Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Moki 210

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Reservdelstjänst UM Motor
    Klubb
    rfk fyris

    Standard Moki 210

    Hej har nyligen köpt mig en Moki 210 , har en fundering runt bakgavellocket , är så att de sitter en trycknippel mitt i locket är de så original ?? Fick ingen manual med då den är lätt begagnad , om den nu skall vara där , var skall den slangen kopplas då , är mot tankens trycksida? Vilken typ av glödstift skall man använda sig av? duger Enya 3 4 ?? Tacksam för tips!!Med vänlig hälsning krille

  2. #2

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Krille,
    Nu är det väldigt länge sedan jag körde Moki motorerna, men detta är vad jag rekommenderar.
    - Helt vanligt 80/20 bränsle (ricin eller syntet olja är ok, men absolut inte mindre än 15% olja)
    - Denna motor gillar inte Nitro, den går sämre med nitro
    - 18x8 till 20x6 är bra proppar, vi körde IMAC med 19x8 kolfiber och det var en trevlig kombination.
    - OS F (fyrtaktstift) är en vanlig rekomendation, men Enya 3 & 4 funkar kalas de med.
    - STORA slangar och kortast möjliga.
    - Absolut bäst går dem med övertryck i tanken (därav nippeln i baklocket), men då måste du installera en regulator så som Ironbay eller Cline (en membran -regulator). http://www.ironbaymodelcompany.com/i...es/Page438.htm

    Gillar du motorn så är det värt investeringen, den går mycket bättre, men den går helt ok utan med, bara lite trögare acceleration vertikalt och även i hovring om du avser flyga den typen av flygning.
    -Dricker en hel del så minst 500cc tank.... gärna 750cc

    Lycka till med din Moki!

    Mvh,
    Niklas

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det Nyroth skriver stämmer ganska väl med min uppfattning.
    Mitt tips är att inledningsvis köra motorn utan regulator så att du lär känna den. I så fall ska du plugga hålet i baklocket, det får absolut inte läcka ut luft där då det försämrar cylinderns fyllningsgrad. Enklast sker detta med en stump bränsleslang som du slagit knut på eller pluggat med en skruv.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Reservdelstjänst UM Motor
    Klubb
    rfk fyris

    Standard

    Ok tackar då har jag fått lite mer grundläggande runt den motorn tror jag , då är de bara en dämpare kvar att hitta i form av en pitts eller liknade , Nyroth vad använde du dig av för avgassystem var de org eller nå mer avstämt ? Fick ingen dämpare med när ja köpte motorn, Har sett att Airmedia har pittsdämpare till dessa motorer så de lutar nog åt en sån om jag inte får tag på något begagnat !! Bränslet jag kommer använda av är Optifuel `s straight dvs onitrerat runt 18-20 % syntetolja fabrikat Klotz , En fråga till Nyroth är förgasarn , på sidan av förgasarn sitter de nåt som liknar ett täcklock har den nån funktion då den verkar kunna regleras dvs vridas, är de till mellanregister eller dyl? Tack för svaren hittils

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    "Täcklocket" är tomgångsinställningen, vrids den medurs snålas blandningen in, moturs blir blandningen rikare. Vrider man den för långt åt någondera hållet kan den även strypa bränsleflödet vid fullgas. Här är en översiktlig bruksanvisning som tar upp det mesta man behöver veta:

    https://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2477929


    De stora Moki- och Super Tigre-metanolmotorerna brukar vara lätthanterliga, men lite respektingivande. Väl inkörda håller de dessutom "i evighet". Har man snapsat motorn riktigt räcker det ofta att ta tag i spinnern och snärta den baklänges mot kompressionsläget. Då brukar motorn tända och gå igång i rätt riktning. Elstarter behövs ej.

    Vilken propeller du ska använda beror på vilken typ av flygning du är ute efter. Med en Pittsdämpare ger motorn bäst effekt vid drygt 8000 rpm. Med en APC 19x8 är det ungefär det varvet man kan förväntas uppnå.

    En märklig skillnad mellan de bägge fabrikaten är att medan Moki ska köras med ca. 20% oljeinblandning så går Super Tigre-motorerna bäst på 10-12% oljeinblandning när de är inkörda.

    Vi ses på fältet vad det lider :-)

  6. #6

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Krille,
    Jag har kört mina med Bisson Pitts dämpare
    http://www.bissonmufflers.com/en/muf...ting_id=114030

    Har fungerat enkelt och elegant!

    Vad skall du ha den i för kärra?

    Mvh,
    Niklas

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Reservdelstjänst UM Motor
    Klubb
    rfk fyris

    Standard

    Den kommer hamna i en JAMARA katana på 2m i spännvidd är de tänkt , tror den motor kommer passa bra där i den då jag inte gillar bensinmotorer riktigt

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Reservdelstjänst UM Motor
    Klubb
    rfk fyris

    Standard

    Tja jag tror jag fått napp på en pittsdämpare här i Sverige en bafflad variant av bisson av en hobbyhandlare så nu börjar de likna något trevlig fredagskväll

  9. #9

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Trevlig maskin, dela gärna bilder under projektets gång

    Mvh,
    Niklas

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Reservdelstjänst UM Motor
    Klubb
    rfk fyris

    Standard

    Jepp ska försöka komma ihåg det !!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •