Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Vilket lim?

  1. #1

    Standard Vilket lim?

    Har ett krashat L39 som är tillverkat i någon typ av frigolit. Med något starkt lim kanske den kan komma upp i luften igen, men vad ska jag använda för lim?

  2. #2

    Standard

    Tillverkare? Finns olika EPP och EPO som de är gjorda i. Vissa tål knappt nåt lim alls. Vissa funkar med UHU Por (mjukt segt fylligt lim) på vissa ställen, eller visa Medium CA (Cyano Acrylat). Thin brukar fräta sönder och Thick brukar inte fastna alls. Det finns säkert andra limsortet, men de har jag använt och det har funkat. Finns förstås olika Medium CA, men men. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Du kan få noget lim som hedder pattex. Det kan du bruge på alle typer frigolit. Det har desuten den fordel i forhold til uhu at det ikke guldner. Det binder på alle typer af frigolit og mange andre stoffer også. det er desuten billig i brug.

    Jeg har nok oparbeidet mig nogen for for erfaring -desverre.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast min erfarenhet av Pattex motsvarighet till UHU Por är att det "biter" avsevärt sämre så mitt tips är UHU Por men använd det gärna som vanligt lim och inte som kontaktlim i detta fall. Sen låter du det torka över natten.
    Roger

  5. #5

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Halloj....

    Zap....foamsafe och kicker.....
    Funkar fint de;-)

    //Pierre

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    CA-lim (ZAP t ex) blir det en väldigt skör fog av samt att det inte direkt är nån hälsokost så använd det inte mera än absolut nödvändigt. Våtlimma istället med UHU Por som sagt...
    Roger

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lägger man på VÄÄLDIGT försiktigt, och tejpar över alla skarvar ordentligt, skulle jag rekommendera PU-lim.
    Fukta ytorna med vatten före limning, låt torka över natten. Ger en 'hårdseg' fog.
    Men ta det försiktigt, limmet sväller som tusan under härdningen. Och kladdigt är det, inte kul att få på fingrarna.
    Retroholic!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även om Thomas har rätt i att PU-lim fungerar så är inte heller det nån hälsokur - http://www.prevent.se/KemiGuiden/Upp...ch-polyuretan/
    Dessutom är det som han säger att det kan skumma ordentligt så bitarna måste sitta ihop ordentligt vilket brukar vara lättare sagt än gjort med EPP/EPO.
    Vill man absolut inte använda UHU Por (av nån märklig orsak) så brukar det kunna fungera även med epoxi-lim vilket inte expanderar under härdningen och därför är lite enklare att hantera men även där har vi hälsoproblem så även det limmet måste hanteras med varsamhet och med nitril-handskar på händerna.
    Men varför välja besvärliga lösningar...
    Roger

  9. #9

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst är det detta limmet - men det var ovanligt dyrt där men får du inte tag i det på annat ställe så är det bara att handla. Sen kan man endera använda det som konventionellt kontaktlim men jag använder det allt oftare som "vanligt" lim - alltså lägger på limmet och fixerar sen bitarna och låter det torka några timmar. Det brukar vi kalla att "våtlimma" med kontaktlimmet. Om dina EPP/EPO-bitar deformerats vid kraschen så kan det fungera att värma dom försiktigt i vatten så brukar dom kunna expandera igen - säger dom som testat...
    Roger

  11. #11

    Standard

    Tack för hjälpen!
    Ska inhandla sånt lim och testa. Kör nog på "våtlimma", verkar smidigast

  12. #12
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    ja men er der noget jeg gør fejl. synes ikke dette holder spesielt bedre end pattexen og så bliver det så satans grimt og gult straks det får sol lys. Jeg har aldrig haf problem med pattex. det går aldrig op i limningen igen. Og det ændre ikke farge men bliver nærmest usynelig ved vel utført arbejde.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har provat 2 olika Pattex kontaktlim - dels det lösningsmedelfria (borde motsvara UHU Por) men även det konventionella med lösningsmedel. Inget av dessa 2 har imponerat på mig när det gäller att limma EPP/EPO. Det hade varit jättebra om det fungerat lika bra som UHU Por för Pattex är både enklare att få tag i och billigare men tyvärr - mina provlimningar har i alla fall inte utfallit till min belåtenhet. Men kan nån överbevisa mig om att Pattex har ett lim av denna typ som är minst lika bra som UHU Por så är jag bara tacksam...
    Dessa provade jag:
    Lösningsmedelfritt - http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...aktlim-502084/
    Lösningsmedelbaserat (ej till frigolit och depron t ex) - http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...aktlim-504025/
    Frånsett dessa 2 så har jag testat diverse andra lim som enligt vissa skulle fungera utmärkt på våra EPP/EPO-maskiner men inget har hittills fungerat bättre generellt sett än UHU Por - och sen är ju inte UHU Por heller speciellt "elakt" mot vår hälsa såvitt jag förstått. Fogen blir ju en aning flexibel vilket möjligen kan vara en nackdel om den utsätts för mycket värme (typ i bilen sommartid) även om jag personligen inte upplevt problemet.
    Tidigare fanns UHU Por att köpa på Bauhaus till riktigt hyfsat pris men sen ett par år tillbaka finns det i alla fall inte på mitt Bauhaus-varuhus. Även Teknikmagasinet hade limmet tidigare men jag tror att även dom slutat att sälja det. Eftersom jag bor rätt nära Autopartner så köper jag mina tuber där.
    Roger

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Frågan är hur deformerat brottstycket är.
    Rena brott kan man limma med ett lim som inte fyller - jag föredrar alltid vitlim som inte luktar eller ger mig allergi. nackdelen är förstås torktiden på minst ett dygn. Fördelen att det knappast syns.
    Epoxi är det väl ingen som sagt? Det fyller ut eventuella deformiteter. Kan färgas av solen efter ett tag om man köper fel sort, men kan fixas genom att blanda i en droppe lackfärg av rätt kulör. Fördel att det härdar rimligt snabbt för en lagning. nackdel är förstås allergirisken.
    En annan sak är att om skadan även innehåller hoptryckning av plasten så kan man börja med att värma delarna i kokhett vatten så att de sväller och återtar sin form. Nackdelen är att även tillplattade ytceller som fått sin platthet i gjutformen blir runda och knottriga av värmen, men det kan man slipa ner ganska lätt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Patrik,
    Jodå - epoxy har absolut nämnts...
    Men vitlim på EPP/EPO ? Har testat även detta men det lär kräva väldigt långa torktider om det överhuvudtaget skall fungera. De prov jag gjort på dessa materiel med vitlim har inte varit framgångsrika. Däremot på gammal hederlig frigolit så fungerar vitlim utmärkt.
    Roger

  16. #16
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Det er ingen af de to nævnte pattex lim typer jeg bruger. Det er denne: http://www.clasohlson.com/se/100--lim-Pattex/34-9780

    Jeg har limet både hoved og røv på mine fly og det er aldrig i limet det går i stykker igen om jeg krasjer igen. Det tørker på et par timer så det er mulig at flyve igen. Det er billig og det er drøjt.

  17. #17

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej karstena,
    Intressant - har också testat nåt snarlikt från Pattex men jag måste kolla om det är samma eller nåt annat i flaskan i verkstan. Den variant jag testade fungerade dock inte bra på EPP/EPO men det kan ha varit nån annan blandning från Pattex. Är det inte "100 %" i flaskan hemma så får det bli en sväng förbi Jula för att inhandla en flaska för test...
    Testade även med ett Pattex montagelim på EPP men det fungerade inte bra det heller. Tror det var detta - http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...im/lim-502085/
    Men än så länge är UHU Por ohotad "etta"...
    Multipass: Provade nåt snarlikt från HK för några år sedan och det fungerade hyfsat till en början men fogen blev skörare efter några månader. Men dom kan ju ha ändrat kemin i limmet så att det är bättre nu. Får väl ta hem en tub och testa i samband med nästa beställning från "det onämnbara lagret"...
    ...många olika varianter av lim finns det i "byggboa" och snart ett par till dessutom...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-12-02 klockan 13:39.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Hej alla!

    Nästan ny på forumet!
    Läser med intresse det som skrivs då jag själv försöker hitta något snällt lim till foam och cellplast. Tänkte lägga mig i lite då jag ser att det tydligen antas att UHU Por inte är farligt. Det är det, med besked! Enligt säkerhetsdatabladet innehåller det 50-100% Heptan! Det är det som ibland kallas Kemisk ren bensin. I övrigt så har det 67% VOC. Detta ska betraktas som vanligt Kontaktlim=se till att ha välventilerat! Det är även farligt för miljön.
    Däremot ser Zap foamsafe lite snällare ut än vanligt Ca. Kan mycket väl vara så att det inte uppstår irritation i luftvägar om man använder detta. Har man däremot redan problem med vanligt ca ska man nog undvika det också.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - jämfört med vanligt CA och epoxilim så är nog ändå "bensinlimmet" förhållandevis harmlöst - allt är relativt.
    S k Foamsafe CA-lim är inte det man i första hand rekommenderar till t ex EPO utan skall man bums CA-limma detta material så brukar fabrikanterna rekommendera vanligt CA-lim. S k Foam safe CA (även kallat Odorless) måste man däremot använda om man vill limma depron för annars går det inte alls bra.
    Har bekanta som är klart allergiska mot både CA och epoxi så dessa skall nog, liksom PU-lim, behandlas med största varsamhet. Fungerar materialet med vanligt vitlim så brukar också jag använda sådant men med dessa "plastskum" så blir det t v UHU Por. Får väl se vad Pattex 100 % går för...
    Men intressant att höra även andras erfarenheter och delgivande av kunskaper..
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •