Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Moderniteter i klassiskt spår

  1. #1

    Standard Moderniteter i klassiskt spår

    Kolla 4:15 in i klippet. Om ni nu kan låta bli att titta på resten

    https://www.youtube.com/watch?v=TEc2_Ao2dEQ

    /Mats

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Över huvudet på tävlande Gillar det inte.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Nej jag tycker också att det är lite tveksamt. Jag satt och tittade på en tv-sändning som Swix Ski Classics hade gjort från Vasaloppet och och vissa klipp där måste rimligen vara filmade med drönare.

    Men det verkar mera regel än undantag att det hängare en multikopter över publik och deltagare på alla större arrangemang. Jag gissar att de som aldrig har hållit på med radiostyrt tidigare och som aldrig besöker våra forum inte fattar vad lite som behövs för att något ska gå fel.

    Jag undrar hur den styrdes om det var FPV eller om den följde någon åkare via GPS som väl verkar vara fullt möjligt nu. Det kan knappast ha varit någon som stod på marken i alla fall.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-02-12 klockan 11:46.

  4. #4

    Standard

    Vassa stavar i ögonen, halkar omkull och bryter benen, skidor in i halsen, multirotor i huvet... Inte för att vara vänd åt fel håll, men skidar man som de gör där så är väl chansen minimal att få en multirotor i huvet, finns annat som skadar en många ggr om före det. ;-) Att dessa tävlingar ens är tillåtna. Tycker vi slopar skidor och speciellt stavar i Sverige NU. Måste bli en lagändring. Kanske räcker med att förbjuda snö, det skulle gynna mig mer.

    Helt klart FPV från "vänstra krönet" där det står folk. Follow me funkar, men inte mellan träden så där, för stor chansning att hoppas på nåt sånt. Såg ut som den startade bakom folkmassan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Vassa stavar i ögonen, halkar omkull och bryter benen, skidor in i halsen, multirotor i huvet... Inte för att vara vänd åt fel håll, men skidar man som de gör där så är väl chansen minimal att få en multirotor i huvet, finns annat som skadar en många ggr om före det. ;-) Att dessa tävlingar ens är tillåtna. Tycker vi slopar skidor och speciellt stavar i Sverige NU. Måste bli en lagändring. Kanske räcker med att förbjuda snö, det skulle gynna mig mer.
    Tyckte du det va kul ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Det är alltså ok att flyga i huvudet på någon om evenemanget man filmar i sig utgör en större risk. Som flerårig vasaloppsåkare blir jag tio gånger hellre skadad pga skidåkningen som jag själv valt än av en multirotor som inte har där att göra. Det är väl tveksamt om det ens är tillåtet. Skulle vara intressant att veta om det fanns tillstånd eller om man bara chansar och hoppas på att det går bra.

    Vi skulle ju kunna göra en lista över vilka evanamang det är ok och vilka det mer tveksamt.

    vid extremsport torde väl var helt ok
    medan det på friluftsbingo torde vara tveksamt.

    Sedan kan man göra en lista utifrån skadestatestik på olika aktiviteter.

    /Mats

  7. #7

    Standard

    Nej (om det att jag skulle vara kul). Jag bara var så trött då på att det blir mer och mer tjat om detta på forumen. Sorry för det. Går ju inte en vecka nu att man inte får höra "jaså du flyger såna där du, få se hur länge till du får flyga, hähä" och så hänvisar de till media där de sett en RC-flygare stoppat trafiken på Bromma, flugit över han där politikern med pizza, kraschat i publiken på nån arena, ramlat ner en octa på ett torg fullt med folk, osv.

    Jämför med bilar och korkade förare (med eller utan tillstånd). Det är som att jag skulle säga "jaså du kör bil du, få se hur länge till du får köra bil, hähä" och hänvisa att nån idiot mejat ner folk på trottoaren. Vad kan man göra? Ska man vara rädd för allt eller ska man accpetera att det nu finns flygande "drönare", ett nytt sätt som folk kan bli skadade på, av idiotiska flygare?

    Istanbul: https://www.youtube.com/watch?v=ILa6wG9czpw

    Motorväg: https://www.youtube.com/watch?v=OjYBESbZL5o

    Skulle jag stå i publiken när den där flög över mig skulle jag inte reta upp mig på det, bara om den utsatte mig för fara. Jag hör väl till dem som hoppas på att idioten lär sig och att man slipper det i framtiden. Jämför med bilar, så länge de kör på vägen när jag går på trottoaren och inte kör på mig så är det OK, bara de inte utsätter mig för fara. Ändå kör folk rattfulla och utsätter folk för fara. Och tro mig, det finns folk som inte ska köra bil så bra nyktert, fast de har tillstånd.

    Angående tillstånd... om personen hade tillstånd att flyga över skidåkarna, hur blir nånting mer rätt med det? Bromma-exemplet. Publiken då?

    Och NEJ, jag tycker inte det var okej att flyga multicoptern över skidarna eller publiken. Vadå tveksamt? Absolut inte, jag tycker det var helt fel. Varför tveksamt?! Varför osäkra? Varför vela? Är väl en självklarhet att man INTE ska flyga över folk. Är det inte det alla tjatar om hela tiden? Att utsätta folk för fara. Tveksamt = "kunde ha vart okej om han hade tillstånd"? Hade publiken och skidåkarna givit tillstånd, eller arrangören?. Jag förstår inte hur en arrangör eller någon kan ge tillstånd till att ett evenemang kan filmas från luften. Handlar om en chansning att göra en bra film, ta en risk, hoppas på det bästa.

    NI må vara irriterade på mitt dumma inlägg, men att säga att det skulle vara tveksamt (och inte helt fel) att flyga över folk med den där storleken på multicopter!? Kalla det ironi eller sarkasm eller vad ni vill. Skapa ett regelverk utgående från sunt förnuft samt vett. Inte utifrån att kommersiella flygare ska ha nån större rättighet att flyga över folk, bara för att de jobbar professionellt med det. Flygande idioter blir ni inte av med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jämför med bilar, så länge de kör på vägen när jag går på trottoaren och inte kör på mig så är det OK
    Ja där är väl en stor del av problemet. För bilar finns det avsedda vägar och dessutom är bilkörning omgärdat med en gigantisk apparat av regler och förbud. De allra flesta sköter sig och håller sig till de regler som finns.

    Men var finns vägarna och reglerna för drönare? Nej här förväntas att allt ska regleras av sunt förnuft och nåde den som talar om restrektioner. Hade det funnits speciella områden, t. ex modellflygfällt, som drönarpiloterna hade hållit sig till hade det nog inte varit något problem. Men hur stor del av drönartrafiken sker på modellflygfällt.

    Jag har full förståelse för att det kan vara lockande och roligt och att göra sina egna flygfilmer. Självklart är det allra roligast att filma lite speciella tillfällen, gärna folksamlingar. Samtidigt blr grejerna billigare och billigare och lättare och lättare att manövrera. Detta får så klart till följd att allt fler och allt yngre skaffar sig en drönare. Det är inte frågan om olycker och därav mer regler kommer utan när.

    /Mats

  9. #9

    Standard

    Hur fan orkar ni gnälla så mycket? Har tröttnat på detta forum för allt ni gör är att gnälla om vad som är fel. Visst fine skadar inte att påpeka men detta är löjligt. Vad hjälper det att ni sitter här och bråkar? Nä just det inte ett skit så bättre att lägga energin på något vettigt.

    När jag börja med Fpv så surfa man forum för att lära sig grejer och diskutera hur man kan förbättra något men nu så är det bara bråk.

  10. #10

    Standard

    Jag har lött hela morgonen på en TBS Discovery som jag ska FPV-flyga med! :-D Men nu ska jag packa ihop en bunt laddade ackar och ta en Phantom 2 Vision+ och en vanlig Vision och larva mig ut till Djäkenfältet och flyga. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Hur fan orkar ni gnälla så mycket? Har tröttnat på detta forum för allt ni gör är att gnälla om vad som är fel. Visst fine skadar inte att påpeka men detta är löjligt. Vad hjälper det att ni sitter här och bråkar? Nä just det inte ett skit så bättre att lägga energin på något vettigt.

    När jag börja med Fpv så surfa man forum för att lära sig grejer och diskutera hur man kan förbättra något men nu så är det bara bråk.
    Och vem tvingar dig att läsa? Det finns väl hur mycket trådar som helst som avhandlar diverse trådar om FPV och multirotors. Ibland känns det snarare som om det håller på ta över forumet.

    Men när dessa farkoster drar på sig myndighernas uppmärsamhet riskerar det traditionella modellflyg att drabbas. Men det är väl en typisk reaktion från den här delen av hobbyn. Säkerhetstänk och kritik mot avarter är bara jobbigt och det vill man inte läsa om. Dessa diskussioner har alltid tagits på allvar inom modellflyget och vill ni vara med på ett modellflygforum så är det nog bara att vänja sig. det kommer inte att ändra sig.

    /Mats

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Och vem tvingar dig att läsa? Det finns väl hur mycket trådar som helst som avhandlar diverse trådar om FPV och multirotors. Ibland känns det snarare som om det håller på ta över forumet.

    Men när dessa farkoster drar på sig myndighernas uppmärsamhet riskerar det traditionella modellflyg att drabbas. Men det är väl en typisk reaktion från den här delen av hobbyn. Säkerhetstänk och kritik mot avarter är bara jobbigt och det vill man inte läsa om. Dessa diskussioner har alltid tagits på allvar inom modellflyget och vill ni vara med på ett modellflygforum så är det nog bara att vänja sig. det kommer inte att ändra sig.

    /Mats
    Jasså vad finns här där nyttig info att läsa då? Snälla linka en tråd från senast 2 dagar sen där det diskuteras intressant information och olika teorier om hur man kan förbättra det som man håller på med?
    Myndigheterna läser inte det ni gnäller om och bryr sig inte så varför ska ni då gnälla? Kanske bättre att försöka prata med myndigheterna istället för att gnälla i alla trådar här på forumet. Det ni håller på med är ingen diskussion utan ni gnäller bara och kastar paj. Kom med ordentliga förslag istället för att göra meningslösa jämförelser med bilar osv.
    Sen kan jag ju nämna att multirotors och FPV är modellflyg så finns ingen anledning till ett eget forum så det är nog bara att vänja sig att det blir mer prat om dom.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/
    Reglerna för drönare finns på transportstyrelsens sidor och där hittar man också andra aktuella regler som mobilanvändning när man kör och hur mycket lipo man får ta med på flyget så jag förstår inte denna diskussion. Flyga över folksamlingar ska undvikas enligt transportstyrelsen och det gjorde han definitivt inte i filmen från Vasaloppet.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ja där är väl en stor del av problemet. För bilar finns det avsedda vägar och dessutom är bilkörning omgärdat med en gigantisk apparat av regler och förbud. De allra flesta sköter sig och håller sig till de regler som finns.

    Men var finns vägarna och reglerna för drönare? Nej här förväntas att allt ska regleras av sunt förnuft och nåde den som talar om restrektioner. Hade det funnits speciella områden, t. ex modellflygfällt, som drönarpiloterna hade hållit sig till hade det nog inte varit något problem. Men hur stor del av drönartrafiken sker på modellflygfällt.

    Jag har full förståelse för att det kan vara lockande och roligt och att göra sina egna flygfilmer. Självklart är det allra roligast att filma lite speciella tillfällen, gärna folksamlingar. Samtidigt blr grejerna billigare och billigare och lättare och lättare att manövrera. Detta får så klart till följd att allt fler och allt yngre skaffar sig en drönare. Det är inte frågan om olycker och därav mer regler kommer utan när.

    /Mats

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Jasså vad finns här där nyttig info att läsa då? Snälla linka en tråd från senast 2 dagar sen där det diskuteras intressant information och olika teorier om hur man kan förbättra det som man håller på med?
    Myndigheterna läser inte det ni gnäller om och bryr sig inte så varför ska ni då gnälla? Kanske bättre att försöka prata med myndigheterna istället för att gnälla i alla trådar här på forumet. Det ni håller på med är ingen diskussion utan ni gnäller bara och kastar paj. Kom med ordentliga förslag istället för att göra meningslösa jämförelser med bilar osv.
    Sen kan jag ju nämna att multirotors och FPV är modellflyg så finns ingen anledning till ett eget forum så det är nog bara att vänja sig att det blir mer prat om dom.
    En del gnäller och del gnäller på gnället. Och vems fel är det om det inte skrivs något vettigt om multirotors.

    /Mats

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/
    Reglerna för drönare finns på transportstyrelsens sidor och där hittar man också andra aktuella regler som mobilanvändning när man kör och hur mycket lipo man får ta med på flyget så jag förstår inte denna diskussion. Flyga över folksamlingar ska undvikas enligt transportstyrelsen och det gjorde han definitivt inte i filmen från Vasaloppet.
    Jo jag vet att det finns regler hos myndigheterna men däremot verkar åtminstone vissa av utövarna vara fullständigt allergiska så fort det talas om regler och varnas för farorna. Om dom nu så gärna vill tillhöra modellfygfamiljen får dom väl finna sig i det säkerhetstänk som finns utvecklat där.

    Det blir precis samma liv om någon modellflygare beter sig oansvarigt men där finns det i alla fall lite av en självsanering. Dessutom finns det sälla något större intresse av att flyga över folksamlingar och görs ytterst sällan. När det gäller multirotor tycks det mest handla om rätten att få flyga var man vill utan några restriktioner. Det ingår ju till och med i försäljningsstrategin att visa filmklipp över städer och folksamlingar. Så det är väl inte konstigt om vi som håller på med traditionellt modellfyg inte känner oss riktigt bekväma.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •