Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: El-konvertering

  1. #1

    Standard El-konvertering

    Då var det igång. Detta flygplan har inte haft luft under vingarna på över 20 år. Äntligen har jag fått tummen ur och fått hem det från mina föräldrar där det har legat på takbalkarna i ett förråd i ca 15 år.

    Mycket skall fixas. Här börjar invägningen med de saker som skall monteras. Allt blev perfekt med ett 5500 3s batteri.

    Det enda som är lite tråkigt är att det är ett 3 kanaligt flygplan, men finns ju lite tjusning i det med.
    Har ett par andra vingar som passar perfekt med skev på men skall nog hålla det så "original" som möjligt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2014-08-15 16.44.38.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	85,3 KB 
Id:	47080Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2014-08-12 23.57.08.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	47081

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    5500 låter liite stort, kan du kanske välja en större rova och gå ner i batteri för att minska totalvikten?
    Vilken spännvidd har du ?
    Vad är vikt utan setup/med setup?
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Spännvidd - 116cm
    Vikt utan setup - 700g
    Med setup - 1247

    Kan ju gå ner till 2200mah, men gamla motorn, stor mottagare, batteri till mottagare och tanken fulltankad så vägde det ju en del ändå. Vet inte exakt hur mycket, men funderar på att testa med 5500 bara för att =)

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du kan hålla TP så välj en lättare setup för lättare kärror flyger bättre.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Har ett 3000mah på ingång från kina, ska testa o se hur det flyger med det först.
    900kv motor med 9x6 prop borde ge den en bra crusing fart.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    900 i KV borde betyda klart större propp - jag skulle börja med att testa 11*6", 12*6"eller nåt sånt. Men du bör ju mäta strömmen så du vet vad den drar. Har en ungefär liknande motor med 1220 i KV och på den sitter det just 9*6"...
    Roger

  7. #7

    Standard

    Detta är originalmotorn från min fx-61 med prop som kom till den.
    Flygtiden på fx-61 med 5500mah var runt 1 timme med den uppsättningen.
    Eftersom detta lilla träplan inte väger riktigt lika mycket som min fx61 (1800g) så förmodar jag att det ska funka fint med samma uppsättning?

    Jag kör nu med 1250kv motor i min fx-61 med 60A esc och samma prop (9x6). vid fullgas drar den 50A och 147km/t, lite väl mycket då jag får flyga på ca 10% throttle för att batteriet ska hålla en längre tur, men ändå får jag bra fart.

    Tror det kan funka ändå med 9x6, men visst, kan ju testa med en 11" oxå

  8. #8

    Standard

    Fått ihop det mesta nu. Batteriet jag testar med är bara storage laddat så blir inte så bra power, men ger inte full gas vid testet och ändå vill det dra iväg rätt bra.


  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du får en behaglig flygupplevelse beror på vinglast (gram/dm2). Ju lägre vinglast desto bättre flyger det. Kan du räkna ut vingytan på bägge planen? Har du i så fall lägre vinglast på träplanet så ska det nog gå bra.

    Sist rekommenderar jag att du flyger utomhus i stället :-). Eftersom du bara har sidoroder är det svårt att ta sig runt kylen utan att tappa höjd.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Jag vägde originalmotor, batteripack för RX, och tank, fulltankad, och det väger nästan jämt med den setup jag har nu med 5500mah batteriet. Men lättare är ju bättre, skall testa mitt nya 3000mah batteri när jag får hem det.

    Hehe, ja jag märkte det, är ju inte direkt bank and yank utan skev =)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En elkärra skall inte flyga på marginalen utan ha rejält med "övereffekt" för att bli kul så du får säkert proppa upp för att få vettigt "drag". Sen finns ju trottelspaken så det är bara att dra ner till lämplig effekt och fart när man är i luften. Man lär sig flyga mycket mera "på trotteln" när man flyger el jämfört med metanol som ofta kräver mer eller mindre fullt skaft - i alla fall i många av de tyngre maskiner som vi flög med tidigare. Och får du typ 7-10 minuters flygtid så brukar det räcka utan vidare så det stora batteriet kan du nog lämna i depån för denna lilla kärra - givetvis under förutsättning att du får till tyngdpunkten. Exakt vilken motor har du ? Denna storlek av maskin brukar utan vidare klara sig med 3S2200 om kärran är vettigt konstruerad och byggd så att det inte behövs extra vikt framtill för att få till tyngdpunkten. Och i så fall är det ofta bättre att sätta i en lite tyngre motor istället så får man dels vikten längre fram, dels kan man köra den större motorn med relativt sett lägre effektuttag och det brukar innebära lite högre effektivitet jämfört med om man måste ligga på maxeffekt med en mindre motor.
    Roger

  12. #12

    Standard

    35mm 900kv motor.
    Tyngdpunkten ligger perfekt =)

    jag har 2200 batterier liggandes hemma oxå, kan ju testa med de olika och se vad det blir för skillnader =)

  13. #13

    Standard

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=155
    hej kul projekt! Testa en parallellanslutning enligt länken så blir flygtiden längre. Frågan är om två 2200ackar får plats i kroppen? Blir lite tyngre fast kanske ändå lättare än med ett 5500ack. 12*6 prop blir mitt val i den konfigurationen. Kolfiberställ inte fel om man inte vill böja(tillbaka) aluställ efter landning

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är en enkel kärra så gör inga speciallösningar med dubbla ackar m m. Låt TP-frågan avgöra storleken på acken och räcker det med en 3S2200 ur den synpunkten så testa och flyg i t ex 6 minuter. Sen ser du hur mycket du behöver ladda acken. Är det mindre än ca: 1700 mAh så är det inga problem om du tyckte att flygtiden räckte. Och behöver du ladda i ännu mindre finns ju möjlighet att öka flygtiden om du känner behov av det. Men åter - vilken motor är det ? Alltid lättare att ge råd om man får exaktare info.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Nje, parallellkoppla två batterier känns onödigt. 5500 acken väger inte speciellt mycket om man jämför med vikten för metanolmotor, bränsle, bränsletank, batteri till rx osv. men ska testa med mitt 3000mah sen, tror det kommer passa perfekt. Blir nog lite besviken om jag bara får ut runt 7 minuters flygtid.

    Motorn har nog egentligen inget namn. jag har försökt söka på den ett antal gånger men det enda man får upp är replacement motor for phantom fx-61.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog få som flyger den typen av kärror speciellt mycket mera än 7 minuter åt gången så det är nog det minsta du skall oro dig för. Men jämför inte vikten med en metanolare för dessa är alltid tyngre än elkärror och kräver av den orsaken ofta att man kör med mer eller mindre "fullt skaft" hela tiden för att kärran överhuvudtaget skall flyga hyfsat. Och med eldrift kör i alla fall inte jag med fullt pådrag mer än en kortare del av den totala flygtiden för annars lär man dra ur acken snabbt. Men med rätt dimensionering har man inget behov av att köra för fullt utan det kanske man främst gör vid starten och vid vertikala stigningar eller andra manövrer som kräver rejält med kraft - för det finns det utan tvekan i en väl dimensionerad el-drivlina.
    Roger

  17. #17

    Standard

    Du har absolut rätt i att man måste kräma på mer med metanolare!
    Får testa mig fram lite. första elflyget efter mina metanolare är just min fx-61, och med tanke på en timmes flygtid på 5500mah så är det därför det känns lite lite med 7 minuter, men sen har ju som sagt fx-61 mycket större vingyta, dock mycket tyngre än balsaplanet.

    Förresten, är det någon som vet vad flygplanet heter? Vad det är för modell? Har googlat runt på det för att hitta lite historia men kan inte finna något.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Man dimensionerar normalt aldrig en motorkärra för 1 timmes motortid om det är detta du menar. En seglare kan ju ge lång flygtid på kort motortid men en motorkärra dimensionerar man ju aldrig för sådana motortider. Har man 2-3 ackar och möjlighet att ladda på fältet så kan man ju flyga i stort sett oavbrutet (men vem orkar det) för man kan ju ladda med i alla fall 2C och då tar inte laddningen speciellt lång tid. Att hålla nere vikten är A och O så därför överdimensionerar man inte alltför mycket. Exempelvis så flyger jag min Air Beaver (drygt 1,5 m spv) med 3S2200 och om man flyger runt 6-7 minuter så är det sällan den drar ur acken mera än 1000--1100 mAh men jag använder som sagt trottelspaken hela tiden - men flyger också "fullt skaft" ofta men inte så långa stunder åt gången.
    Din konverterade kärra är ju inte direkt idealisk att driva med el beroende på att den verkar rätt kraftigt/tungt uppbyggd så den drar nog relativt sett klart mera än min Air Beaver. Och den typen av kärror finns det ju mängder av så det är nog svårt att veta vilken modell det är.
    Roger

  19. #19

    Standard

    Ja det är ju inte tänkt att jag ska flyga fpv med denna, för då orkar man flyga oavbrutet =) Kanske blir en liten 200mw 5.8 sändare på den i framtiden för skoj skull, men det får bli ett senare projekt.

    Jag laddar aldrig mina batterier mer än 1C, oftast så laddar jag med 0.5-0.75C för att hålla dem levande länge.

    Har inte kunnat flyga än pga att det ska regna 24/7 i detta roliga land...

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tipset är att tänka om angående FPV-kärra. Du skall nog ha en kärra med mera bäryta (större spännvidd) och en som i grunden är lätt och kan flyga långsamt så denna konverterade metanol-kärra är nog tyvärr inte rätt kärra för det bruket.
    Tror inte du orkar flyga speciellt länge med en snabb kärra - däremot en segel-liknande kärra men det är ju definitivt inte denna kärra.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •