Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 87

Ämne: Lipo brand Hemma!!..

  1. #41

    Standard

    Patrik, kul att du tittade till tråden lite så att vi slapp spekulera alltför mycket

    Jag nämnde att jag skulle testa hur min Revolectrix PL8 hanterade en dålig cell tidigare i tråden. Det finns en chans att det som hände dig är relaterat. Jag utförde testet så här:

    Jag laddade ett 850mAh 4S batteri och kopplade också in en 2S 450mAh i parallellkortet för att simulera två celler som läcker ström. Laddströmen sattes till 850mA och vid första försöket så följde spänningen perfekt då laddaren har aktiv balansering som klarar upp till 3A. Med andra ord så var laddningen inte så säker som den kunde vara på de här små packarna.

    Jag gick igenom inställningarna och begränsade den maximala balanseringsströmmen till 10% av laddströmmen på den här profilen och startade om laddningen. Vid 4.15v så slog laddaren om till safe charge läge då spänningen skiljde ca 0.15v mellan cellerna, det begränsar strömmen till 500mA. Inte stor skillnad på så här små packar, men det blir 500mA även om man laddar sex styck 8000mAh celler. Strax efter det så nådde två av cellerna upp till 4.2v och laddströmen gick ner till 50mA då det är max vad balanseringskretsen tilläts skicka till de celler som släpade efter. Laddaren verkade vara nöjd med det som hände och den fullföljde laddningen så långsamt att jag gav upp efter ett tag.

    Man kan variera testen genom att använda ett antal likriktardioder för att begränsa spänningen på en cell. Spänningen kommer då sluta stiga helt vid en bestämd spänning.

    Är någon intresserad av att prova på sin laddare?

    Jörgen

  2. #42

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Egentligen skulle man ju ladda så att om accen tar eld så klarar garanterat laddplatsen detta. Men hur många bor så att man kan inrätta en helt säker laddplats? Bor man i villa kan det bli något enklare än om man bor i lägenhet. Men nog borde det finnas nån uppfinnarjocke som kunde hitta på nåt riktigt bra arrangemang att ha som "laddställe"? Egentligen borde man sitta utomhus och ladda med LiPo accen/accarna i en betongbunker under laddningen men det är nog inte många som skulle orka hålla på med i längden. Nej, nån riktigt bra laddbox tror jag mer på som om olyckan är framme man kan ta tag i handtaget och hiva ut genom fönstret eller ut på balkongen om det är i anslutning till laddplatsen.
    Robbes Lipo skyddsväska som har en ganska rimlig prislapp funkar inget bra till sånt för laddning, men väl till förvaring.
    Graupner har en box man kan ha LiPo batteriet i under laddning, även som förvaring, men boxen är väldigt dyr:
    http://www.graupner.de/en/products/c...tcategory.aspx
    http://www.graupner.de/en/products/c...1/product.aspx

    Lite synd att LiFe inte finns i fler storlekar och är lite lättare, annars kan man nog använda det i många farkoster istället för LiPo, de är de ju mycket säkrare och klarar riktigt många laddcykler också, t ex:
    http://www.hacker-motor-shop.com/e-v...&c=2989&p=2989

    /Bo

  3. #43


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Funderar på att köpa ett eld-beständigt dokumentskåp.

    http://www.jula.se/catalog/hem-och-h...ntskap-440107/

    Borde vara bra lösning både för laddning och förvaring?

    Har klubbmedlem som just haft rejäl eldsvåda tack vare av Lipo.
    Börjar bli nojjig nu.
    // Mats W

  4. #44

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag funderar på varför våra grejer brinner men inte t.ex. alla IPAD och liknande plattor som finns snart överallt. De innehåller vad jag förstår ett 1S lipo med lågt C tal och drygt 10000 mAh. Många säger att det är en annan batterityp men spänningen är nästan densamma 4,1 V. Jag tror det är samma kemi på batteriet i IPAD men man slipper balansera och man bygger in det i ett skal och man lägger en marginal på laddspänning och har laddkretsar som inte kan ge för hög spänning eller farlig kortslutning.

    Alltså är det våra laddare och kanske kontakter och ihopmonteringen av ackpaketet som kan vara problemet. Vilka laddare anses vara säkrast idag? Jag har en gammal Schulze som var bra på sin tid men de fick tyvärr lägga ner, antagligen p.g.a. Kina konkurrensen.

    / Ingemar

  5. #45

    Standard

    Ipad drivs av lion som är mycket säkrare och så är det bara 1 cell så finns inget att balansera. Har inget med laddaren att göra så länge man har en som är rätt kalibrerad så den inte över laddar batterierna. Fick en laddare som jag skulle ''beta'' testa men den laddade cellerna till 4,3-4,4 volt och gick inte att kalibrera så den åkte direkt.

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Laddar regelbundet en 96S2P pack här hemma utan att tänka på vilket. Med rätt saker så är det Safe! Jag hoppas verkligen fortfarande att vi kan nysta ut exakt vad som gick fel här och inte bara random gissningar. Nog för att alla som skriver i tråden har en poäng i det dem skriver, men jag tror bara TS kan ge oss RÄTT svar förr eller senare.

    Får ofta frågan om man kan byta motor i en bil hit och dit och det är sällan det som är problemet - det är bara skruvar. Det man måste ta reda på är varför den första motorn spikade sönder och inte bara byta!
    Superhero

  7. #47

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Vad händer om man förvarar sina lipo i ett dokumentskåp och det tar eld.
    Dokumentskåp är väl helt täta eftersom de normalt ska hålla eld utestängt.
    Ökar trycket till skåpet sprängs eller vad händer ?

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  8. #48
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steffe Visa inlägg
    Vad händer om man förvarar sina lipo i ett dokumentskåp och det tar eld.
    Dokumentskåp är väl helt täta eftersom de normalt ska hålla eld utestängt.
    Ökar trycket till skåpet sprängs eller vad händer ?

    /Steffe
    Ett välbyggt skåp bör klara det, medan ett mindre välbyggt sprängs. Det rekommenderas att skåpet har springa eller ventil så att övertrycket kan pysa ut och gasen kan kylas av och komma ut utan att brinna. Flera på youtube har filmat hur de gjort med ett kassaskrin. Med ett kassaskrin blir det sällan öppen låga. Ska du ha tätt skåp rekommenderas ammunitionslådor.
    fredrik

  9. #49

    Standard

    Finns det nån lista/tabell över vilka fabriker det finns, samt vilka märken som kommer över de bästa ackarna från dem (första urvalet, typ Hyperion G3?), näst bästa (andra sorteringen ThunderPower och GensAce?) osv så man kan få välja lite? =) Då skulle man slippa undan sämsta ackarna och minimera riskerna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tyvärr så känns det som efter alla accar jag testat ( vilket börjar bli ett gäng) så har jag kommit
    fram till att i stort sett alla fabrikat har bra och dåliga accar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #51

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Jag har byggt en låda ca 40x40x40 cm av vanlig gipskiva och försett den med ett lock i samma material som ligger löst ovanpå. Innuti lådan förvarar jag mina lipo-ackar i en lerkruka, även den med ett lock i lera. Känns ganska säkert.

    Under vinterhalvåret förpassar jag LiPo-lådan till sopskåpet av plåt utomhus. Där får mina LiPo enbart sällskap av soptunnan. Först när temperaturen dagtid frampå vårkanten närmar sig 15 plusgrader igen blir det aktuellt med en första flygtur för min del. Just nu lutar det åt att sopskåpet där ute får bli permanent förvaringsställe för mina ackar. Laddar utomhus också.
    Senast redigerat av Stig H. den 2014-10-07 klockan 20:01.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  12. #52

    Standard

    Gäller det förvaring, är 50cal lådor det vettigast som jag hittat,man stackar upp varje lipos ståendes var för sig
    och man tar det man behöver för dagen.

    Ett antal av 18*22cm påse ligger också fint i lådan.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_20141006_002.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	48067

    Laddning sker i 23*30cm påse på gips.

  13. #53
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Att stänga inne flammor och värme är en baggis, men att hantera röken är marigt. Bägge kan ju leda till otäcka följder.
    Superhero

  14. #54

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ibbe76 Visa inlägg
    Gäller det förvaring, är 50cal lådor det vettigast som jag hittat,man stackar upp varje lipos ståendes var för sig
    och man tar det man behöver för dagen.

    Ett antal av 18*22cm påse ligger också fint i lådan.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_20141006_002.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	48067

    Laddning sker i 23*30cm påse på gips.
    Har set flera använda dessa lådor men blir inte klok på var man köper dom. Kanske du har något tips?

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Har set flera använda dessa lådor men blir inte klok på var man köper dom. Kanske du har något tips?
    Blocket,Tradera,

    #14 Inlägget
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post361373

  16. #56
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Jag köpte Robbes lipo case för något år sen och är nöjd http://www.conrad.com/ce/en/product/...o-storage-safe inte vansinnigt dyrt ca 650 kr hemma vid dörren och rymmer iaf 15 - 20 lipos beroende på storlek här en test på den https://www.youtube.com/watch?v=rfGsa80IofQ
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ibbe76 Visa inlägg
    Det hade jag helt missat. Tackar får åka förbi någon dag efter jobb.

  18. #58

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard Lipo brand

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	LIPO FÖRVARING 050.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	48073

    Amulåda från surplus.se och en redig brödburk i plåt från IKEA
    funkar kanon för förvaring av LIPO
    Tobbe

  19. #59

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Men det är väl inte förvaring som är problemet utan hur vi laddar och hanterar lipo som innebär risk för rökutveckling och brand? Att inte överladda, kortsluta eller dra i batterikablar, deformera eller punktera dem. Man får ju faktiskt ta med ungefär 100+300 Wh (t.ex 3300+10000 mAh, 30V) lipo i handbagaget när man flyger enligt http://www.airsafe.com/issues/baggage/batteries.htm. Detta även för radiostyrda leksaker oavsett om det är cylindriska eller polymertyp. Man säger att lipo är en typ av li-ion batteri. Jag har försökt hävda i tidigare inlägg att våra lipo är ganska lika dem som sitter i t.ex. en ipad. Flygbranschen borde veta var riskerna finns. Varför är vi så oroliga över hur vi förvarar lipo?

    Ingemar

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Varför är vi så oroliga över hur vi förvarar lipo?
    Bra fråga. Hur många har fått eld på ett LiPo som legat i förvar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •