Reklam

 
Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 163

Ämne: Drönare stoppar flygtrafiken

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Är det den killen jag vet, så har han alla tillstånd som kan fås och arbetar med att dokumentera bygget. Jag tror samtidigt att Luftfarten vill markera sin ståndpunkt till dessa farkoster, det är inte första gången det är på tapeten och nu såg de sin chans.
    Ett samarbete vore att föredra istället för att spy galla på dessa farkoster.
    Licens=Ja, som gäller piloten och inte farkosten som det är idag.
    Samspel i luften!
    Kom med kreativa ideer som kan lösa frågan.
    Som före detta flygledare kan jag inte hålla med dig - det finns upprättat kontrollerat och okontrollerat luftrum där det i det första ALL flygtrafik ska vara känd av flygledaren med ansvar för just det luftrummet. Det finns ett ansvar för säkerheten som inte på något sätt får eller ska undanskaffas - det ligger många människoliv på spel för att detta fungerar som det är tänkt. Tänk tanken att ett passagerarplan från Malmö Aviation med ca 50-100 pax ombord skulle få in en multi modell större i en motor under inflygning till Bromma - med en krasch i tätbebyggt område som följd.......

    Killen som flög multin har inte följt gällande bestämmelser utan, vad jag förstår, flugit utan tillstånd i kontrollerat luftrum - där dessutom ambulanshelikoptrar verkar. Totalt ansvarslöst .....

    Samspel i luften - inga problem, han följde helt enkelt inte gällande bestämmelser och skulle tagit kontakt med flygtrafikleding för att få ett färdtillstånd eller tillstånd att få verka inom kontrollzonen med direkt kontakt med flygledaren.

    Kreativa ideer - luftrumsutnyttjande har nu utvecklats i ca 85 år i Sverige ....

  2. #22
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det var inte min gubbe. Han berättade att han alltid kontaktar tornet vid bromma för att ett område att vistas i under en viss tid för sitt arbete.
    Då får vi se vad följderna blir av detta. Jag kollade på flygkartan över malmö klubben? Stämmer det att max flyghöjd där är 450m?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #23

    Standard

    Man ska vara medveten om att utanför kontrollerat luftrum får luftfartyg (flygplan,helikoptrar etc) gå ner till som lägst 150m ovanför marken utanför tättbebyggt område och 300m ovanför tättbebyggt område. Något att tänka på vid FPV flygning.

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tänkte mer på att vi har segelflygare som flyger högre än så överfältet.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Dvs. Något att tänka på vid alla modellflyg över 150 meter.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  6. #26

    Standard

    Hur är det med Årstafältet som ligger inom Bromma CTR (0 till 600m) ?

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Angående flyghöjder etc så har man ju i urminnes tider flugit modellflyg långt över 150 meter där det kan komma andra flygplan. Tänker på segelflyg, jetflygplan etc. Dock står man ju och tittar på planet LOS i dom fallen vilket man inte gör då man flyger fpv (så till vida man inte är laglydig och flyger med spotter vilket man skall göra). Ser man ett plan på himlen eller hör någon typ av flygfarkost så är det ju landning som gäller illa kvickt. Diskussioner om anslagskraft, storlek på flygfarkoster, etc känns rätt meningslöst. Det är lika meningslöst som att använda argumentet att jag är med i någon flygförening och är därför kan flyga hur jag vill då jag är försäkrad. Är olyckan framme och i värsta fall någon stryker med så är en försäkring föga tröstande. Jag kan inte säga att jag är den mest laglydiga vad gäller uteffekter, flyghöjder (flyger dock mest under trädtoppsnivå nu för tiden) eller flyglocation men innan jag startar minflygning ställer jag mig alltid frågan "vilka risker finns det med att flyga just här och nu samt är jag beredd att ta konsekvenserna för vad som eventuellt kan hända. Funkar rätt bra faktiskt och har gjort att jag i vissa fall har avstått från just den flygningen. Kalle det sunt förnuft eller vad du vill men problemet är ju att sunt förnuft är individuellt utifrån allas referensramar.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  8. #28

    Standard

    Och trots allt så är ju okontrollerat luftrum just - okontrollerat luftrum - där det är upp till varje förare av flygfarkost (oavsett storlek) att hålla separation. Har inte hört något i Sverige i alla fall om flyghöjd max 120m (400ft) som på vissa ställen i USA för RC flyg.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-12-05 klockan 11:17.

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andv Visa inlägg
    Hur är det med Årstafältet som ligger inom Bromma CTR (0 till 600m) ?
    En del fält som ligger nära flygplats måste numer alltid meddela flygledningen att det förekommer flygning på fältet,
    en del har tider som man får flyga på och all flygning utanför dom tiderna måste rapporteras och avrapporteras , ingen aning om hur det är på årstafältet men gissningsvis är det något sådant där också ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #30
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hur agerar man som på Malmö Klubben där det förekommer fullskala som får för sig att komma på besök och landa trots att man är uppe och flyger med sitt modellplan? Att polishelikoptern lägger sin rutt rakt över fältet vid fartkontroll på motorvägen mellan Oxie och Malmö. Tror nog även fullskala piloter behöver sig en läxa och inte tro att de är över oss alla. jag tror på ett samarbete men frågan är hur det skall lösas smidigast. Alla kan inte hålla kolla på alla regler som finns och framför allt inte när reglerna är spridda runt i olika instanser där den ena inte vet något om den andra, skapa en kontakt dit man vänder sig för att få ställa frågan som är uppdaterad med dagens teknik och utveckling.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    helt klart borde fullskalefolket lära sig en del, har sett många lågflygningar hemma omkring som helt klart varit en risk när man flugit.
    jag som varit en del nere i malmö/oxie/anderslöv det senaste året ser helt klart risker där nere, vissa dagar går planen ändå hyffsat lågt , inga 150 meter men ändå tillräckligt lågt för att det ska vara risk om man står med en större seglare.
    Militärhelikoptrarna kommer ju även dom på riktigt låg höjd och drar över ibland
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #32

    Standard

    Ser dagligen flygplan komma förbi på 100m höjd utanför malmö och när jag jobba i Trelleborgs hamn så kom det 4-5flyg om dagen och drog över centrum långt under 300m (inte ens 150 i många fall). Så jag burkar säga att det kan inte va svårt att ta flygcert för man behöver ju inte ens kunna läsa en höjdmätare.
    Det värsta är att vi kommer få för det öven om dom smäller in i oss på 40m höjd.

  13. #33

    Standard

    Tyvärr tror jag (som innehaft flygcertifikat för segelflyg, ultralätt och motorplan) att fullskala folket inte bryr sig speciellt. Jag som modellflugit sedan barnsben har haft koll på var man brukar rc flyga och var fälten låg men aldrig att andra piloter skulle ha brytt sig alls, tyvärr. Endast Eslöv i så fall där jag vet att man delade fält. Det är mycket svårare som pilot i ett plan att urskilja ett rc plan än tvärtom, där man både ser och hör en PA 28 eller Cessna på ganska långt håll.

  14. #34

    Standard

    Vi har lite av samma problem på vårat fält. Ligger vinden på från fel håll, så kommer där flygplan på riktigt låg höjd. Detta fast att höganäs flygfält vet att vi har ett modellflygfält där.

    Oftat flyger planen så lågt att man inte har några problem att läsa deras nummer.

    Värst är det när de anordnar någon träff, Då händer dett att någon besökare cirkulerar vårat fält på låg höjd.

  15. #35
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    En gång blev jag imponerad och det var i somras, då kom det en sk Black Hawk(den med stor stabilisator på stjärten) på så låg höjd över mig att jag kunde läsa texten på däcken. Det var en riktigt häftig upplevelse och vilket ljud sedan! Han steg för att komma upp över dungen, ni som vet vilken vet då att han var lågt.

    Tror inte ens att han visste att det fanns ett modellfält där.

    Nu var väl denna händelsen i Stockholm på 35m höjd och ganska nära ambulanshelikopterns platta enligt en kommentar jag läste på annan forum .
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #36

    Standard

    Saken är väl att även i luften råder en rangordning vem som ska väja för vem och rcflyg står längst ner på den listan.
    På sätt och vis är det naturligt eftersom modellflygare inte riskerar vårt eget liv däruppe plus att det är mycket lättare för oss att upptäcka riktiga plan än tvärtom, precis som andra varit inne på.

    Det är nog så tufft för fullskalaflygare att upptäcka varandra i okontrollerad luft samtidigt som man ska hålla reda på en massa annat. Jag håller på att ta motorsegelcert så detta kan jag intyga av egen erfarenhet, modellplan är ren slump om man råkar se skulle jag vilja säga.

    Kruxet är kanske ibland att de som flyger fullskala utgår från att alla modellflygare är fullt medvetna om vad som gäller och förutsätter att reglerna följs, dvs håller undan i alla lägen.

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Samspel i luften - inga problem, han följde helt enkelt inte gällande bestämmelser och skulle tagit kontakt med flygtrafikleding för att få ett färdtillstånd eller tillstånd att få verka inom kontrollzonen med direkt kontakt med flygledaren.

    Kreativa ideer - luftrumsutnyttjande har nu utvecklats i ca 85 år i Sverige ....
    Problemet är att tar man kontakt med Bromma så får man ett nej, ingen som har försökt gå rätt väg har fått flygtillstånd, Bromma nekat alla som har frågat sedan multikoper kom. Därav flyger folk endå. Så alla seriösa multikoperföretag har försökt göra rätt, men får trotts alla andra tillstånd tyvärr inte flyga i Bromma CRT.

  18. #38

    Standard

    Den som då ändå flyger i Bromma CTR, utan tillstånd, får då ta konskvenserna. Problemet är ju oxå som denna gång att man får uppblåst hela storyn i medierna och så blir det skit för alla oss andra som försöker sköta sig ..... med följd att vi får ännu hårdare krav på oss som kostar ännu mera pengar plus dåligt rykte! Eller ännu värre, så förbjuder man det helt. Jag har ju själv varit anställd av Luftfartsverket (numera Transportstyrelsen) så jag har koll på hur det funkar och hur de tänker på HK i Norrköping.

    Alltså, det här är inget att leka med - de tvekar inte en sekund att förbjuda allt som har med FPV, flygfoto från multikopter etc att göra om det skulle visa sig att det innebär risker för den vanliga flygtrafiken. De har de befogenheterna när det handlar om luftrummet i Sverige. Strunta i att ta jobbet i Bromma CTR helt enkelt, det finns väl andra uppdrag. Risk vs reward.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-12-05 klockan 15:57.

  19. #39

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det kan ju eventuellt finnas en anledning till att man inte ger tillstånd till saker, men kan ju ha fel?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    det kan ju eventuellt finnas en anledning till att man inte ger tillstånd till saker, men kan ju ha fel?
    Nu vet jag inte exakt hur nära landnings plattan/banan han flög. Men rör det sig om en höjd på 35m som Kenneth nämner så var en total avstängning av Bromma extrem överdrift. Speciellt då han fottade/filmade något, och borde inte ha flygit den över ett särskilt stort område.

    Jag tror personligen att de vägrar ge tillstånd för att de inte orkar samt för att det inte skall ta jobb från fullskalla.
    Multikoptrar/uav's är ju överlägsen fullskala när det gäller att fotografera/kartlägga områden & hus.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •