Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: HK Big E-fair 2,5 m elseglare

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard HK Big E-fair 2,5 m elseglare

    Lagom till höst, kallt och ingen termik överhuvudtaget blev min Big E-fair elseglare klar. En kall och blåsig premiär idag, men kärran var lättflugen.

    Det är nog bra om man har monterat några balsa ARF:er tidigare då monteringsinstruktionernas bilder och texter inte var speciellt tydliga. Skev-, höjd- och sidroder monteras med mylargångjärn (tunt CA-lim på små "plastbitar"). Mina Great Planes, Hangar 9, Black Horse och Seagull -balsaplan har nog hållit högre kvalitet i hårdvaran men jag ville ha en termikseglare med låg vingbelastning så valet föll på denna kärra.

    Jag ska programmera in broms på fartreglaget. Nu på premiären fortsatte propellern att snurra av vinddraget och propellerbladen vek sig inte bakåt.

    Spännvidd 2,5 m
    motor: NTM Prop Drive 35-42 Series 1000 KV/700 W (passade perfekt i nosen)
    Propeller: 10x6
    ZIPPY Flightmax 2200 mAh 3S1P 40 C, 11,1 V
    Ingen extra vikt behövdes i nosen.

    Jag får nog vänta till våren innan jag kan berätta hur den kan fånga termik. Har variometer i kärran och ljudsignalen för att kärran stiger hördes bara då jag använde elmotorn.


  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Johan,
    Kul att premiären gick bra men synd att du inte fick känna på lite termik.
    Vad hamnade flygvikten på ? Hur var byggkvaliteten på kärran som helhet ?
    Inga klaffar och heller ingen broms såvitt jag kan se.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om det inte finns bromsar på modellen, är mitt tips att skicka upp skevrodren ca 15 grader.
    Har själv haft det på några modeller och det funkar mycket bra.
    Det blir ingen lägre hastighet men sjunket ökar markant och modellen blir stadig som en buss.
    När du fått till bromsen på motorn så kommer glidtalet att öka väsentligt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Johan,
    Kul att premiären gick bra men synd att du inte fick känna på lite termik.
    Vad hamnade flygvikten på ? Hur var byggkvaliteten på kärran som helhet ?
    Inga klaffar och heller ingen broms såvitt jag kan se.
    Hälsningar
    Roger
    Har faktiskt inte vägt planet flygklart med batteri. Själva delarna (färdigklädda trädelar) ser bra ut vid en första anblick men t.ex. skevrodren var "skeva" så när jag hade monterat dem med CA-gångjärnen ligger de inte jämnt med vingens mittdel och vingspetsen. Det var också litet bökigt att montera på "vingspetsarna" på den raka mittdelen av vingen. En vingbalk av metall och trä gav rätt vinkel, så det var lätt. Men sedan var det två pianotrådar som skulle in i rör som var fastmonterade inne i vingen. Det kärvade ordentligt då jag skulle få in pianotråden i rören, men samtidigt styrde pianotrådarna vingändan så att man inte bygger in någon skevhet i vingen.
    Stötstängerna för höjd och sidroder går inne i rör i kroppen och monteringen av dessa var lätt. De korta stötstängerna till skevrodret hade ingen färdig Z-böj i ena ändan så man fick fixa den själv (en kort 2 mm tjock pianotråd). Träklossarna som skulle limmas på insidan av servoluckan för skevservona fattades åtminstone i min byggsats. Med litet balsa/plywood ARF-erfarenhet var det ändå hyfsat lätt att få ihop modellen. Med dagens motvind var det ingen konst att landa kärran där man ville. Så klaff eller broms behövdes inte idag. Jag har skevrodern på skilda kanaler så en flight mode där skevrodren går upp ska jag programmera in. Roligt också med variometer kopplad till mottagaren och Taranis-radio som spelar upp ljud så man vet om kärran stiger eller sjunker.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den landningshastigheten var det ju inget fel på! Lugnt och stilla ner till Terra Firma.
    Men det kanske beror på motvind??
    Retroholic!

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Den landningshastigheten var det ju inget fel på! Lugnt och stilla ner till Terra Firma.
    Men det kanske beror på motvind??
    Jo, rejäl motvind.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Hyfsad kvalitet m a o - även om det fanns brister. Men priset var ju inte heller speciellt högt så lite får man nog räkna med att göra själv. Sen återstår ju frågan hur den fungerar som termikseglare. Nån form av broms bör man nog installera och enklast är nog att följa Lasses råd.
    Skriv gärna några ord när du hunnit flyga mera med kärran för denna storlek på seglare är intressant.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jo, jag återkommer. Nu är det storm och regn och det kan vara svårt med termik mera denna säsong tror jag. Ska nog lufta kärran innan våren kommer, men misstänker att det kommer att ske i "död" luft. Jag hör nog av mig. Jag verkar vara en av få som beställt, byggt och flugit denna kärra då jag inte hittat övriga videon eller recensioner på denna seglare.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad väger den inkl batteri? Jag vet att hobbykings uppgivna vikter ibland är lite fel.
    fredrik

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fredrik - jag frågade om vikten tidigare men Johan hade inte vägt den ännu.
    Roger

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fredrik - jag frågade om vikten tidigare men Johan hade inte vägt den ännu.
    Roger
    Roger: Ibland behövs en påminnelse för att man ska reagera :-)
    fredrik

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja, DET är vikt-igt! *hmpf!*
    Retroholic!

  13. #13
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Idag var det fint flygväder. Jag passade på att väga planet också.
    Vikten är 1453 g inklusive batteri (ett 3-cells 2200 mAh som väger 197 g).

    Mitt på dagen vid 13-tiden var det bra termik. Vind ca 4 m/s och stora vita moln. Min andra flygning blev rekord för min del. Jag var uppe 46 min på ett batteri (gjorde 3 stigningar med motor under den tiden). Vid ett tillfälle låg jag på 300 m höjd och radion signalerade stig (jag var då under ett moln). När jag tittade på displayen en stund senare var jag på 370 m höjd och planet steg fortfarande. Då fick jag för första gången i mitt liv börja trycka ner planet så det inte skulle stiga högre. Senare på eftermiddagen försvann molnen och termiken. Planet flyger så stadigt "hands off" att jag plockade fram mobilen och tog ett par foton innan landningen.




  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Härlig flygning!!
    Grattis.
    // Mats W

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lyckokänsla!!
    Retroholic!

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Lyckokänsla!!

    Absolut
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Grattis till 1:a termik det är något magiskt med den upplevelsen. Är det ett flygetyg du rekommenderar?
    mvh //Fredrik
    fredrik

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Svårt att säga om jag kan rekommendera då jag inte har så stor erfarenhet av termikseglare. Jag har en glasfiberkärra på 2,8 m som ska bogseras upp. Den är alldeles för tung för att fånga termik. Så har jag en 2 m foam-motorseglare. Helt klart är denna bäst av mina tre seglare och så passade den min budget för tillfället.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    20
    Jobb
    telekom
    Klubb
    KRMFK

    Standard

    Grattis till lyckad flygning. Har själv flugit (2-meters) elseglare några år nu och nog pirrar det lite i magen när modellen blir mindre och mindre däruppe. Enligt min (ringa) erfarenhet så kan det bli riktiga "rökare" i maj då temperaturskillnaden är stor mellan natt och dag. Då får man hålla i hatten. Har blivit tvingen att "spinna" ner modellen, då inget annat hjälper. Man vill ju inte dyka för då har man ingen koll på hur fort det går när modellen bara är en liten prick i skyn. Blir nog snart en 3.5 meters för min del...
    Alis volat propriis

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kobraflyer Visa inlägg
    Grattis till lyckad flygning. Har själv flugit (2-meters) elseglare några år nu och nog pirrar det lite i magen när modellen blir mindre och mindre däruppe. Enligt min (ringa) erfarenhet så kan det bli riktiga "rökare" i maj då temperaturskillnaden är stor mellan natt och dag. Då får man hålla i hatten. Har blivit tvingen att "spinna" ner modellen, då inget annat hjälper. Man vill ju inte dyka för då har man ingen koll på hur fort det går när modellen bara är en liten prick i skyn. Blir nog snart en 3.5 meters för min del...
    Grattis till lyftet
    Jag är gammal skärmflygare som suttit i centrerad termin på 8m/s och bara skrikit av upprymd känsla. Numera står jag på backen och söker samma känsla när jag släpper i väg en segelkärra. Problemet är att jag inte ser den tillräckligt bra när den stiger i termiken. Har i dagarna försett en Cularis med vario och FPV så jag kan höra stig/sjunk och om jag inte kan se den går jag över till videobild på min FPV-skärm. Hoppas på så sätt hitta känslan som jag fick vid skärmflygningen. Har även en GPS-tracker på kärran om jag tappar bort den. Skall bli spännande att testa även om termiksäsongen är över��.
    Har någon av er provat liknande lösning?
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •