Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Batteri dött?

  1. #1

    Standard Batteri dött?

    Råkade ut för ett litet missöde med mitt ena batteri (LiPo) när jag mekade lite modifikationer och misstänker det blev lite kortis i en cell eller liknande. Kopplar jag in det i min enkla lilla laddare som jag fick med min quadcopter blinkar laddningslampan lite svagt bara och batteriet verkar inte ta emot laddning alls. Medans det friska batteriet verkar funka fint i laddaren.

    Min fråga är, kan jag ta reda på något vis hur batteriet mår etc? Utan tillgång till avancerad laddare.
    Tänkt införskaffa fler accar ändå, och såg att "lokala" butiken skånehobby har trevliga batterier, men skulle de kunna undersöka om detta är dött tro och ev. återuppliva på plats? Så slutar det med 3 fungerande batterier!

    Eller om någon trevlig forumit råkar befinna sig nära centrala skåne som kanske kan kika?

    //oddname

  2. #2

    Standard

    Har du inte redan en multimeter är det väldigt bra att ha när man håller på med modellflyg och du kan ganska enkelt mäta spänningen i varje cell i balanseringskontakten eller den totala spänningen på kontakten du ansluter till maskinen.

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Så långt tänkte jag faktiskt aldrig
    Men har mätt nu och verkar lite illa....
    11.5, 7.65, 3.82

    Går den att återuppliva med en vettig laddare tro? Den jag har klarar nog bara att ladda om allt klaffar (enkel som följer med CX-20 quadden)

  4. #4

    Standard

    Det där tycker jag att ser bra ut, något annat måste vara fel.

  5. #5

    Standard

    Något med batteriet är fel i alla fall, då laddaren uppför sig "udda jämfört med när inget troddes vara fel"
    Mitt andra batteri är på laddning just nu och laddaren uppför sig som väntat, inga skumma dioder som "fadear" som med det misstänkt trasiga batteriet.

  6. #6

    Standard

    Med dom spänningarna känns batteriet ganska felfritt.
    Och vad jag förstår mätte du i balanseringskontakten, frågan är om du då får 11.5V i kontakten du ansluter till quaden?
    Sen är frågan om du laddar enbart genom balanseringskontakten (ganska vanligt på "skicka med laddare") eller med båda kontakterna anslutna till laddaren.
    /Jonas

  7. #7

    Standard

    Tänkte bara förtydliga:

    11,5-7,65=3,85
    7.65-3.82=3,83
    3.82=3.82

    Alltså ligger alla celler på ungefär 45-50% laddning.

  8. #8

    Standard

    Tänkte lite fel först, längesen jag felkollade LiPo och kom fram till att det nog är reko med spänningarna.
    11.5 i kontakten man ansluter japp, misstänker att något hänt ändå som gör att billighetsladdaren kanske inte orkar med?
    Även om batteriet i övrigt kanske är friskt så kanske det är för stor obalans på något vis som gör att den inte orkar med?
    (gissar vilt)

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Köp en riktig laddare!
    Ska du hålla på i hobbyn lär du behöva en bra sådan.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Standard

    Dom billiga "skicka med laddarna" borde klara en obalans på 0.03V men om den indikerar fel så tror jag mer på att laddaren inte mår bra än batteriet med dom spänningar du mäter.
    Tänker du fortsätta i hobbyn är det exakt som jocke1963 säger, en bra laddare kommer du att spara både batterier och tid på.
    Och välj en laddare som är dubbelt så stor som du idag tror att du behöver så kommer du klara dig ett tag.
    /Jonas

  11. #11

    Standard

    Jag rekommenderar icharger, vilken som helst.

  12. #12

    Standard

    Fast batteriet användes i samband med en liten incident som pajjade en teensy för mig, och laddaren var inte inblandad på något vis, och nu är det ju samma batteri som påverkar laddaren skumt Laddar jag mitt andra batteri som nu inte var inblandad uppför den sig som väntat. Så vill ju ändå misstänka batteriet, om det nu inte på något vis blivit för stor obalans.

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Kan det vara någon/några av kontakthylsorna som är brända efter kortisen ?
    Ansluter multimetern på samma sätt som laddaren ? Dvs med samma typ av kontaktdon. Eller "petar" du med mätprober på utsidan av balanshylsorna? Då kan det kanske skilja vad laddaren ser och vad mätinstrumentet ser för spänningar.
    /A

  14. #14

    Standard

    Petat med prober men har kontakter så skulle kunna koppla och mäta på dem anslutna till batteriet. Återkommer

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Se bara till så att du inte kortsluter när du mäter - det är tyvärr lätt gjort.
    Roger

  16. #16

    Standard

    11.69, 7.77, 3.88 får jag om jag mäter på samma sätt fast via en inkopplad plugg i balanskontakten och mäter via dess ändar.
    Har försökt ladda då och det har ju gjort lite skillnad ser det ut som?

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Alltid enklare om du anger cellspänningarna direkt i st f ackumulerade spänningar så slipper alla hålla på med dessa räkneövningar - alltså i ditt fall 3,92, 3,89 och 3,88.
    Balansen i paketet ser ju OK ut men det innebär ju inte att det faktiskt är helt OK.
    Sen kan jag som andra rekommendera en verifierat bra laddare vilket t ex iChargers olika modeller är. Behöver du inte kunna ladda mera än 6 celler så kan du utan vidare välja 106B+ - jag tycker faktiskt mera om den än de lite större eftersom man inte behöver ett separat "balans-kort" utan balanskontakterna sitter direkt i laddaren.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Mystiskt... Men det måste nästan vara något problem med anslutningarna mellan laddare och ack. Kolla båda balans- och huvud-kontakten. Ser det bränt ut någon stans?.
    Tips till Roger och alla andra, använd gärna ett separat balanskort som "slitdon", även om det finns direktanslutningar på laddaren. Laddarens kontakter är lite svårare att byta när de blir slitna. Balanskort är enklare att reparera, men så billiga att man bara tar ett nytt när det behövs.
    /A

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    andWho - visst kan man göra som du säger men jag gillar verkligen att kontakterna sitter fast i laddaren så jag tar gärna risken - och hittills har det fungerat utmärkt under flera år. Av det jag sett så verkar det dessutom som att separata "kort" oftare går sönder men dom är ju som sagt enkla att byta ut.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Enda jag misstänker är batteriet då mitt andra batteri laddades utan något "oroligheter" från laddaren och enligt förväntad tid.
    Eftersom det är en enkel laddare körs det endast via balanskontakten så huvudkontakten ska ju vara felfri.

    Fungerar om man kopplar till quadcoptern, men nivåvarningen kommer igång väldigt snabbt. Skumt nog verkar det laddas nu utan några skumma egenheter från laddaren, kanske bara var så att det var lite obalans och det påverkade lysdioden lite konstigt i den billiga laddaren?

    Men ny laddare känns ändå reko, http://www.autopartner.se/laddare-na...06d-ac-12v220v Vad tros om denna? Kommer alltid köra 3S 3000mAh sålänge jag bara har just denna modellen av quadcopter som jag har då inget större får plats.
    Men denna laddaren verkar väl prisvärd? Eller har någon dåliga erfarenheter av den?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •