Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Boscam TS351 + RX-LCD5802 = njä? (5.8GHz)

  1. #1

    Standard Boscam TS351 + RX-LCD5802 = njä? (5.8GHz)

    Tjenixen!

    Försöker ta mig halvt in i fpv-världen så jag kan se vad jag försöker filma med gopron

    Skaffade mig Boscam TS351 + RX-LCD5802 som topic så fint säger, jättebra bild etc men....
    när jag försöker flyga så blire väldigt dålig rullande bild men signalen i sig verkar bra om man kikar på lcdn.

    Så jag funderar på vad som kan vara fel, delar lipo med resten av min CX20 (quadcopter) utan filter så det är ju ev det, men vad mer ska man fundera på som man ska försöka lösa?

    Signalmässigt verkar det bra i alla fall som sagt, kör med cloverleafantenner samt en vanlig pinne som komplement på mottagaren. Kör visserligen en förlängning av antennen i flygkroppen men tror inte den ska bli störd då den är skärmad etc. Annars tänker jag om de små kablar som går via kamera >osd > sändare etc kan påverkas kanske? Om man skulle skärma dem på något vis?

    //Oddname

  2. #2

    Standard

    Efter att ha testat lite nu med andra frekvenser och jämfört på samma avstånd med och utan motorer igång så är det samma resultat. Detta dock inomhus, men motorerna verkade inte påverka.

    Så nu är det snarare en fråga om varför räckvidden är så kass Har ju förutsättningarna men inte resultatet, några meter iväg ute så blire dålig bild. Ska se om frekvensen spelar någon roll utomhus imorgon, kanske är mitt nätverk som stör här då det kör maxat på 5.8GHz så en neutral plats utan ev. störningar givetvis då!

  3. #3

    Standard

    "Rullande bild" brukar betyda att den tappar synk, vilket troligen beror på att du får in störningar på kabeln mellan kamera -> OSD eller OSD -> VTX, störningarna kommer troligen från fartreglage.
    ferrit ringar eller skärmning på signalkablarna borde lösa problemet.

    /Jonas

  4. #4

    Standard

    Kör ju med minimala kablar för videon så, men verkar ju få samma resultat här inne med eller utan motorer igång, dvs dåligt avstånd med lite skräpig bild, men några feriter kan man ju alltid testa!

    Ska testa med ferriter, var kan man hitta sådana lätt tro? Kjell?
    Man vill ju slippa beställa från långbortistan.

    Eller kan man ååstadkomma något med saker hemma eller kan du säga någon produkt småttingar kan finnas i som man ev kan slakta?
    Senast redigerat av oddname den 2015-02-13 klockan 21:59.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Glöm feriter, skaffa ett LC-filter att koppla till matningen till Vtx och kamera. enda som funkar om du inte ha skärmade kablar förstås?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Dock samma fenomen med och utan motorer igång trodde inte LC gjorde någon skillnad då. Ingen fulström direkt när man inte suger massa spänning och ström smord motorer igång

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det räckrrmed att det går ström genom fartreglagen för att störningar skall uppstå. Det hur mycket inlägg att ta del av under multkkopter eller fpv kategorin, bara att läsa på.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Men störningarna som uppstår är väl när motorerna arbetar och spänningen/strömmen fluktuerar upp och ner och därmed skapar störningarna? Men i alla fall, så är ju skärmning ett bra första steg, var kopplar man skärmen bäst? Jordpunkt närmast batteri?

    Det lustiga med störningarna är dock att det funkar fint på nära håll och sen blir sämre med avstånd, störningar skulle väl påverka hela tiden?


    EDIT

    Funderar lite på en sak, drog kamerasladden genom gimbal med dess kablar till motorerna,
    de arbetar ju på ganska hög frekvens iom brushless, kan detta vara en felkälla tro?

    EDIT 2

    Samma problem kopplat på annat sätt, det är perfekt bild oavsett hur motorerna arbetar och det är med avstånd problemen börjar, så känns som annat än störningar då de borde vara närvarande hela tiden och inte uppstå med avstånd?

    EDIT 3

    Insåg att på samma avstånd som bilden är bra så blir den dålig när jag smäller igång radion.
    Så där är ett problem Ska testa skärma lcd/mottagaren av tillfälligt med alu-folie och se om det hjälper. Gjorde inte ett dugg.... Skärmen/mottagaren kan vara ca 30-40cm ifrån och bli störd så att ha den monterad direkt på radion kan ni tänka er resultatet då

    Intressant nog får jag samma störningar som innan inomhus, men inget utomhus. Eventuellt något som kan störa här inne som inte påverkar ute.



    Förslag på hur detta löses? Taranisen är ju lite ökänd för att ha "surr" i högtalaren, misstänker samma källa till detta bidrar till problemationen så här är nog vettigt försöka sig på ferriter kanske?


    EDIT 4

    Slängde upp lcd/mottagare på eget stativ och inga störningar på samma sätt som innan men det är lite rullande störningar alá "motorbrus". Stängde även av mitt 5.8GHz nätverk för att se skillnad. Filter av något slag behövs i alla fall till strömförsörjningen av sändaren, får knåpa ihop något i veckan när jag får tag i delar.

    Sammanfattningsvis, verkar kunna montera på sändaren utomhus men inte inomhus.
    Inga störningar nu när jag stängde av 5.8GHz från router (är några meter ifrån där jag testade). Störningar som uppstår vid motorer igång, ska testa LC-filter på detta och sen testköra på neutral plats.
    Senast redigerat av oddname den 2015-02-14 klockan 16:47.

  9. #9

    Standard

    Tillverkade ett provisoriskt LC-filter ikväll med lite delar från en gammal router och marktestade, snurrade motorerna på längre avstånd än innan utan störningar, verkar lovande, får bli flygtest imorgon

  10. #10

    Standard

    Nu har jag tillverkat det mindre provisoriska filtret

    Det gamla var väldigt basic med tråden lindad runt ett litet gammalt kullager bara och en konding.

    Nya snarlikt men av bättre design; minimal drossel då jag inte tror jag behöver större sorten, kondingar x2, diod samt lite av kabel lindad runt en ferrit, bara för att det går

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1889.jpg 
Visningar:	369 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	50658
    Senast redigerat av oddname den 2015-02-18 klockan 19:17.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •