Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 2s 7.4volt hur lågt törs jag köra det på?

  1. #1

    Standard 2s 7.4volt hur lågt törs jag köra det på?

    Jag har nyss börjat med quad och testade efter 5 minuters flygning att mäta cellerna, 3.8 volt var det kvar / cell.
    Hur lågt kan jag låta dom sjunka innan jag bör/måste ladda utan att dom tar skada?

  2. #2

    Standard

    Jag tycker att 3.7-3.8v är ganska lagom efter användning, då brukar jag inte bry mig om att storage ladda batterierna efteråt. På modeller med dålig flygtid så brukar jag dra ut det till 3.5-3.6v på den lägsta cellen. Mina batterier håller mycket länge på det här sättet.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    3.0volt olastade och 2.6v under last är det absoluta för li-po. Spänning är dock ett dåligt verktyg för kapacitetsmätning. Mät ström och tid istället aka mah
    Superhero

  4. #4

    Standard

    Då jag precis sitter och laddar batterier inför lördagens inneflyg så passade jag på att ladda ur ett batteri som låg på 3.68 volt per cell. Det här går inte att se genom att titta på en graf från en vanlig urladdning, batteriet är då belastat genom hela cykeln och det blir en felaktig jämförelse.

    Batteri, 450mAh 2S desirepower.
    Startspänning 3.685v
    Urladdningsström 3A (6.6c)

    Innan urladdningen så var batteriet helt perfekt balanserat, faktiskt bara ett par tusendels volt som skiljde. Efter 12 sekunders urladdning så började spänningen på cellerna skilja. Jag hade då dragit ut 8.5mAh från att jag började urladdningen. Spänningen var då nere på 3.52v.

    Efter 40 sekunders urladdning på 3A så gick den lägsta cellen ner till 3V och urladdningen avslutades. Den starkare cellen låg då på 3.14v Totalt så hade jag då laddat ur 30.5mAh, det är ungefär 7-8% av den totala kapaciteten som jag drar ur de här batterierna om jag gör en full urladdning från 4.2v till 3.0v.

    Efter att batteriet fått vila i några minuter så hade det återhämtat sig till mellan 3.25 och 3.3v på båda cellerna. Skillnaden mellan cellerna hade alltså minskat med ca 0.1v.

    Jag vill av detta dra slutsatsen att batteriet är ganska slut om man läser av 3.6-3.7v när man låtit batteriet vila en längre tid efter landning. Jag blev förvånad över hur lite det var kvar, det räcker väl precis till att göra om en landning ifall det inte riktigt vill sig.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Matfarsan,
    Har du en laddare där du ser hur många mAh du laddat i LiPo batteriet efter en flygning?
    Om du har det så är det en bra metod att hålla koll så du inte drar ur LiPo batteriet för mycket när du flyger. Tumregeln är att man bör ha ca 20% av kapaciteten kvar i LiPo batteriet efter flygningen. Har du t ex ett LiPo med 1000 mAh kapacitet så bör du ha minst ca 200 mAh kvar efter flygning och således kunna få i ca 800 mAh vid laddning.
    Med fulladdat batteri flyg t ex 4 min. Ladda sen och notera hur många mAh du får i tills det är fulladdat. Beräkna med flygtid och batteriets kapacitet samt hur många mAh du kunde få i vid laddningen hur många procent av kapacitetet som blev kvar efter flygningen. Låt säga att du räknade fram att det var ca 30% kapacitet kvar, då kan du flyga lite längre, öka flygtiden kanske en halv minut och gör om proceduren tills du vet ungefär hur länge du kan flyga (vid normal flygning) utan att du går under 20% av kapaciteten.
    Sen använder du timern i sändaren och (får ev. nedräkning till) alarm när inställd tid förflutit och det är dags att landa.
    Anledningen att man bör ha ca 20% kapacitet kvar i LiPo batteriet är att batteriet kan ta skada om volten sjunker för lågt (vilket det så smått börjar göra under 20% och definitivt under 10% av kapaciteten vid belastning). Upprepade djupurladdningar kan skada LiPo batterieet. Små billiga LiPo kan man kanske misshandla lite mer om man nu skulle vilja (dra ur lite mer) eftersom de inte kostar skjortan (men livslängden förkortas i regel). Lite dyrare LiPo får man allt sköta om enligt konstens regler om de skall få lång livslängd och prestanda som håller i sig länge.
    Sen får man också hålla sig inom LiPo batteriets specifikation på hur många ampere det kan leverera kontinuerligt (det s k C värdet), annars kan batteriet skadas.
    Svällt LiPo batteri kan tyda på att man dragit ur batteriet för mycket upprepade gånger och eller tagit ur för hög ström ur batteriet.

    Några enkla sköteselråd för LiPo om man vill att de skall kunna användas under längre tid:
    - Följ 20% (eller 80%) regeln.
    - Balanseringsladda om möjligt så alla celler laddas upp till lika slutspänning (1 cell LiPo balanseringsladdas av förklarliga skäl inte, liksom en del 2 cells LiPo kan också sakna balanseringskontakt). Alla LiPo klarar att laddas med 1C och nästan alla idag med 2C(eller högre). Kolla specifikationen från tillverkaren eller märkning på batteriet.
    - Förvara LiPo på en sval plats, i alla fall inte på en varm plats.
    - När LiPo batteriet inte används (förvaras) så bör det vara laddat till ca 50-60% kapacitet. De flesta moderna LiPo laddare har ett s k Storage mode" läge som laddar LiPo batteriet till denna nivå.
    - Om man inte prompt måste ladda till eller nära 100% kapacitet(4.20 volt per cell) så håller kapaciteten i LiPo batteriet i sig bättre ang antalet i- och urladdningar (cykler) om man nöjer sig med att ladda t ex 90-95% av kapaciteten, som kan bli nåt i trakterna av ca 4.10- 4.15 volt som slutspänning på cellerna. Låt säga att jag nöjer mig med att ladda till 95% kapacitet, 5%mindre kapacitet ger inte så värst mycket kortare flygtid (på 10 min är det en 1/2 minut, på 5 min 15 sek osv).
    Jag brukar nöja mig med 4.18 volt som slutspänning för mina större LiPo och jag kan ställa in detta värde i min Hyperionladdare (går dock inte ställa in lägre värde på min laddare men man kan förstås stilla in % kapacitet laddaren skall ladda LiPo batteriet till om man vill).

    LiPo batterier tappar så sakteliga i kapacitet ju fler ladd-cykler det varit igenom.
    Med tiden (eller redan från fabrik) kan den interna resistensen i en eller flera celler bli högre och batteriet levererar inte lika bra prestanda (spänningen håller inte i sig lika bra under belastning). Många laddare kan visa den interna resistansen på varje cell vid laddning (t ex min Hyperion laddare kan det) så man kan kan då ha koll på när ett LiPo batteri börjar bli sämre. Till slut kan ett LiPo batteri ha tappat så mycket i kapacitet och kanske den interna resistansen ökat i en eller flera celler så mycket att det är dags att förpassa det till återvinningslådan på miljöstationen. Om LiPo batteriet har svällt (ofta beroende på att det dragits ur för mycket upprepade gånger eller strömuttaget varit högre än vad batteriet är märkt att klara) kan det också vara dags för återvinningslådan.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-01-17 klockan 17:18.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Säkert kloka ord. Jag har genom mitt elbilsintresse märkt att temperatur är en tydlig nämnare som är viktigare än allt annat i princip.

    Tesla har 7104st laptopceller i sina ackpaket. Det är en specialvariant av cell utan övertrycksventil och utan isolerande plasthölje. Istället sitter de monterade i rack med glykol som cirkulerar runt dem. Man håller alltid 17grader kring cellerna. (i mån av att energi finns). Med detta recept så tar man extremt väl hand om cellerna trots laddning med över 1.5C. Man har (givetvis) skydd mot över och underurladdning samt rekommenderar att ladda till 80%, något som i de flesta fall inte är ett problem oavsett vad man använder sina batterier till.

    Man lämnar 8års garanti utan krav på service och med oändligt antal laddningar. Det är kaxigt och inget vi modellflygare skulle drömma om.

    Temperaturen är just den sak som vi modellflygare är urusla på att hålla i schack, det tror jag är en stor bov.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •