Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 90

Ämne: Nitrometan

  1. #21

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Tur man har 4.5 liter rent ståendes då! Lär räcka ett tag...
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #22

    Standard

    Hallådär, Se nu till att alla skickar in sin ansökan så MSB får lite mer att göra, fick höra lite om mitt ärende idag och i dagsläget ser det inte ljust ut, men om det börjar komma in fler ansökningar så ökar ju chansen att MSB börjar lätta lite på tillstånden till oss som flyger modellflygplan. Som det såg ut i dagsläget så behövde man RC behörighet allternativt att man tävlade. Har ingen aning om vad RC behörighet är för något.

    Uppmanar nu alla som läser på forumet att skicka in sin ansökan även om ni bara flyger el, det tar inte lång tid och lite porto har ni alla råd med.

  3. #23

    Standard

    Så för att få blanda bränsle så tvingar dom en att gå med i smff?

  4. #24

    Standard

    Jo som det var i dagsläget, min handläggare på MSB visste inte att det fanns två förbund.

    Men som sagt fler ansökningar krävs, skriv gärna i att ni är medlemmar i RCFF

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    9
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    Föreningsvilde! :-)

    Standard

    Grundregeln är:
    Som privatperson kommer man inte få tillstånd för innehav av ren nitro eller bränsleblandningar som innehåller mer än 23 volymprocent. Därför kommer i princip ingen modellflygare, bilåkare eller båtåkare som söker tillstånd för att inneha ren nitro eller färdiga bränsleblandningar som innehåller mer än 23 volymprocent eller 30 viktprocent nitro inte få tillstånd.
    Så här står det på MSB sida angående nitro och tillstånd:

    Nitrometan används främst som komponent i bränsleblandningar för modellfarkoster. De flesta farkosterna behöver mindre än 30 viktprocent nitrometan, för vilket något tillstånd inte behövs. Detta motsvarar ca 23 volymprocent för typiska modellbränslen.


    Hur många av modellflygarna använder metanolbränsle eller har behov av bränsle som har mer än 23% nitroiblandning?

    Vidare står det:

    Tillståndsplikten gäller endast enskilda personer. Med "enskilda personer" avses enligt Artikel 2 i EU-förordning 98/2013, "fysiska personer som agerar i syften som inte är knutna till hans eller hennes näringsverksamhet, affärsverksamhet eller yrke".

    Personer som hanterar de berörda produkterna inom ramen för sin näringsverksamhet, affärsverksamhet eller yrke behöver alltså inget tillstånd till detta. Inte heller föreningar som är självständiga juridiska personer omfattas av tillståndsplikten. MSB utgår från att föreningar som fått ett organisationsnummer från Skatteverket är juridiska personer. De aktuella
    produkterna får då hanteras inom ramen för verksamheten i dessa föreningar, men de får inte överlåtas till de enskilda medlemmarna i föreningen utan att de har tillstånd till detta.

    Enligt den texten kan din klubb, under förutsättning att den har ett organisationsnummer dvs. är en juridisk person, köpa hem en 25l dunk med nitro för att sälja färdigblandat bränsle som inte överstiger 23% nitro.
    Det finns hobbyfirmor som säljer färdigblandat bränsle eller som kan blanda bränsle åt dig.

    Om du har någon form av tävlingslicens så gäller detta:

    Söker du tillstånd till ren nitrometan för att blanda bränslen för tävling med modellfarkoster i en organiserad form bör du ange detta samt numret på din tävlingslicens, hur länge den är giltig och vem som utfärdat den, samt bifoga en kopia av licensen till din ansökan. Du bör också ange vilken klubb du tillhör och till vilket förbund den är ansluten.

    Länk till MSB

    https://www.msb.se/sv/Forebyggande/B...esprekursorer/
    Senast redigerat av Stinsen den 2014-11-13 klockan 16:59.

  6. #26

    Standard

    så står det men MSB har egentligen ingen aning om hur de ska hantera detta så fler ansökningar behövs. måste ju vara många som har nån bil eller båt hemma som behöver uppemot 30%.

    Skit samma om den blir avslagen, skicka en ny om nån månad.

    De ska inte få slå undan benen för oss hobbyutövare som vill blanda bränsle själv.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    9
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    Föreningsvilde! :-)

    Standard

    Jag tävlar med båt, har licens i SMBF och kommer därför att få tillstånd. Detta fick jag bekräftat idag då jag pratade med handläggaren.
    Mina samtal med honom gjorde att vi som tävlar i båt får tillstånd för ett år i taget, just för att vi har tävlingslicens.
    SMBF kommer att skriva in i sina regler att man inte få ha mer än 25 volymprocent, precis som man har gjort eller kommer att göra i de länder som är anslutna till Naviga eller IMBRA.
    99,99% av bilåkarna har inget behov av att blanda bränsle själv då deras regelverk säger max 16% i 1:10 och max 25% i 1:8. Jag kan säga att alla, och då menar jag ALLA, som håller på med bil oavsett storlek köper färdigblandad bilsoppa då dom har rigorösa kontroller efter avslutad tävling.

    Det kommer inte spela någon roll om du skickar in 1, 10 eller 100 ansökningar. Dom kommer säga nej så länge du inte uppfyller kraven för tillstånd som står på deras hemsida.
    MSB har fått i uppgift att regeringen att ta fram ett regelverk kring hanteringen av nitro och bryr sig inte om att dom slår undan benen på dom som vill blanda soppa själv, det inte är deras huvuduppgift. Deras jobb är bara att ge tillstånd till de som uppfyller dom fastställda reglerna och så länge det finns färdigblandat andvändbart modellbränsle med olika procent nitro som är fullt användbara för modellflygarna blir det nej, räkna inte med annat.
    Regelverket kom till för att man ska ha koll på vart nitron tar vägen och vi kan tacka de som sprängde Madridbomberna 2004, bomben i Londons tunnelbana 2005 och spiken i kistan var den tokige norrmannen i Oslo 2011.
    Senast redigerat av Stinsen den 2014-11-13 klockan 22:02.

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Här är det väl dags att BÅDA förbunden ställer sig upp och protesterar, eller i alla fall argumenterar för att medlemmarna ska ha kvar sin rätt att själva få blanda sitt bränsle. Även om man bara är söndagsflygare och inte innehar tävlingslicens.
    Retroholic!

  9. #29

    Standard

    Stinsen, varför tycker du inte att man ska skicka in ansökan??????
    Väldigt konstigt argumenterat av dig, låter nästan som att du vill ha ensamrätt på tillstånden för att du är tävlande.

    Enl handläggaren jag pratade med så är inget skrivet i sten utan det är snarare så att de inte vill skriva ut tillstånd till höger och vänster. Så då finns det all anledning att skicka in ansökan och att argumentera för sin sak.

    Ska jag inte få blanda mitt bränsle själv så skickar jag nog nitromotorerna på slakt och ger upp den delen av hobbyn.

  10. #30

    Standard

    Bilen jag hade som inte var tävlingsbil var helt omöjlig att få en bra gång på med bara 16% nitro, har fått höra av en flygarkompis som har två med lika motor att det behövs absolut minst 25%

  11. #31

    Standard

    Om alla som blandar själv idag drabbas, så borde väl alla dessa skicka in en ansökan. Ju fler, desto mer kanske de får upp ögonen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    9
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    Föreningsvilde! :-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Stinsen, varför tycker du inte att man ska skicka in ansökan??????
    Var skriver jag att MAN INTE ska skicka in en ansökan?
    Jag skrev: -Dom kommer säga nej så länge du inte uppfyller kraven för tillstånd som står på deras hemsida.

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Ska jag inte få blanda mitt bränsle själv så skickar jag nog nitromotorerna på slakt och ger upp den delen av hobbyn.
    Jag skrev också att regelverket togs fram för att man ska ha koll på vart nitron tar vägen och just därför kommer MSB vara restriktiva på att dela ut tillstånd till höger och vänster. Bara för att just du anser att du har behov att få blanda ditt egna bränsle så gör kanske inte MSB samma bedömning så länge det finns användbart bränsle på hobbymarknaden.
    MSB har ju också gjort bedömningen att din förening kan som juridisk person köpa in det som behövs för att sälja färdigblandat bränsle till dig. Är du inte medlem i en förening får du hålla dig till det bränslet som butiken säljer.

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Bilen jag hade som inte var tävlingsbil var helt omöjlig att få en bra gång på med bara 16% nitro, har fått höra av en flygarkompis som har två med lika motor att det behövs absolut minst 25%
    Var det så att den motorn var så sliten så den helt enkelt behövde 25% för att den skulle starta?
    En 3,5 i bil slits hårdare än en flygmotor.

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Här är det väl dags att BÅDA förbunden ställer sig upp och protesterar, eller i alla fall argumenterar för att medlemmarna ska ha kvar sin rätt att själva få blanda sitt bränsle. Även om man bara är söndagsflygare och inte innehar tävlingslicens.
    Huvudet på spiken.
    Det måste vara enklare för modellflygarna som grupp att SMFF och RCFF utser några som har mandat att sätta sig med MSB och som gemensamt diskuterar den uppkomna nitroproblematiken med MSB och hur och om den går att lösa.
    Att ni var och en skickar in hundratals enskilda ansökningar tror inte jag gagnar er som hobbyutövare.

    Jag gjorde det för SMBF och jag tycker att jag fick igenom mina argument och om hur MSB ska kolla hur dom ska säkerställa att inte fel person(er) får tillgång till ren nitro för ev. fel ändamål.
    Senast redigerat av Stinsen den 2014-11-14 klockan 19:39.

  13. #33

    Standard

    Fick avslag på min ansökan.
    Jag ansökte om att blanda eget bränsle med max 30%nitro och enligt dom så finns det att köpa färdigblandat därför fick jag avslag.
    Finns det??
    Med vänlig hälsning Robban

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rnermfors Visa inlägg
    Fick avslag på min ansökan.
    Jag ansökte om att blanda eget bränsle med max 30%nitro och enligt dom så finns det att köpa färdigblandat därför fick jag avslag.
    Finns det??
    Med vänlig hälsning Robban
    jepp det finns kolla här http://webshop.minicars.se/Welcome/D...ID=360&pid=818 förstår dock varför man inte vill köpa färdigt. Vi får hoppas att någon är intresserad av att fixa bränslet i klubben nästa år.

  15. #35
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det är väl en Grossistfirma?

    Sjukt att man måste ha tävlingslicens för att kunna hobbyflyga...
    Kör så det ryker!

  16. #36

    Standard

    Färdigblandat finns bara upp till 23 volymprocent = 30 viktprocent. Fick jag till det rätt???

  17. #37

    Standard

    Så dessa 25%-bränslen som RC-bilsförarna använder sig av, är det slut med det nu i dunkar? Vet inte om det är vikt eller volym-procent.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Färdigblandat finns bara upp till 23 volymprocent = 30 viktprocent. Fick jag till det rätt???
    Får väl skicka en ny ansökan med 30 volym% istället. Tidigare sökte jag bara för 30%.
    Kan tänka mej att det effektiva vore om våra förbund tog en diskussion med ansvariga.
    Med vänlig hälsning Robban

  19. #39

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Idag fick jag spontant ett samtal från den handläggare som avslagit min ansökan. En mycket trevlig person förövrigt.

    De hade börjat tittat på äldre ansökningar där bl.a. hög aktivitet i flygning angivits, då det kommit så många ansökningar från modellflygare.

    De höll på att titta på olika sätt att bevilja tillstånd för privatpersoner som som han sade tävlingsflög i olika former.

    Han beklagade djupt att de inte kunde bevilja mig ett tillstånd trots att de förstod att det var mer än bara söndagsflygning som jag sysslade med. Jag angav en årsförbrukning om ca 200l färdigt bränsle (80/10/10).

    Han sökte något sätt att ompröva och bevilja detta, förutsättningen var att jag på något sätt kunde visa att jag tävlingsflög. Detta var ej möjligt sade jag då jag valt att lämna SMFF till förmån för RCFF och därför inte kunde visa upp någon tävlingslicens. Berättade också att min flygning var mer inriktad på uppvisning inför publik.

    Ett RC bevis skulle också varit acceptabelt, men det gick inte heller då det är SMFF som handhar dessa. Han nämnde då att även om det löpt ut så skulle de betrakta det godtagbart med god marginal på giltighet om en förnyelse var aktuell. Inte heller det var aktuellt för mig då jag inte avser återvända till SMFF inom överskådlig tid.

    Han sökte då alternativ som kunde visa någon form av organiserad aktivitet inom RCFF regi, tyvärr hade jag inget att tillföra där mer än de Shootouts som jag deltagit i, det skulle kunnat funka om man kan visa ett bevis av något slag.

    Ytterligare ett alternativ var att klubben köpte Nitro, för detta behövs inget tillstånd. Förutsättning är då att det finns ett organisationsnummer så att klubben kan betraktas som juridisk person. Klubben skulle då kunna sälja metanol med en maximal inblandning 30 vikt% nitrometan. Klubben får inte sälja nitro rent till medlemmar i så fall.

    Jag kan väl bara säga att de verkligen vill hjälpa till, men att de måste utföra det som beslutats. Att som privatperson få köpa/inneha nitro blir i det närmaste omöjligt. En tävlingslicens verkar vara enda möjligheten just nu.

    För min del spelar det inte så stor roll då en övergång till bensinmotorer är mer aktuellt.
    Senast redigerat av Kenny den 2014-11-19 klockan 01:15.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  20. #40
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har skickat ett mail till MSB och upplyst om att det finns två förbund och att det är en tradition att vi blandar bränslet själv. Dessutom finns det utövare som kör på uppemot 70% nitrometan.
    Jag har blivit uppringd av ansvarig handläggare och vi diskuterade hur myndigheten skulle kunna agera för att myndigheten skulle uppfylla de nya internationella kraven och vi modellutövare skulle kunna få fortsätta hantera nitrometanet själv som privatpersoner.
    Det andra förbundet vädrade tydligen morgonluft genom att föreslå att endast utövare med tävlingslicens skulle på köpa nitrometan....
    Myndighetskravet är att någon form av kontroll måste finnas. Grundkravet är tydligen att den privatperson som vill köpa nitrometan ska vara känd och aktiv modellutövare. Kan vi från klubbarna eller förbundet på något sätt verifiera att en person vi har som medlem är aktiv och skulle få tillstånd att köpa nitromentan?
    Vi kan väl bolla lite ide'er här på forumet.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •