Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Mobius kaputt

  1. #1

    Standard Mobius kaputt

    Misstänker att min kamera har fått för mycket spänning, hade den i bilen och kopplad till USB laddare från Jula. Efter en körning så fungerade varken kameran eller laddare så misstänker det finns ett samband.
    Är kameran utom all räddning eller kan den vara reparations bar.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Mobius är väl den bäst dokumenterade kameran gällande moddningar och reparationer. Dessutom så lär den nyaste varianten tåla rätt rejält med överspänning. Batteriet kan vara kasst. De rekommenderar att byta batteri mot en superkondensator om man ska ha kameran sittande i bilen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Låter intressant, en superkondensator skulle tåla mer i en bil då? Kan det vara batteriet som blivit förstört bara för att den suttit i en bil?
    Hur det än är så har jag reklamerat laddaren på Jula och kräver ersättning för förstörd kamera.
    Bert
    Senast redigerat av Nimbus-Bert den 2015-02-23 klockan 19:16. Anledning: Felaktiga uppgifter.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Nytt batteri är beställt, en superkondensator. Provade ladda kameran men batteriet blev så varmt att jag kunde ha kokat ägg på det.
    Hoppas det bara är batteriet som är kass.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  6. #6

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Öppna och ta bort batteriet och ge den 4V med annat batteri så ser du om det bara är batteriet...

  7. #7

    Standard

    Har testat med ett annat batteri och den är helt död..

    Bert
    Senast redigerat av Nimbus-Bert den 2015-02-14 klockan 16:10.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  8. #8

    Standard

    Fått laddaren åter, den var helt felfri men en ny etikett har den fått. Konstigt för inga av våra mobiler fungerade med den.
    Nu testat i bilen och den fungerar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9758.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	50776
    Difference between men and boys is the price of their toys

  9. #9

    Standard

    Nu är frågan, ska man skaffa ett nytt moderkort och reparera Mobius kameran eller hiva den. Har ju allt till den utom moderkortet kanske någon som har ett kort liggandes till bra pris?

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  10. #10

    Standard

    Om du inte lyckas laga så spara iaf sensorn och linsen. bra som reservdelar om du krashar nån gång.

  11. #11
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hur går det med din Mobius?
    Idag gick min sönder efter en krash. Jag krashade frön höjd direkt med nosen mor marken, såg det hela genom fpv
    När jag kom hem och stoppade Mobius in i dator, den kom aldrig igång.
    Batteriet laddade, men den startade inte längre.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  12. #12

    Standard

    Min kamera del är ok men moderkortet är helt tyst. Fungerar ditt moderkort är jag intresserad av det.

    Bert
    Senast redigerat av Nimbus-Bert den 2015-03-15 klockan 15:23.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  13. #13
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Har ingen aning. Batteriet laddas. När jag startar så ljuser enbart den blåa led, fast ljus. När jag stopapr den i dator så är den inte igenkänd av drivrutinen.

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Min kamera del är ok men moderkortet är helt tyst, lägger jag på laddning så kan jag nästan steka ägg på den (överdrivet). Fungerar ditt moderkort är jag intresserad av det.

    Bert
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  14. #14

    Standard

    Hittade ett kretskort annons på Heli Sweden och svarade på den. Annonsen var insatt i början på Januari och stod inte som såld. Vet inte om jag ska tro men han missade och sålde den dagen innan han sett mitt svar.
    Hoppas du får din att funka, ett nytt batteri kan ju göra susen. Finns en återställnings knapp du kan testa i bakkant.

    //Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  15. #15

    Standard

    Så var det dags igen, kamera två. Filmade en resa till landet och dan därpå så var den knäpp tyst. Tål kameran inte att sitta i en bil?

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  16. #16

    Standard

    Använder du enbart det egna batteriet eller har du den kopplad till bilen och laddar under färd?
    Eftersom spänningen varierar ganska mycket i bilen måste man ha en laddare som kan hantera det utan att lämna för hög spänning ut.
    / Jonas

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Jag har en Mobius som sitter som DashCam sedan ett år. Inkopplad till en billig cigaretttändar laddare. Funkar bra för det mesta, vissa gånger hänger den upp sig om man får nöta med startmotorn för länge. Men bara att lufta USB kablen så hoppar den igång.

    Så jag skulle säga att den funkar bra i bil.
    https://www.youtube.com/watch?v=Wzt6SOMksY0

  18. #18

    Standard

    Blir den ersatt kammen så blir det nog en ny strömförsörjning, måste vara den som förstör den. Detta hände vid start av bilen sedan tog den inte laddning mer.
    Snygg film ulwur, men hur var det med stopp märket?

    Bert
    Senast redigerat av Nimbus-Bert den 2015-06-12 klockan 07:01.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  19. #19

    Standard

    Jag kan egentligen ingenting om detta men jag vet att man avråder från att ladda lipo från bilen när man kör. Tydligen har det hänt att laddare gått sönder just på grund av spänningstoppar från bilens generator. En bilgenerator håller ganska exakt spänning så länge inte någon förbrukare slås av eller på för då hinner inte laddngsregulatorn med. Jag har en Citroen C5 och i den sitter det en elektrisk hydraulpump till fjädringen. När den slår av och på blinkar det till rejält i lyset och det är ett fenomen som alla C5 ägare har. Det är mest märkbart när den slår av så det blir en spänningstopp.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •