Ursprungligen postat av
Nohabfsg
Samtliga i sommar inköpta rc-modeller har NiMh.
Första bilen RTR borstad MonsterTruck från TeknikMagasinet med NiMh 7,2V 1800mAh. Bra bilkonstruktion c:a 1.200:-.
Den andra bilen en Maverick Strada Evo S MonsterTruck av senaste typ enligt annonser i norsk hobbypress "Modell&Elektronikk" från HobbyEquipment med Nimh 3000mAh 2.100:-. Ett NiMH 3000mAh köpte jag på Kjell&Co som resrbatteri för bara någon vecka sedan.
Övriga hitills levererade enheter 3st båtar av enklare slag har också NiMH 7,2v varierande mellan 800mAH till 1800 mAh från olika lebvrantörer TeknikMagasinet resp. eBay.
Båtarna är träningsobjekt för körning och intresseväckare för familjen, ev ombyggnadsprojekt för de är som båtar dvs. skrovutförande etc inte dåliga.
Även RTF/ Bind&Fly enheterna 4st flygplan som jag på leverantören HobbyEquipments egen begäran levererade tillbaka hade NiMh-batterier.
Så Lipo-batterier som standard i RTF/ Bind&Fly eller RTR har jag bara sett någon enstaka gång under sökandet hos svenska handlare för de flygplan, bilar etc. jag tittat på på hemsidorna under sommaren.
Det kan ju vara så att LiPo:na har vissa säkerhetsrisker för användarna (läs ovana konsumenter) liksom postens regler för att sända LiPo (jag är inte säker men hört en del) som gör att NiMh levereras i dessa satser.
Så ser jag marknaden framför datorn.
Björn