Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Montera DLE-lik motor i Cub

  1. #1

    Standard Montera DLE-lik motor i Cub

    Hej!

    Jag har köpt en begagnad 1/4 Cub skala som jag ska montera in en 30 cc motor i. Motorn ser ut som en DLE 30 med bakmonterad förgasare.

    Nu funderar jag lite över hur jag ska montera den. Tanken är att den ska sitta inverterad men jag tycker att den kommer lite väl långt ut om tratten bakom förgasaren ska få plats framför brandskottet.

    Jag har för mig att motorn inte går så bra om man tar bort tratten. Frågan är om man istället kan borra upp ett hål i spantet så tratten hamnar inne i modellen. Jag antar att det är fler som stött på detta problem och hittat en lösning.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2014-10-22 klockan 18:35.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är väl inga problem, tänk utanför boxen. Använd utrymmer bakom spantet som dämpande utrymme för insugsljudet.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Eller innanför boxen eller spantet rättare sagt. Det är ingen risk för att det kan uppstå något annat problem med lufttillförseln då? Har en svag känsla av att ha läst om något sådant eller så har jag bara fått för mig. Det kanske är vanligt att man gör så ren rent av. Motorerna blir ju lite långa när förgasaren sitter bakom och en del modeller har ju ganska korta motorkåpor.

    /Mats

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ibland kan det väl nästan vara en fördel att förgasaren sitter inuti kroppen.
    Walbroförgasare har ett litet lufthål till membranet, och det trivs INTE om mottrycket i kåpan blir för högt, det ska arbeta s.a.s. i atmosfärstryck. Och det blir det ju om förgasaren och membranet hamnar inuti kroppen.
    Retroholic!

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hallå, det är en cub vi pratar om, motorn går väl på tomgång den mesta tiden. Utnyttja utrymmet bakom brandväggen, ju större utrymme desto bättre, klä väggar med dämpande material, gör hål i brandväggen (installera rör för motsvarande diameter) till motorn för luftintag, gör hålet minst 2ggr större än insugs diametern på förgasaren.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Hallå, det är en cub vi pratar om, motorn går väl på tomgång den mesta tiden. Utnyttja utrymmet bakom brandväggen, ju större utrymme desto bättre, klä väggar med dämpande material, gör hål i brandväggen (installera rör för motsvarande diameter) till motorn för luftintag, gör hålet minst 2ggr större än insugs diametern på förgasaren.
    Hörre du ru ! Här är det inte någon gubb cub vi pratar om utan här ska det köras med fulla spett i värsta 3D stil
    Nej det är så sant att det inte är någon racemaskin. Det finns dessutom redan ett ganska stort hål in till flygkroppen så luften räcker nog till.

    Thomas: Det var nog det du skriver om som jag läst någon stans och blandat ihop det med.

    Nu blir det att ta fram stora träborren och borrsvängen och nöta upp ett hål i plywooden. Men om jag orkar ljudisolera vet jag inte. Det får kanske bli när jag konverterar den till en Super Cub för det är tanken med köpet. En Super Cub kåpa är redan beställd. Har länge gått och ruvat på en sådan och den ska inte vara ful. Förlåt jag menar gul.

    /Mast

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •