Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Y6 eller platt hex

  1. #1

    Standard Y6 eller platt hex

    Hej

    Vill ha en hexa men velar mellan de två typerna. Vad tycker ni experter. För och nackdelar?
    Värderar stabilitet högt även i blåst.
    Har flugit en 450 quad med Naza något år.

    /bosv

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    av dom tester jag gjort med y6 så har dom en tendens att vara väldigt ineffektiva , ingen vidare flygtid på dom .
    Dock ska väl sägas att jag tycker y6 är mycket trevligare i luften mer manövrerbar om man nu kan kalla det så.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Flathexan har mindre "skrot" i vägen på undersidan som tex propellrar, i fall det kan spela nån roll.
    (Flög faktiskt en 3DRobotics flat-Hexacopter med APM idag. :-D )
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Värderar man transportvänlighet så är Y6 hopfällbar en dröm tex megakopters , gällande effektivitet så brukar man säga att runt 80 % jämfört med flathexa , Y6 är betydligt lättare att se i luften hur den ligger
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  5. #5

    Standard

    Så vilka är egentligen flathexans fördelar jämfört med Y6?
    Lite effektivare enligt ovan.
    Kanske den är stabilare eftersom den har motorer "på alla sidor"? Y6 är som Y3 och "saknar" motorer där de "behövs", dvs på andra sidan de tre armarna.
    Flatingen har väl lite mer lyftkraft.

    Flathexan är jobbig se i luften japp. Denna flög jag igår, vart är nosen?:
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=10781
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Inget är enkelt. Hur är stabiliteten Stiffe , du verkar flugit mycket y6.
    Jag gjorde en så här på min quad efter rek från Steffe.
    Gör mycket för se den i luften.
    Senast redigerat av bosv den 2015-01-11 klockan 23:21.

  7. #7
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Stabiliteten är det inga problem med och Y6 anses väl som mer vindtålig , jag använder min som fotoplattform i första hand att lyfta min nex 5 , filmar med quadar , jag ska testa med lite olika proppar och lipos när vädret blir bättre för att få lite mer flygtid förhoppningsvis har runt 9 min nu med ett 4S 5000 lipo
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Kör både Y6 o hexa med jämförbar vikt.
    Y6 ligger stabilare i luften tycker jag, o klarar vind bättre. Flygtiden är lite sämre än med hexan när jag har samma vikt. Men efter konverteringen till 6s på Y6an så slår den hexans flygtid rejält.
    Hexan tycker jag är mer manövrerbar och lite rappare. En det kan ha med storleken att göra. 900mm Y6 mot 690mm hexa.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag tycker min platta flyger bättre och längre. Flera minuter längre! Den är stabilare också. Men jag har inte eliminerat att det är pågrund att armarna flexar för mycket att ställa in den tillräckligt bra. 16mm armar och motorer med propellrar för 4KG lyftkraft på varje verkar bli för mycket heltenkelt.
    Senast redigerat av eAk den 2015-01-14 klockan 16:49.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Jag tycker Y6s största fördel är att man kan filma och ta bilder i "alla" riktningar utan att få nånting av maskinen i bild när man monterar en kamera på gimbal framåt.

    Du kan t.ex. aldrig göra denna typen av tagningar med en vanlig hexa för då hade du fått med armar och propellrar i bild.
    http://www.zalamander.se/upp.mp4
    ________________________________________
    Mina maskiner

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Det var därför jag byggde min som y6 först. Men var för mycket problem med troligt vis lyftkraften och för klena armar.

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Jag tycker Y6s största fördel är att man kan filma och ta bilder i "alla" riktningar utan att få nånting av maskinen i bild när man monterar en kamera på gimbal framåt.

    Du kan t.ex. aldrig göra denna typen av tagningar med en vanlig hexa för då hade du fått med armar och propellrar i bild.
    http://www.zalamander.se/upp.mp4

  12. #12

    Standard

    Zallisen, du har så rätt.. ska man filma uppåt så är det Y6 som gäller. =)
    Aerial view får en annan mening. :-D
    Med uppfällbara ben så spelar inte ens det nån roll.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Det var därför jag byggde min som y6 först. Men var för mycket problem med troligt vis lyftkraften och för klena armar.
    Faktiskt lyckas vi inte få nån vettig stabilitet i den Y6:an heller som kanske beror på flex i för klena armar på 16mm. Men vi kortade armarna en decimeter sedan detta och förstärkte ramen så att det inte gick att flexa nåt men det märkns knappt nån förbättring ännu, ska testa en annan flight controller snart å se om den flyger bättre med den.
    ________________________________________
    Mina maskiner

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •