Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dålig bild och längd TX till RX

  1. #1

    Standard Dålig bild och längd TX till RX

    Hej!
    Är nybörjare på detta så jag har monterat en FPV anläggning på en Wltoys v262, då min F450 quad håller på att byggas.
    Men har fått ihop min FPV anläggning (http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Tx_Rx_Set.html) d.v.s. har bild från sändaren på quadcoptern (änvänder keycamera 808 #16)till mottagaren vid bildskärmen, på denna lilla leksak.

    Men när jag flyger så kan jag knappt flyga 50 m (öppna ytor) sen börjar det brusa och jag tappar bild helt och hållet, borde väl kunna ge mer?

    Har inga andra antenner just nu att tillgå än de som kom med i paketet av TX/RX, tycker att dessa borde ge mer? sändaren är placerad på över delen av qudcoptern med antennen rakt upp.

    Jjag matar sändaren med batteri från quadcoptern detta har jag förstått att det kan ge störningar, men kan det ge problem med avstånd också?

    Några kloka förslag där ute?

    //Niklas

  2. #2

    Standard

    Sålänge batterispänningen är över 7v under belastning skall det inte vara några problem att köra direkt på den.
    50m låter dock ohyggligt kort, säker på att du ligger på rätt frekvenser? Med 200mw skall man kunna nå *mycket* längre än så. Dvs 1km+ med fri sikt.

    Har du även kollat att antennkontakterna verkligen stämmer? Så att du inte flyger utan mittstiftet inkopplat.

  3. #3

    Standard

    Hmm kör med 2s 7.4v 850mA batteri på v262:an kanske det som gör att den inte orkar?? Men tycker inte det är någon skillnad med fullt gaspådrag och när man är nära, dvs. Bilden störs bara av avståndet..

  4. #4

    Standard

    Kolla att frekvenserna stämmer då, notera att på den kombon så skall positionerna vara olika på tx&rx för att få samma kanal.

  5. #5

    Standard

    Som sagt, kolla att du har rätt kanal inställd, och det är tyvärr inte ens säkert att bruksanvisningen stämmer.
    Jag köpte ett liknande par och där satt en klisterlapp med kanalerna på mottagaren och sen medföljde det en bruksanvisning men dom stämde inte överens och sen fick jag en bruksanvisning till sändaren med ytterligare en tabell för kanalinställningar...
    Det slutade med att jag ställde in en godtycklig kanal på sändaren och den provade jag alla 16 kombinationer på mottagaren tills jag hittade den med starkast signal.
    Du måste plocka ur batteriet från mottagaren mellan varje kanalbyte för att den ska fungera, och sen kan jag rekommendera att du bygger eller köper klöver antenner eftersom dom inte är lika riktningskänsliga som pinnarna som följer med.
    Försök att rikta antennerna så du får långsida mot långsida, då har du best verkan på den antenntypen.
    /Jonas

  6. #6

    Standard

    Ska kolla Frekvenser, bytte nu ikväll tyckte att den blev starkare, får provflyga när blåsten blir lite mindre

    Funderar på att montera TX på undersidan med antennen riktad nedåt, (kommer också byta till klöverantenn framöver när de kommit i brevlådan skulle antennen då vara bättre placerad än på översidan? eller kommer den att bli felplacerad då, med sämre resultat?

    //Niklas

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag provade på min quad men fick sämre räckvidd. Då satt den neråt och i bakänden men det betyder ju att flyger man "framåt" emot sig så får man hela quaden mellan antennerna, om den nu inte sticker ner väldigt långt.
    Det är bara att prova, kanske funkar det bättre för dig.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Spelar ingen roll om man har den över eller under, huvudsaken är att man inte riktar spetsen på antennen mot sin mottagare.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Har man den neråt så är spetsen lite mer riktad mot mottagarantennen vid flygning bort från sig, och vid flygning emot sig så är antennen skymd av quaden, eftersom quaden lutar åt det håll man flyger. (Lite beroende på vilken höjd man flyger på)
    Då borde det väl vara bättre att montera den uppåt tycker jag.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    samma fenomen om man riktar botten av antenn mot mottagaren
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Haha, tänkte inte på det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •