-
-
-
Leo - vad initierade branden ? Pågående laddning eller ?
Roger
-
Japp, eller avslutad kan man väl säga. Laddat till 4.19V per cell så gick och la mej efter som jag hade kapacitetsspärr aktiverat på laddarn så att den inte skulle överladda. Men branden började någon timme senare
-
Tråkigt med branden Leo men bra att det var under laddning eller vad vi nu skall kalla det. Om celler löper amok utan att sitta ansluten till laddaren eller utan att vara fysiskt skadade så är det mera oförutsebart trots allt.
Roger
-
Hmm, blir nog att beställa ett par 50cal lådor för min del. Man blir jue lite nojig nu !
-
Det pratades om att laddare överladdar. Testade ett batteri ikväll för att se hur det presterade (om det var lönt att ha kvar) så urladdade det och sen så satte jag det på balancing charge. Batteriet är ett 4cell 4000mah zippy compact och jag körde i 4442mah innan jag inte våga låta det stå mer. Batteriet är varken varmt eller svullet men när man kan köra i 400mah mer än vad som ska gå i ett par ackar som är ett år gamla så känns det fel. Som jämförelse så fick jag bara i 3700mah i en annan acke som kommer från samma batteri från början (dom hade bara 8cell så köpte ett sådant och dela det).
Här ser ni laddningen

notera att cellerna inte är överladdade när det kommer till volt.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler