Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 90

Ämne: Nitrometan

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Nitrometan

    Hej på Er!

    I dag är det förbjudet att utan tillstånd inhandla nitrometan och det ställer kanske till det lite för en del av oss som fortfarande kör med glödstiftare. Fast nu lär det dessbättre inte bli helt omöjligt att fortsätta med vår kära hobby.

    Anledningen till förbudet vet vi nog alla vid det här laget men vi som är laglydiga ska ju inte behöva lägga av med vår hobby. Så för att vara lagliga och snälla samhällsmedborgare så söker vi helt enkelt tillstånd för vår kära nitro. Svårare än så är det inte.

    Det finns en myndighet dit vi skickar vår ansöka, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Gå in på deras hemsida www.msb.se och tanka ner ansökningsblanketten som heter, "Ansökan om tillstånd till förvärv, införsel, innehav och användning av sprängämnesperkusorer" Den är helt avgiftsfri och tillståndet gäller i tre år. Se´n är det bara o åk´

    Sköt om er,

    Kay krut

  2. #2

    Standard

    Kanon Kay
    Man tackar. Ansökan är skickad.
    Med vänlig hälsning Robban

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, nu får vi bara hoppas att inte myndigheten anser oss vara dynamitarder och likvärdiga !

    Kay krut

  4. #4
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Först blev det problem med att hantera Etern till våra diesel motorer och nu krånglar de till det med Nitron också, är de möjligen sponsrade av HK...?

    Här är en länk till sidan med ansökningsformuläret; https://www.msb.se/sv/Forebyggande/B...esprekursorer/
    Kör så det ryker!

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmmm...

    Citat:
    "Du som privatperson måste ha tillstånd för att få hantera kemiska produkter som
    innehåller ämnena väteperoxid, nitrometan, eller salpetersyra över angivna
    halter."

    Var det inte nåt med tillståndskrav ÖVER 32% eller så?? (Jag hittar inte procentsatsen nånstans just nu).
    "Vanligt" metanolbränsle (5-15% nitrometan) skulle alltså i så fall INTE omfattas av tillståndskravet.

    Eller har jag fel?
    Retroholic!

  6. #6
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag vet inte om det finns någon gräns på färdigblandat bränsle, men jag gillar att blanda själv och då behöver man ju ha lite ren Nitro, även om det är i små mängder. Tycker att förbudet påminner om det som finns för eter. Som privatperson så kan man inte köpa ren eter, men färdigblandat diesel bränsle med 30-35% eter är inget problem...
    Kör så det ryker!

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK
    Retroholic!

  8. #8

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    I dag fick jag ett mail från myndigheten och det lär nog bli som jag befarade i inlägget ovan, dom kommer att betrakta oss som presumtiva terrorister och banditer. Ur mailet - "Det är osannolikt att den som söker tillstånd för att köpa ren nitrometan får tillstånd för detta då det finns utspädd nitrometan att köpa" slut citat.

    Jag kontaktade dem och ställde frågan, vad är denna nitrometan utspädd med. Hon visste inte detta men förmodade att det var färdigblandat drivmedel. Ja men det vet vi ju se´n gammalt att det finns färdig soppa men den passar inte riktigt till alla våra ändamål. Nja, det var ju våra problem. Hmm.
    Nu skickar vi in våra ansökningar så att dom inte sitter och somnar på myndigheten. Under tiden så får vi väl fundera över hur man ska kringgå alla förordningar och regler. För det blir ju resultatet av detta förbud. Det finns så mycket kemikalier som är betydligt farligare än nitro och gödningsmedel. Och f.n vet när dom förbjuder oss att ha papegojor och undulater. Dom producerar ju gödning dom också !

    Kay krut

  9. #9

    Standard

    Huga, snart måste vi ha tillstånd att tanka den bensindrivna bilen, annars har vi terrorister överallt snart.
    Är detta bara i Sverige eller vad är det för korkbollar som tänkt ut detta?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är ett nyt EU-direktiv som implementers lite olika i olika länder.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Är väl bara att skicka in ansökan i ett par hundra exemplar tills de tröttnar. Kastar iof några kr varje gång med porto men om man inte skriver avsändare på kuveret så kommer det mest troligt fram utan porto.

    Under Koncentration ska det skrivas 100% eller?

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag skrev 100% på min ansökan, för att blanda eget bränsle.
    Retroholic!

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    8
    Jobb
    mek
    Klubb
    MK 3Aviatörer

    Standard

    Det handlar bara om arbets tillfäle, desto fler ansökningar fler jobb!!!! Handla där ni brukar handla, brukar ordna sej
    Stora maskiner Många cylindrar, Turbin osså.
    Kivikabiggles

  14. #14

    Standard

    Någon som har fått tillstånd?

    Pratade med Masens Kemtekniska och de har numer bara bränsle med högst 23%

    Tillstånd behövs för en koncentration över 30 viktprocent, står det på MSB.

    Men det står också att: Du som redan har köpt och innehar de här produkterna får fortsätta använda dem till och med den 1 mars 2016.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tur jag har 2 liter ren nitro i garaget så man slipper fylla i blankett på ett tag. Undrar om bönderna måste ha tillstånd när de skall köpa gödningsmedel - det kan man ju ha som sprängmedel ju.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-09-24 klockan 13:46.

  16. #16
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tillståndet gäller ju inte bara inköp utan även innehav och användande, så det är väl ett par av oss som numera har olagliga gömmor...

    Undrar när det kommer ett motsvarande tillståndskrav för Lipo batterier?
    Kör så det ryker!

  17. #17
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Tillståndet gäller ju inte bara inköp utan även innehav och användande, så det är väl ett par av oss som numera har olagliga gömmor...

    Undrar när det kommer ett motsvarande tillståndskrav för Lipo batterier?
    Väck inte den björn som sover
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  18. #18

    Standard

    Lipo kan inte användas till att spränga grejer. Det brinner bara och då kan man lika gärna ha en tändare och lite papper så tillstånd för det tror jag inte att vi kommer att se.

  19. #19
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Lipo kan inte användas till att spränga grejer. Det brinner bara och då kan man lika gärna ha en tändare och lite papper så tillstånd för det tror jag inte att vi kommer att se.
    Nej just det, det är ju sant, Lipo "bomber" verkar inte vara något som terrorister är intresserade av ännu...

    Om man kikar på definitionen av ordet "krut" så borde dock Lipo passa in bra där.
    (Lipo brinner utan syretillförsel till skillnad mot papper och tändare)
    Senast redigerat av Cox den 2014-09-24 klockan 14:21.
    Kör så det ryker!

  20. #20

    Standard

    Internet gör att alla får veta om vår hobby och alla ovetande ställer till det för oss seriösa hobbyutövare. =) Det var bättre förr när det var hemliga klubbar på nån åker och bygglokaler i nån källare och folk inte vart griniga över att man råkade landa på deras gård. Idag är folk huggiga på allt, "alla" letar fel och vill hellre trycka ner än tvärtom. :-D "Har du tillstånd till det där?" "Vad händer om jag får den i huvudet då?" "det där kan man ju spränga hus med!" "så där får man inte göra!" "vet du verkligen vad du håller på med?" ... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •