Photobucket verkar ha blivit märkbart sämre för historiken. :-o
Måste vara mer liv i denna tråd, då ser man hur mycket andra flyger så man får dåligt samvete och flyger mer själv... äuhm.
Idag (igår) flög jag ZMR250 med nya ESCar banne mig, kanske jag äntligen snart får till en lill-skit som inte vobblar hela tiden (tack vare detta forum)! Lyckades flyga i rätt hög hastighet längs åkerkanten på allt för låg höjd och vips dorva den i backen... för att ackens ena kabel for in i ena proppen... Oops! Hade satt fast acken fel. Inga skador!!! Den högra:
Flög även en DJI F450 med 3S 8000mAh och 5x10W LEDs under, ska se nån kväll hur den lyser. =)
Flög lite TBS Discovery också som finjusteras för att få en 2-axlig borstlös gimbal snart, hoppas jag.
Men när det ska blåsas så blev det inte flyga annat... fryser mitt i sommaren... tack för den.
Nya roliga grejjan kom hem igår (står på bordet längre bort), tack vare Halcon! :-D
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Finare väder idag!!!
FPV-flög ZMR250 tillsammans med en annan ZMR250-flygare, för första gången... efter en utstakad bana, för första gången. Det var klart mycket roligare än att irra på själv. =) Fasen va kul! Blev taggad nu. Inte så avancerad bana, men man märkte snabbt vad som behöver justeras o fixas mm. Har massa frågor, får väl fråga nånstans. =)
FPV-flög också TBS Discovery, riktigt stabil flygning, gillar skarpt!!
Flög också min DJI F550 som har barometer-problem som jag inte vet riktigt vad jag ska göra åt... den stiger o sjunker oredigt hela tiden i Alt Hold och Loiter. Stabil som sjutton i Stabilize.
Och så flög jag ju min HobbyKing DC-3 som flög fint fast jag höll på tappa radion pga solkrämiga händer (pulten hemma)...
Och sen fick jag flyga flygarpolarns, min fd TBS Caipirinha.
Helt okej flygardag om man säger så. ;-)
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Flygning på Rembo fältet utanför Avesta, filma lite med min Tarot 600, men den flygningen slutade inte så bra, när jag skulle land fick jag för mig att prova return to home, har denna funktion på en återfjädrande knapp och de första sekunderna gick bra, men sen fick den tuppjuck och for i backen, ja ni ser själv på filmen. inga större skador en knäckt pinne på landningsstället
Premiärflög idag min Sport Cub S (60cm), blev 3 st acc á 4-5min st.
Den kräver nästan vindstilla och är lite nyckfull i turbulent vind.
Inga problem att kasta iväg, behöver dock en hel del dyk-trim för att inte stiga till skyarna helt okontrollerat.
Följde med en 1S 150mah, kompletterade med två 200mah.
/Rikard
Hej, i förrgår försökte vi att sortera ut min nya hkp 800 med ny radio och ny mottagare , inte lätt eftersom en annan har kört med JR i 40 år och ska nu gå över till Spektrum . Har kört med fasta vingar till nu, och ska nu försöka gå över till roterande vingar. Men min hjälp Lasse ger sig inte i första laget! Har samtigt hållit på och grejjat med en Waco metanolare. Regnet har öst ner i 2 dar nu och hoppas det ger sig lite.Blir lite uppehåll nu i nån vecka, ska sola lite.
Flög lite ZMR250 och SkyWalker X-1 idag. Alltid hittar man nåt att förbättra fast man inför varje flygning tycker "NU är den klarbyggd...". Och så fick jag prova nån liten Eachine 010-nånting.
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
'Papa T' fick några rundor på MRFS' Fly Out idag, tillsammans med en massa andra.
Retroholic!
Flög och flög, här var det skitväder igår, småregna hela dagen, så jag försökte göra min Assault 450 från HK klar, men Esc jäklades, inga huvudroterblad var på men stjärt roterbladen satt på, plötsligt starta den gjorde en piruett och högg husse i ärmen, så vad tycker ni skall jag ta den till veterinären för avlivning eller ??
Ha inte två av motorkablarna anslutna när du gör tester på bordet.
Gyrot verkar inte ha gjort nån nytta?
Gå igenom grejerna och inställningarna så du har stenkoll på läget så slipper du överraskningar. =)
HK... borde vara införselförbud från dem. :-) Har haft en HK450...
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Flög Great Planes P-38 Lightning Profile (kit) idag, med eldrift istället för OS25or.
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Jag premiärflög min Heron igår, på hanget av alla ställen. Förhållandena var riktigt svåra och dåliga men den flög bra.
Idag åkte jag dit igen och det var ännu sämre, hårdare vind och extremt turbulent. Funglidern fick stanna på marken. Heron tippade över ibland i turbulensen och vek sig helt över vinge ett par gånger när luften "bara tog slut" vilket var läskigt och jag fick använda motorn för att rädda läget. Min flygkompis Dan krashade. Trots fullt spett på elmotorn orkade kärran inte med vind och turbulens och ramlade ned.
Det fanns en smal korridor med lyft där jag gnetade mig upp igen och igen. Min envishet betalade sig till slut då den hårda vinden (12-14 m) dog ut helt ett par minuter och bjöd på jättetermik. Då flög Heron som en absolut dröm, svepte fram över himlen gnistrande i solen. Mumma.
När vinden sen kom tillbaka kändes det ännu värre så då gav jag upp. Jag landade med full kråkbroms och använde motor för farthållning. Nu vill jag ha 7-8 m SV!
Kör flygplan, med eldrift eller på hang.
Flög SkyWalker X-1 idag, rätt hög hastighet på nån meters höjd över fältet och dök ner i höga gräset... doh! Otroligt känslig på höjd!!!
Flög HK DC-3. Flyger rätt fint. Har flugit några ggr förut, ska flygas i morrn igen tror jag bestämt. Flög med landställena uppfällda och nästa gång blir det testa flaps.
Flög också Align T-Rex 450SE V2 med vinklad bom, finfint!
Fick igång RCS SV 50cc-motorn på min GP Yak 54 efter en miljon förbättringar (känns det som) och den gick som en klocka och har taxat nu, första gången. Flyga nästa gång!!! Vilket blir premiär för mig med 50cc bensin. Wohoo! Ska jag bli en sån där bensinflygare jag nu? Med stora flyg? Nån kanske minns en bild från när JS flög denna Yak inverterat över banan och slog bort sidorodret... och flög runt och landade? :-D
Mr X bilder:
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Flög HK DC-3 idag igen, flyger bra. Alla kraschfilmer beror på SBS.
Premiärflög även min bensin-Yak! :-D
Landningen var lite speciell... titta på denna bild och tänk på att jag defacto var på väg att landa på banan emot kameran. :-D
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Nog tusan är det något fel på gyrot, testa den igår, med resultat enligt videon. Men införselförbud, nä tycker att Assault 450 är ett ganska bra kit, aluminium hållare för servo och ganska stabil i konstruktionen, lite små strul är det, tex fästhålen för "höjd servot" sitter ca 2mm längre isär än för motsvarande skev servo
Ser ut som du reverserat nåt. Dvs när du vrider helin åt ena hållet, reagerar stjärten åt rätt? Och när du spakar åt höger, reagerar stjärten åt rätt håll? Tvärt du rör spaken så spårar det ur. Du har reverse på gyrot och i sändaren för rudder-kanalen. Dessutom gain +/-.
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Jodå allt gick på rätt håll, men jag hade tagit en dålig genväg under bygget, stötstången till stjärtrotern var ca 3 mm för lång med fullt inskruvade linkar och den är 1,2 mm, jag har inget gängsnitt eller linkändar i den storleken, då helt sonika klippte jag av ca 5 mm av den och limma ditt en bit kolfiberrör över skarven med ca lim, det såg bra ut men när det blev belastning på stången gled den isär, när belastning släppt gick den ihop igen, så det var lite svårt att se det felet. Nu är det åtgärdat, rev av skiten och tennlöda ett mässings rör över skarven. Så nu funkar det, en något vinglig maiden , skyller på att det är blåsigt, men många vill nog påstå att det piloten som vinglar
Ibland flygs det mycket ibland lite. Man skall alltid göra det man känner för, men inte falla för slappheten bara. Just do it.
Fördelen med att flyga lite med ofta är att man får in en vana med allt från laddning till frakt och inte minst flygningen. Jag är helt grön på helikopter men att flyga varje dag ger framsteg. Senaste veckorna har jag flugit varje dag en acke, utom Jetpowerveckan, då blev det bara två helikopterflygningar. En gång om dagen - utöver dendär vanliga sporadiska flygningen.
Kul när man tittar tillbaka och kan kosta på sig att vara lite stolt.
Crash!
Ny färg! Varför köpa en när man kan få två till dubbla priset?
Kör vi
Varje dag varje vecka, paus för Jetpower
8minuter om dagen
En femma till varav en på gamla Racing Ring
I fredags, fint väder och lite fototillfälle
Superhero
"Varför köpa en när man kan få två till dubbla priset?" :-D
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)