min första quad och började fota/filma från luften, tills jag började med fpv. Sen tog den över .
    Att kunna flyga snabb o låg, kryssa mellan träd, det är min favorit grej.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •