Som novis inom RC så har jag fallit för rubricerad båt som kan (borde kunna) gå i deplacement, snygga manövrar och snabbare "vid utryckning". Alltså ett mer avancerat projekt på sikt med en mängd utrustnings- och funktionsmöjligheter.
Jag har försökt få några svar från tillv. Robbe men de verkar inte speciellt intresserade att ge information. Båten är under leverans i standardutförande vilket innebär avsaknad av all elektronik för RC-utrusningen.
Har någon på forumet rubricerad båt?
Eftersom jag inte är särskilt bra på elektronik så skulle jag vilja ha förslag på den elektroniska utrustningen betr. ESC, BEC, accar etc.. Jag har läst en del am./ eng. trådar.
Båten har ju två motorer och 6 (?) roder, så kan man för ökad trovärdig finmanövrering göra det på ett bra sätt.
Har någon kopplat upp en flygradio med dubbla trottlar t.ex.?
Jag har sett på YouTube båten med fungerande, dvs. snurrande, radar och brandsprutorna spruta rejält med vatten. Det och lanternor och strålkastare skulle vara häftigt att kunna åstadkomma under vinterns byggtimmar. Någon med idéer om detta?
Först måste jag ändå sätta igång motorerna och rodren. Kanske bör jag byta till starkare/ snabbare motorer för att åstadkomma mer "utryckningsfart?
Vilken utbyggbar RC-anläggning (sändare - fabrikat och typ) bör jag satsa på?
Frågorna är många för en novis.
Kanske kan tråden vara en upptakt till en tråd på svenska a´la http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=783582 Scale boats, Electrical Discussion med ett antal skisser på rc-uppkopplingar men för 2,4GHz.
Tacksam och intresserad av svar och idéer beträffande ovanstående.
//Björn
P.S. Grundjobbet är ändå att sätta min gamla Komet i stånd med lämplig en 2 (4) kanalare, lämplig motor och accar. D.S.