Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Batterier - Laddningsfråga

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard Batterier - Laddningsfråga

    När vi började med RC-hobbyn nu i sommar köpte vi också en laddare SKYRC e6650, som skall vara en bra laddare enligt de kunniga. När vi laddar enligt konstens alla regler efter "undervisning" av kunniga så slutar inte batterierna att ladda vid 7,2Volt, i detta fall NiMH 7,2V 1800mAH. Batteriinställningen på laddaren görs rätt. Att batterierna kan få viss överladdning. t.ex. 7,5 volt som bilbatterier (12V laddas till 14,4) reagerar jag inte mot. Men när batteriet laddas till 9,5 volt - t.o.m. till 10,1 Volt (!) innan laddaren piper för full laddning då reagerar jag. Batterierna blir inte speciellt varma när de är fulladdade. Då är det ok säger min kunnige kamrat. Jag skulle vilja ha lite synpunkter från Forumkamrater.
    Tack på förhand
    Björn

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är rätt kort sagt. Det som står stämplat på batteripaketen är nominell spänning och säger enbart hur många celler du har i serie. Siffran går inte att använda till någonting annat.

    Nimh laddas med delta peak metod där man öser på ström och noterar en stigande spänning, när batteriet börjar bli fullt så slutar spänningen stiga och börjar sjunka, DÅ är det fullt. Det är individuellt och beror på din laddström hur mycket du petar in i acken. Ganska svår laddteknik och jag har svårt att tro att någon på detta forum ens är i närheten av att veta hurvida din laddare är bra eller dålig på just nimh. På den tiden vi flög med nimh så var det ganska enkelt - den med bäst laddare flög längst. Värsta laddaren kostade då 10000kr(!)

    En Litium laddas på ett helt annat sätt till en förutbestämd maxspänning.Väldigt enkelt och där är din laddare extremt bra vill jag påstå.
    Superhero

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu skall jag inte säga emot Henke men kan bara konstatera att så hög slutspänning per cell som ca: 1,7 V har jag aldrig haft på NiMh-celler. Mera normalt brukar vara runt 1,4 V/cell eller möjligen något mera. Men blir inte batterierna varma så är det nog ändå OK trots allt. Sen vore det intressant att mäta ackspänningen med ett separat instrument och se om det indikerar samma spänning som laddaren.
    Roger

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    NiMh är som henke skriver svårare att förstå sig på men dina siffror känns helt rimliga och jag får ungefär samma när jag laddar mina gamla Nixx. Problemet kan vara att det inte finns balanseringsuttag på Nixx så man får cykla eller långsamladda med 0,05C i minst ett dygn för att få ett rätt laddat batteri. De smarta laddarna är bra på snabbladdning men inte på långsamladdning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack för svar och synpunkter. Jag skall mäta spänningen med två olika andra mätinstrument som jag har och jämföra.
    Björn

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Jag har nu mätt 7,2 volts batterierna (både 1800mAH och 3000mAH). De visar från 8,14 upp till 8,5 volt. Ett visade 9,0 volt. Den fråga som då infinner sig med tanke på elektroniks känslighet. Hur stor avvikelse från "nominella" vårde, i detta fall 7,2 volt, tål elektroniken i olika konstellationer? Skall man installera någon form av skydd mot skador på elektroniken? En del el-ritningar för rc visar att de använder säkringar i en del fall.
    Vad anser Du? Synpunkter och erfarenheter emotses tacksamt.
    Björn

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Bara en kontrollfråga, är du säker på att det är 6cellsackar och inte 7cell du har? Är det friska batteriet eller någonting du fått av någon som hade dem över?
    Superhero

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Alla 7,2v NiMH batterierna är lika stora med två parallella rader. Alla är köpta nya från handlare eller ingått i RTR-paket.Alla skall ju vara friska eftersom de är tämligen nya dvs. 3-6 veckor.

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Nu blir jag lite nyfiken.
    Vad är det för RTR som levereras med NiMh?
    Som sagts så är det normalt med 1,2 Volt nominell spänning men nyladdade utan belastning kan cellerna ligga på drygt 1,5 volt så 9 volt är inte alls omöjligt och grejorna ska vara gjorda för att klara det. Du har väl ett fartreglage som matar mottagare och servon med 5 volt.
    "Förr i tiden" då NiMh levererades till billiga flygplan från Kyosho och ArtTech med flera så bytte jag alltid till 2-cells LiPo.
    De är lättare och ger mer "tryck" även om de på pappret är sämre än de 7-cells som man ofta kunde få med.
    Jag hade aldrig problem med att LiPo med 2 celler drogs ut för långt. Kraften försvann innan batteriet gick ner för lågt i spänning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nohabfsg Visa inlägg
    Alla 7,2v NiMH batterierna är lika stora med två parallella rader. Alla är köpta nya från handlare eller ingått i RTR-paket.Alla skall ju vara friska eftersom de är tämligen nya dvs. 3-6 veckor.
    Okej, då är det 7.2v du har utgår vi från. Jag blir med lite nyfiken på vad det är för RTR, inte för det behöver vara dåligt på något vis, men det kan ju vara gamla saker de sålt på dig eftersom nimh knappt finns längre idag. Inte ens de billigaste skruvdragarna på jula har Nimh nu för tiden. (eller ja, nån finns säkert...)
    Superhero

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Samtliga i sommar inköpta rc-modeller har NiMh.
    Första bilen RTR borstad MonsterTruck från TeknikMagasinet med NiMh 7,2V 1800mAh. Bra bilkonstruktion c:a 1.200:-.
    Den andra bilen en Maverick Strada Evo S MonsterTruck av senaste typ enligt annonser i norsk hobbypress "Modell&Elektronikk" från HobbyEquipment med Nimh 3000mAh 2.100:-. Ett NiMH 3000mAh köpte jag på Kjell&Co som resrbatteri för bara någon vecka sedan.
    Övriga hitills levererade enheter 3st båtar av enklare slag har också NiMH 7,2v varierande mellan 800mAH till 1800 mAh från olika lebvrantörer TeknikMagasinet resp. eBay.
    Båtarna är träningsobjekt för körning och intresseväckare för familjen, ev ombyggnadsprojekt för de är som båtar dvs. skrovutförande etc inte dåliga.
    Även RTF/ Bind&Fly enheterna 4st flygplan som jag på leverantören HobbyEquipments egen begäran levererade tillbaka hade NiMh-batterier.
    Så Lipo-batterier som standard i RTF/ Bind&Fly eller RTR har jag bara sett någon enstaka gång under sökandet hos svenska handlare för de flygplan, bilar etc. jag tittat på på hemsidorna under sommaren.
    Det kan ju vara så att LiPo:na har vissa säkerhetsrisker för användarna (läs ovana konsumenter) liksom postens regler för att sända LiPo (jag är inte säker men hört en del) som gör att NiMh levereras i dessa satser.
    Så ser jag marknaden framför datorn.
    Björn

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det kanske är så att vi som har varit med ett tag hoppar över de RTR-erbjudande som finns med NiMH då vi vet hur mycket bättre LiPo är i flyget, och inte ser dem även om de finns. Jag har provat att flyga med NiMH och flygtid räknades mer i sekunder än minuter. Batterierna är tunga vilket gör flygningen tråkig, och tar en "evighet" på sig att ladda, minst en timme.

    Sen har de mindre kapacitet än LiPO vilket gör flygtiden kortare.

    Däremot ska man veta vad man gör när man laddar LiPo och alltid göra det övervakat. Jag har alltid dödat paket som har betett sig lite felaktigt eller blivit krashade och aldrig råkat ut för brand. Vet man bara vad man gör och aldrig går utanför tillåtet område när det gäller spänning (både upp och ner) och ström och temperatur så fungerar dessa batterier väldigt bra.
    fredrik

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det kanske är så att vi som har varit med ett tag hoppar över de RTR-erbjudande som finns med NiMH då vi vet hur mycket bättre LiPo är i flyget, och inte ser dem även om de finns. Jag har provat att flyga med NiMH och flygtid räknades mer i sekunder än minuter. Batterierna är tunga vilket gör flygningen tråkig, och tar en "evighet" på sig att ladda, minst en timme.

    Sen har de mindre kapacitet än LiPO vilket gör flygtiden kortare.
    Yada yada... Gör man det rätt så funkar det utmärkt med Nimh också. Det kräver dock bra utrustning och kunskap för att funka. Laddar med 10A i 2600mAh ackar = ca en kvart att ladda.

    Ursäkta bildkvaliteten, det är 10 år sedan. 9st 2600mAh om inte minnet sviker.
    Superhero

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nohabfsg Visa inlägg
    Samtliga i sommar inköpta rc-modeller har NiMh.
    Första bilen RTR borstad MonsterTruck från TeknikMagasinet med NiMh 7,2V 1800mAh. Bra bilkonstruktion c:a 1.200:-.
    Den andra bilen en Maverick Strada Evo S MonsterTruck av senaste typ enligt annonser i norsk hobbypress "Modell&Elektronikk" från HobbyEquipment med Nimh 3000mAh 2.100:-. Ett NiMH 3000mAh köpte jag på Kjell&Co som resrbatteri för bara någon vecka sedan.
    Övriga hitills levererade enheter 3st båtar av enklare slag har också NiMH 7,2v varierande mellan 800mAH till 1800 mAh från olika lebvrantörer TeknikMagasinet resp. eBay.
    Båtarna är träningsobjekt för körning och intresseväckare för familjen, ev ombyggnadsprojekt för de är som båtar dvs. skrovutförande etc inte dåliga.
    Även RTF/ Bind&Fly enheterna 4st flygplan som jag på leverantören HobbyEquipments egen begäran levererade tillbaka hade NiMh-batterier.
    Så Lipo-batterier som standard i RTF/ Bind&Fly eller RTR har jag bara sett någon enstaka gång under sökandet hos svenska handlare för de flygplan, bilar etc. jag tittat på på hemsidorna under sommaren.
    Det kan ju vara så att LiPo:na har vissa säkerhetsrisker för användarna (läs ovana konsumenter) liksom postens regler för att sända LiPo (jag är inte säker men hört en del) som gör att NiMh levereras i dessa satser.
    Så ser jag marknaden framför datorn.
    Björn
    Justerar du laddströmmen mellan dina olika ackar? Man pratar ju om in och urladdning i antal gånger ackens kapacitet. Alltså 1C är i gång ackens kapacitet. Laddar du med 3C på alla ackar då blir det ju 2.4A på din minsta acke och 9A på din största. Eller kör du samma ström på alla storlekar?
    Superhero

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Jag kör med de värden som är angivet på resp. batteri. Med min laddare FlySky e6650 sätter jag in batterityp och Ah. Sedan sköter den sig själv till den piper då jag omgående kopplar ifrån.
    Björn

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Nixx har ju använts i modeller i över 20 år innan det fanns Lixx och de är oftast betydligt bättre mekaniskt.
    E6650 är en bra multiladdare som funkar som i princip alla moderna laddare.
    Det är 3 olika säkerhetsnivåer på Nixx batterier i autoläget så det bör inte kunna gå fel.
    Den ursprungliga frågan om max spänning vid laddning har väl besvarats med att det inte alls är onormalt med så höga laddspänningar för att kunna trycka in ström i cellerna.
    Det enda extra man ska tänka på med Nixx är att man kan behöva cykla dem för att få upp kapaciteten när man börjar en ny säsong eller om de är helt nya från hyllan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Yada yada... Gör man det rätt så funkar det utmärkt med Nimh också. Det kräver dock bra utrustning och kunskap för att funka. Laddar med 10A i 2600mAh ackar = ca en kvart att ladda.
    Vilken RTF var det?. Jag vet att det finns snabbladdade Nixx men har inte sett det på billiga RTF:er
    fredrik

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Vilken RTF var det?. Jag vet att det finns snabbladdade Nixx men har inte sett det på billiga RTF:er
    Ingen RTR, dem hoppade vi ju över skrev du själv.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •