Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Windows 7 32 till 64 bits

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Windows 7 32 till 64 bits

    Kan man uppgradera ett W7 med 32 bitar till 64 bitar (vill kunna använda mer RAM) och ha kvar de program som finns på hårddisken?
    Tacksam för synpunkter.
    MVH Uno.

  2. #2
    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Nej,
    Du måste byta hårdvara. M.a.o det mesta i PC:n. Programmen måste installeras om. Operativsystemet måste vara 64bit version. En liten risk finns att gamla program inte fungerar med W7-64. Du kan använda din gamla hårdisk som en extra disk om du vill spara dokument och bilder mm. Operativsystemet på den disken går inte att använda. Det bästa är då att flytta över det du vill spara till en ny disk och formatera om den gamla. Sen använda den som extradisk.

    Vad vill du ha mera ram till, en ramdisk? eller har du väldigt lite RAM

    Generellt brukar mer ram inte påverka prestanda så mycket, om du inte kör stora cad prg etc.

    Vill du snabba upp PC kan man byta till SSD disk (inga rörliga delar i en sån) och bättre grafikkort. Men det beror lite på vad du vill göra.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  3. #3

    Standard

    Jag har inte testat med det borde gå under förutsättning att processorn kan arbeta i 64 bit läge och att du har ett installationsmedia för 64 bit.
    Sen blir tyvärr uppgraderingar sällan stabila och bör ses mer som en nödlösning, en ny installation är absolut att föredra.
    Sen är jag lite osäker på hur dom 32 bit program som du ska "spara" kommer att fungera under 64 bit utan ominstallation.
    /Jonas

  4. #4
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns många program som INTE funkar i W7-64.
    Hårdvaran är nog inga problem om det inte är något ruskigt antikt du har.

    Det du skulle kunna prova är att köra din gamla hårddisk som en virtuell W7-32 maskin under W7-64.
    Förutsättning är att din nya W7-64 är professional version.
    Det finns sätt att få in en gammal maskin till Virtual PC men jag har inte lyckats.
    Däremot kan du ju installera W7-32 eller XP i Virtual PC och sedan installera om dina program där.
    Det som ska fungera smidigare är VM-ware där det ska vara tämligen rättfram att plocka in en gammal bootbar hårddisk.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för Era svar. Jag skall förklara vad jag vill. Har två fasta datorer en i Sverige och en i Thailand. Hade en gammal laptop som kraschade och i stället för att köpa en ny bad jag grabbarna i Thailand sätta ihop en fast åt mej på min spec. Det gjorde dom på en eftermiddag och levererade via motorcykel. Jag hade W7 32 bit i laptopen och ville ha in det i nya datorn vilket dom var tveksamma till. Dom ordnade en original W8.1 på svenska. Den gillade inte jag och vissa program gick inte in och vissa kraschade. En svensk fixare la in min W7 32bit. Nu upptäckte jag att jag inte kunde få mer Ram-minne än 3.7 Gb. När jag åkte hem tog jag hårddisken med mej och i min helt moderna pc sitter tre hårddiskar: En ny med W7 64 bit från min gamla Sverigepc, Thailandshårddisken och den gamla Sverigehårddisken.
    Frågan är nu: Hur skall jag nu få med mej en Thailandshårddisken med W7 64 bit och dom program som jag köpt. Jag flyger Microsoft FSX med en massa tilläggsprogram som väder, flygplan, navdatabaser, flightplaningsprogram mm.
    Alla dessa har koder som skal aktiveras on line. Båda datorerna är moderna och kan köra 64 bit-program. Kan man bara formatera den Thailändska hårddisken ( 1Tb) och sedan kopiera av den svenska?
    Något att bita i kanske.
    Än en gång tacksam för råd Uno.

  6. #6
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du kan inte "kopiera" en disk till en annan så enkelt. Det finns program för att "spegla" så att du får en identisk disk till din nya dator. Problemet är att alla hårdvaruinställningar följer med från det gamla till den nya så du lär inte kunna köra så mycket.
    Har du tur så kan du sätta ner bildskärmsupplösningen till något "generic" innan du speglar din gamla hårddisk.
    Sedan ser microsoft att det inte är samma hårdvara så du måste registrera om ditt operativsystem innan det går att uppgradera med drivrutinerna som passar din nya dator.
    Som du säger - något att bita i.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Svårt det här. Om jag köper ett W7 64 bit operativsystem och formaterar min thaihårddisk. Kan jag då installera systemet i den hårddisken sittande i min Sverigepc och göra alla uppdateringar och installera alla program här. Kan jag sedan ta med mej hårddisken och sätta den i min thaipc?

  8. #8
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    .. Kan jag sedan ta med mej hårddisken och sätta den i min thaipc?
    Det är inte sannolikt om du inte är utbildad på Microsofts operativsystem.
    När du startar ett Operativsystem i en dator kollar den hårdvaran. Är det stor skillnad mot där operativsystemet installerades så kan du få problem. I vilket fall så måste systemet registreras mot microsofts server med licensnyckeln.

    För en som kan system så gör de ett uppgraderat operativsystem som kan startas från i princip en valfri dator.
    Det är så nya maskiner kommer när man köper dom. De är helt råa men oftast uppgraderade med senaste patcharna.
    Vid första starten så läggs det på maskinspecifika drivrutiner och det är knappast samma på din dator i Sverige som på din dator i Thailand. Hittar du en dator av samma modell här i Sverige att installera på så är det mycket stor chans att du får en disk som funkar direkt när du flyttar över den till din Thaidator.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Så bottom line av detta är: ta med hårddisken formatera den och installera ett nyköpt W7-64 i thaidatorn. Ladda sen ner alla uppdateringar och alla program. Det är lite märkligt för jag har en extern hårddisk som jag har Flightsim på oxå. Jag kan köra från denna och ladda in programmet i andra datorer inklusive köpta flygplan mm utan problem. Microsoft har ju sålt sin FSX till
    Lockhed Martin och bryr väl sej inte om den längre.
    Mvh Uno.

Liknande ämnen

  1. naze 32 till heli
    Av Masv i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-01-12, 19:37
  2. Elmotor till Vortex-32
    Av Bakerman i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-01-03, 17:26
  3. Vista till Windows 7
    Av LIP i forum Allmänt och Tips
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 22:14
  4. Konstflygkärra till OS SX 32?
    Av lennartfors i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •