Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 90

Ämne: Nitrometan

  1. #41
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    (Det andra förbundet vädrade tydligen morgonluft genom att föreslå att endast utövare med tävlingslicens skulle på köpa nitrometan.... )

    Skulle det innebära, om man är medlem i det andra förbundet och inte tävlar, att man inte skulle få köpa nitrometan ?????
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #42
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nej, vad jag förstod skulle man ha tävlingslicens.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #43
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tycker diskussionen handlar om att vi även i fortsättningen ska kunna blanda bränslet själv. Myndigheten är inne på linjen att endast juridiska personer = klubbar och förbund - skulle kunna få tillstånd.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #44
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det vore ju en väldigt tråkig utveckling tycker jag om man nu inte heller kan blanda metanol bränslet själv i fortsättningen.

    Det har redan hänt med diesel-bränslet, och jag tror inte att någonting har blivit bättre i termer av terrorister eller missbruk av detta. Missbrukare går väl bara över till andra droger, som är minst lika farliga, gissar jag. Det enda det skapar är problem för oss vanliga användare...
    Kör så det ryker!

  5. #45
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Om vi kunde hitta ett sätt att verifiera att en person, som vill köpa nitromentan för att blanda själv, kan det kanske vara en framkomlig väg för privatpersoner att få köpa nitromentan. Myndighetskravet är att:
    - det skall vara en känd utövare
    - personen varit verksam inom hobbyn ett tag - så länge att man kan anse att nitromentanet ska användas i modellhobbyn.
    - Myndigheten måste ha en process som håller juridiskt. Vem kan gå i god för den sökande?

    Hur kan vi då gå tillväga från vår sida?
    Vi kan slå fast att:
    - maibomba myndigheten med många ansökningar får garanterat motsatt effekt - det blir med största säkerhet ett permanent NEJ och dörrarna stängs. Myndigheten kan helt enkelt inte klara en stor anhopning av ansökningar.
    - det är positivt att komma med konkreta förslag på lösningar som bägge parter kan leva med.
    - myndigheten måste följa de internationella regler kring nitromentanet de fått i sitt knä. Myndigheten måste helt enkelt vara säkra på - och kunna dokumentera - att den person de ger tillstånd till inte har "onda" avsikter samt att han/hon verkligen behöver nitromentanet.

    Ideér ovh tankar är välkomna.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #46

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Skulle man kunna föreslå MSB att det räcker att man som privatperson kan visa upp ett medlemskap/medlemskort i respektive modellflygförbund eller modellflygklubb?
    Retroholic!

  7. #47
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Njae, inte bra nog.
    MSB kräver att någon intygar att de är aktiva - kända - modellutövare och att de har sysslat med hobbyn ett tag. Man vill undvika att du exempelvis blir medlem i ett förbund på måndagen - och ansöker om att få köpa Nitro dagen efter....

    MSB har fått reglerna i sitt knä och måste uppfylla de internationella kraven att Nitro inte är tillgängligt för gemene man. En väg att gå som jag har funderat på är att RCFF och förbunden skulle kunna få tillståndsgivandet delegerat från MSB. Ungefär som Transportstyrelsen låter EAA (Experimental Aircraft Association) hantera bygglov, teknisk granskning etc. för dem som bygger sina egna flygplan. Det kanske skulle kunna fungera om vi kan komma på ett vattentätt sätt att följa upp hanteringen av Nitro i våra egna led.

    Vi kunde exempelvis avrapportera kvartalsvis till MSB - eller varför inte skicka en emailkopia till MSB varje gång vi ger ett tillstånd för inköp. Där kan man sammanfatta medlemmens hemmaklubb/ort och hur länge medlemmen varit aktiv, etc. OM MSB inte skulle acceptera den friheten kan ju emailet utgöra kontaktpunkten mellan myndighet och förbund/klubb/medlem. MSB skulle returnera ett tillstånd....

    Ja, det finns många infallsvinklar - och jag vet att MSB har som ambition att INTE lägga hinder i vägen för hobbyfolket. De måste bara se till att uppfylla de internationella - och nationella - kraven. Kan vi presentera en lösning som är smidig för oss och fungerar juridiskt gentemot MSB är mycket vunnet.
    Ove (AM) Nielsen

  8. #48


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Njae, inte bra nog.
    MSB kräver att någon intygar att de är aktiva - kända - modellutövare och att de har sysslat med hobbyn ett tag. Man vill undvika att du exempelvis blir medlem i ett förbund på måndagen - och ansöker om att få köpa Nitro dagen efter....

    MSB har fått reglerna i sitt knä och måste uppfylla de internationella kraven att Nitro inte är tillgängligt för gemene man. En väg att gå som jag har funderat på är att RCFF och förbunden skulle kunna få tillståndsgivandet delegerat från MSB. Ungefär som Transportstyrelsen låter EAA (Experimental Aircraft Association) hantera bygglov, teknisk granskning etc. för dem som bygger sina egna flygplan. Det kanske skulle kunna fungera om vi kan komma på ett vattentätt sätt att följa upp hanteringen av Nitro i våra egna led.

    Vi kunde exempelvis avrapportera kvartalsvis till MSB - eller varför inte skicka en emailkopia till MSB varje gång vi ger ett tillstånd för inköp. Där kan man sammanfatta medlemmens hemmaklubb/ort och hur länge medlemmen varit aktiv, etc. OM MSB inte skulle acceptera den friheten kan ju emailet utgöra kontaktpunkten mellan myndighet och förbund/klubb/medlem. MSB skulle returnera ett tillstånd....

    Ja, det finns många infallsvinklar - och jag vet att MSB har som ambition att INTE lägga hinder i vägen för hobbyfolket. De måste bara se till att uppfylla de internationella - och nationella - kraven. Kan vi presentera en lösning som är smidig för oss och fungerar juridiskt gentemot MSB är mycket vunnet.
    Jag tror att du är inne på en framkomlig väg, Ove! Har några försök gjorts att tillsammans med SMFF träffa MSB för att försöka komma fram till ett fungerande sätt? Rolle brukar ju vara rätt musikalisk och inte så prestigeladdad...

    //Mange
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #49

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    97
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej,

    Först ett stort tack till Ove som letar vägar framåt.

    Några ideer i Ove:s anda:
    Styrkt medlemskap som kan verifieras av styrelse i lokal klubb eller förbund, sedan x antal år (kanske 5år) ger rätt att köpa in bränsle för eget bruk. MSB kan ev sätta max-volym/tillfälle eller år.

    Att lokal klubb får utökad rätt från nuvarande regler; köpa in och lokalt blanda bränsle. Utökas med: Att även inom klubben fritt få fördela denna till kända medlemmar. Max gräns kan sättas av MSB om de kräver detta.

    Att vi hittar lösningar där lokala föreningar kan få rätt att på andra grunder än fritt, får verktyg att fördela bränsle till kända medlemmar.

    MVH Tomas Hägle

  10. #50

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    i går fick jag mitt tillstånd att inneha 100% nitro.
    de gäller 2016-05-01

  11. #51

    Standard

    Tänkte nämna att Masens var mycket hjälpsamma och blandade Metanol och Nitro till 23%-volym.
    Så jag behöver bara tillsätta olja och eventuell extra metanol.

  12. #52

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Tydligen har de skärpta kraven satts i kraft!
    Jag blev uppringd av MSB efter att skickat in en ansökan om att få inneha Nitro. De förklarade att man måste skicka in tävlingslicens för att få tillstånd. Jaha sa jag men jag är ju licensierad modellflygare och har bifogat licens från förbundet. Svaret var att man måste vara seriös modellflygare vilket man tydligen inte är om man inte har tävlingslicens.

  13. #53

    Standard

    Så hur fungerar det med tävlingslicens? Måste man ha det för att få tävla, eller får man det för att man tävlar?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #54

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Den måste man ha för att få tävla! Precis som all tävlingsverksamhet registrerad mot Riksidrottsförbundet.
    Egentligen så är det inte så märkvärdigt alls. Det som var lite lustigt är snarare att man inte anses seriös när man tagit steget att gå med i klubb och anslutit sig till förbundet! Tävlingslicensen kostar mellan 20 och 200 kr att lösa och det gör man genom klubben vilket inte är några problem alls. Det är MAO bara en avgiftsfråga i praktiken, eftersom man måste vara ansluten till både förening och RF för att kunna söka tävlingslicens.

  15. #55

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag tycker det låter som diskriminering!
    Ska man ha fördel bara för att man tävlar? Och det är ju bara SMFF som utfärdar tävlingslicenser, vad jag vet.
    Ska inte en vanlig söndagsflygare kunna köpa nitro till sin soppa?

    Kanske ska upprätta en anmälan till DO?
    Retroholic!

  16. #56

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det är inte så konstigt som det låter. För att få köpa nitro, krävs av myndigheterna att man har ett dokumenterat behov av det. En tävlingslicens söker man om man tävlar i ett godkänt förbund som har tävlingsverksamhet. Modellbåtsåkarna har dessa krav, modellbilsåkarna, modellflygarna m fl. De har alla gemensamt att de är anslutna till ett moderförbund, t ex Flygsportförbundet, Bilsportförbundet m m. Tyvärr så gäller inte detta för RCFF då vi inte är anslutna till något moderförbund eller RF.
    Ska man ha t ex en licens för ett sportskyttevapen så är myndigheternas minimikrav att man är medlem i en klubb som i sin tur är ansluten till ett moderförbund, t ex Sportskytteförbundet eller Pistolskytteförbundet samt RF. Dessutom krävs det dokumenterat aktivt deltagande i tävlingar osv. Brister det i någon del av kedjan så får man inte sin licens. Här gäller det att man tävlar och är synnerligen aktiv, annars faller behovet att inneha vapen och jag får avyttra mina vapen. Samma sak gäller för oss, saknar vi någon viktig detalj så får vi inte vårt tillstånd. Det handlar inte om vare sig diskriminering eller orättvis behandling. Man väljer ju själv vilken sammanslutning man vill tillhöra. Det man sparar i ena ändan får man betala i andra.

    Kay krut.

  17. #57

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Instämmer!
    Man kan faktiskt också ifrågasätta om en modellflygare skulle ha några direkta behov av att ha soppa med mer än 30% nitro annat än vid tävling! Nödvändigheten av att blanda själv känns också högst diskutabel.

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag kommer att blanda mitt eget bränsle så länge som det är möjligt. Då vet jag exakt vilka halter av olja, metanol och nitro som ingår och dessutom VILKEN olja som använts. Det kan vara ganska svårt att få fram uppgifter om detta på premix-bränsle.

  19. #59
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tycker det är rätt att man minst skall ha tävlingslicens för att få köpa Nitrometan, det är faktiskt ganska häftiga grejor. Ganska enkelt är att gå med i SMFF och betala för en tävlingslicens så är problemet löst, RCFF är inget tävlingsförbund!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #60

    Standard

    Så det är alltså bara billig enkel byråkrati, inte en seriös orsak att få köpa nitrometan?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •