Reklam

 
Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 163

Ämne: Drönare stoppar flygtrafiken

  1. #41
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kolla kartan, mellan Karolinska och Bromma!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Nu vet jag inte exakt hur nära landnings plattan/banan han flög. Men rör det sig om en höjd på 35m som Kenneth nämner så var en total avstängning av Bromma extrem överdrift. Speciellt då han fottade/filmade något, och borde inte ha flygit den över ett särskilt stort område.

    Jag tror personligen att de vägrar ge tillstånd för att de inte orkar samt för att det inte skall ta jobb från fullskalla.
    Multikoptrar/uav's är ju överlägsen fullskala när det gäller att fotografera/kartlägga områden & hus.

    Nu är du ute på extremt hal is - Transportstyrelsen är statligt och bryr sig överhuvudtaget inte om vem som tar flygfoto i Sverige. Skulle någon flygledare ens komma på tanken att favorisera någon så skulle han ligga väldigt risigt till. Av alla flygledare jag jobbade med så var alla väldigt professionella och bara nån enstaka var faktiskt intresserad av flyg.

    Nu ser jag att du är student så jag har väl lite överseende med din kommentar men jag blir fortfarande förvånad vad folk egentligen vet om hur flygtrafiken fungerar, vilka lagar och regler som finns etc. Man kan inte bara tjonga på och tänka att det här går säkert bra - tycker fler borde ha lite mer säkerhetstänk när man flygfotar. Och inte som han som fotade Malmöfestivalen och flög över tusentals människor med en quad! Hur kul hade det varit om en motor eller ESC hade failat där? Hallå.....

    Med sådana här incidenter som den i Stockholm kommer det med all säkerhet att komma ytterligare regler och bestämmelser för flygfotografering i Sverige. Mer och fler utredningar hos Transportstyrelsen innebär kostnader för dem som de skickar vidare till oss - kul .....

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    det kan ju eventuellt finnas en anledning till att man inte ger tillstånd till saker, men kan ju ha fel?
    Exakt, en flygledare jobbar så att all trafik ska gå så smidigt som möjligt. Tycker han att ett passagerarplan som har tidtabell att hålla ska ha företräde framför en multicopter så tar han det beslutet. Skolflyg te.x har alltid fått spela andrafiol på de bemannade flygplatser jag varit på.

  4. #44

    Standard

    Och när Kramfors flygplats i somras ställde till med en flygfest med allt från Biltemas Spitfire till trafikflyg, helikopter och modellflyg hängde en filmande multirotor över flygplatsen precis hela dagen. Var var Transportstyrelsen säkerhetstänk då? Självklart hade Multirotorpiloten kontakt med flygledaren och allt skedde kontrollerat. Men å andra sidan hur hade man kontrollerat piloten flygskicklighet och kunnighet i reglerna runt en flygplats. Och hur kunde man lita på att inget fel skulle uppstå på "leksaken" så att den inte löpte amok och fick för sig att söka upp någon plats den inbyggda GPS pekade ut.

    Under samma flygdag hade man bjudit in driftingbilar där några ungdomar sladdade runt med bakskärmen någon decimeter från publiken. Ett oväntat kast eller en punktering och jag vill inte tänka på vad som kunnat hända.

    Sedan tror jag att just multirotorn kan vara ett problem just för att, åtminstone vissa av dom, är så enkla att flyga och kan startas från en balkong om man så vill. Dom kanske lockar till bus på ett annat sätt än ett traditionellt modellflygplan som kräver både lite mer av piloten och start och landningsbana. Multirotor kan man nog lockas till av andra själ än just flygintresse. Med detta inget som helst nedlåtande om alla seriösa multirotorflygare här på forumet. Det här är ju inte den första incidenten i multirotorns jämförelsevis korta historia.

    /Mats

  5. #45

  6. #46

    Standard

    Det blev han väl nästan direkt han hade landat vad jag förstår.

    /Mats

  7. #47

  8. #48

    Standard

    Gripen för brott mot Luftfartslagen - och där ryker hans UAS tillstånd (om han nu hade ett..) så det stänker om det, böter blir det naturligtvis oxå. Glöm att han får hålla på med detta i fortsättningen.

    Och när folk säger - men han flög ju bara på 35 meters höjd - det spelar ingen roll, han har visat oaktsamhet, brutit mot lagar och regler. Hoppas folk börjar fatta nu att det här är ingen lek. Har man ingen koll på det som har med fotoflygning att göra så ska man inte hålla på med det.

    Har han tur får han inga skadeståndskrav på sig från de ev. flygbolag som tvingats diverta till annan flygplats eller gått i holding runt Bromma .... kan bli rätt mycket pengar annars.
    Risk vs reward.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-12-05 klockan 17:03.

  9. #49

    Standard

    Hur högt får man sparka en fotboll?

    /Mats

  10. #50

    Standard

    Om ryktet stämmer (FB) så är det ett företag med tillstånd kategori 1A och 1B. Hemsidan länkar till många respektabla kunder. Usch vad trist det måste vara att spoilera flera års arbete med en sån här blunder.
    /J

  11. #51

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    En fråga man kan ställa sig är ju om de piloter som gör dom allra största tabbarna med multirotor är de som kommer att låta bli om hårdare regler kommer. Uppenbarligen sket de ju i de enkla reglerna som redan finns
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  12. #52

    Standard

    Rätt kul, på sin hemsida skriver han hur viktigt etik och moral är .....
    Senast redigerat av Halcon den 2014-12-05 klockan 18:42.

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Gripen för brott mot Luftfartslagen - och där ryker hans UAS tillstånd (om han nu hade ett..) så det stänker om det, böter blir det naturligtvis oxå. Glöm att han får hålla på med detta i fortsättningen.

    Och när folk säger - men han flög ju bara på 35 meters höjd - det spelar ingen roll, han har visat oaktsamhet, brutit mot lagar och regler. Hoppas folk börjar fatta nu att det här är ingen lek. Har man ingen koll på det som har med fotoflygning att göra så ska man inte hålla på med det.

    Har han tur får han inga skadeståndskrav på sig från de ev. flygbolag som tvingats diverta till annan flygplats eller gått i holding runt Bromma .... kan bli rätt mycket pengar annars.
    Risk vs reward.
    Har läst nu att ett plan fick diverta till Arlanda, ett eller flera fick gå i holding, och 4-5 plan fick försenade starter från Bromma ... lär bli saftiga skadestånd ...

  14. #54
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vi får se vad utgången blir, blir en prövning för rätten att tolka dagens regler/lagar. Vi får väl svaret om ett år eller två.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #55

    Standard

    Killen har ett (eller två) tillstånd utfärdat av Transportstyrelsen, fd Luftfartsverket och som styr och ställer över luftfarten i Sverige. Är nog inte mycket som behöver tolkas av domstolen, om jag ser på händelser som inträffat under mina år på Luftfartsverket. Detta har fått så mycket publicitet så de tar nog tillfället i akt att markera.

    Hoppas inte att personen i helikoptern som skulle till sjukhuset men fick åka till annat sjukhus tog mer skada eller dog men det hade vi väl fått höra om i så fall, inte roligt för piloten på multin att ha det oxå på sitt samvete.

  16. #56

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Kolla kartan, mellan Karolinska och Bromma!
    4,5 km fågelvägen till bankanten enligt Hitta.se Vilken höjd har ett flygplan 4,5 km innan bankanten. Att stoppa helikoptern är väl en sak men stoppa flyget på Bromma? Undrar hur många multirotrar som flygs inom en radio på 4,5 km en fin sommarvecka. Men regler är regler och ska naturligtvis följas.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2014-12-05 klockan 23:48.

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Hemsidan länkar till många respektabla kunder.
    /J
    Varav en är just Norra Länken om det är samma företag vi hittat. I en av reklamfilmerna på hemsidan ser han ut att filma över tornet på stadshuset i mörker.

    /Mats

  18. #58
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Tyvärr tror jag (som innehaft flygcertifikat för segelflyg, ultralätt och motorplan) att fullskala folket inte bryr sig speciellt. Jag som modellflugit sedan barnsben har haft koll på var man brukar rc flyga och var fälten låg men aldrig att andra piloter skulle ha brytt sig alls, tyvärr. Endast Eslöv i så fall där jag vet att man delade fält. Det är mycket svårare som pilot i ett plan att urskilja ett rc plan än tvärtom, där man både ser och hör en PA 28 eller Cessna på ganska långt håll.
    Fast i Eslöv har vi haft problem flera gånger. Första platsen "1" jag var med om (2010) var det fallskärmshoppare som till och med landade på modellflygfältet, nästa fält "2" var det helikopter som tog genvägen över fältet oavsett om man flög där eller ej och nya fältet har jag inte haft någon incident på "3".

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2014-12-06 11.30.16.jpg 
Visningar:	243 
Storlek:	97,6 KB 
Id:	49278
    fredrik

  19. #59

    Standard

    Lite off topic men ändå inte. Jag ska ut och testa min nya 450 quad på Årstafältet tänkte jag. Vilken höjd bör jag inte överstiga?hittade kartan med flyghöjder men hittar inte siffror på vad de olika fälten innebär. Kanske år för jag kollar via telefonen.

  20. #60

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Vi kanske ska ringa flygledningen och fråga vilken höjd vi får flyga på varje gång vi flyger i eller under kontrollzonerna så kanske transportstyrelsen kommer med en karta på vilka höjder som gäller. Enligt M3 säger Erik Jangren på Transportstyrelsen att man ska kontakta flygledningen om man tänker flyga i närheten av en flygplats. För övrigt en bra sammanställning av vad som gäller för flygrobotar, multikopter, multirotor, quad eller vad de nu ska kallas (och annan kul läsning också):

    http://m3.idg.se/2.1022/1.593072/lagen-om-dronare--tillatet-flyga-for-nojes-skull-och-inom-synhall?queryText=dr%F6nare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •