Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Friflyg (nästan)?

  1. #1


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard Friflyg (nästan)?

    Hej alla aviatörer!

    Vi som börjar bli lite grånade och har hållit på några år med modellflyg körde nog i ungdomen en hel del friflyg. Man byggde, och byggde och byggde. Och så cyklade man ut till fältet (hur fasen fick man med sig alla grejer på en cykel?) och sprang med lina upp Gladan, Bantam, Stratos eller vad kärran nu hette. Någon kompis fick naturligtvis hålla och släppa kärran. Ibland gick det åt fanders men ibland flög de alldeles förträffligt! Och man fick springa som en gasell över nejden för att se vart kärran tog vägen. Vid något enstaka tillfälle tog termikens gudar över och man fick uppleva en konstig känsla av blandad vinst och förlust när planet blev mindre och mindre och slutligen försvann långt bort i fjärran. Det här var en nyttig skola. Man lärde sig betydelsen av anfallsvinkel, tyngdpunktsläge, skränkning mm mm. En skola som tyvärr försvinner mer och mer med dagens gyron mm.

    Idag, med alla ARF:er för en överkomlig penning, och där man kan slå av och på navigationsljus, fälla in och ut hjulen, se hur mycket kräm det är kvar i acken mm mm, så saknar jag faktiskt det ursprungliga friflyget. Det gav verkligen en massa nyttig grundkunskap om flygningen. Men jag saknar inte gasellsprången över nejderna för att eventuellt få tag i det uppenbart lyckade bygget som gled bort i geografin, eller trädklättrandet för att få ned eländet när det behagat att parkera sig högt upp i en talltopp.

    Men tänk om man kunde fixa en enkel hobbygren för dessa flygetyg där man tillåter två RC-kanaler?! En skulle vara till sidorodret så att man har en rimlig sportmössa att hålla planet kvar i samma landskap som man en gång med springstart startade i. Den andra kanalen skulle vara till fjosen (när man flippade upp stabben i ca 35° läge för att kontrollerat ta ner kärran till moder jord om man hade haft turen att hitta termik).

    Vad tror ni?
    Senast redigerat av Gasman den 2015-03-04 klockan 22:32.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sicken nostalgtripp!!
    Jag minns vartenda moment.
    Hur gick det för "Bosse Jansson" och hans radiostör... f'låt, -styrda "Gladan" på SMF??
    Retroholic!

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Men visst vore det coolt? En sketen inomhusmottagare och två 5-grams servon och en liten LiPo på kanske 150 mAh räcker gott och väl. Vill man bre på kanske man ska tillåta telemetri och en variometer....
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Har faktiskt en obyggd Stratos från Sven E Truedsson liggande...

    Köpte den av ren nostalgi eftersom jag byggde en sån i början på 60-talet.
    Jag o kompisen sprang nere på isen på Ångermanälven o drog upp
    den i lufthavet, men den gick i kras ganska snabbt.

    Those where the Days....

    MVH Kent

  5. #5
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Min första Rc modell var en F1A seglare vars namn jag inte kommer ihåg, pappa Lip satte ett servo på sidrodret så att jag kunde styra hjälpligt, startade med ett gummirep gjort av gummimotorn till en F1B modell. Det var sent 70 tal
    Nostalgitripp
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Min första Rc modell var en F1A seglare vars namn jag inte kommer ihåg, pappa Lip satte ett servo på sidrodret så att jag kunde styra hjälpligt, startade med ett gummirep gjort av gummimotorn till en F1B modell. Det var sent 70 tal
    Nostalgitripp
    Tittade så sent som i tisdags kväll på ritning och byggbeskrivning till en elseglare - konstruktör Lars Pekkala.
    Ser lite ut som en förminskad Blue Phoenix på skissen. Plankad friggovinge?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Mja, en förminskad Blue Phonix var det inte, den hade samma spännvidd. Men väl en frigolitkärna till vingen med en E-193 profil om jag minns rätt.

    Jag hade då byggt min första datorstyrda skärmaskin som jag styrde med en Amiga-dator.

    Tillverkade senare också en gjutform till kropparna som jag gjöt ett antal kroppar i. Har faktiskt en kropp kvar, får väl se om det blir någonting utav den framöver.

    Modellen fick namnet "Silvertärnan"
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Min första Rc modell var en F1A seglare vars namn jag inte kommer ihåg, pappa Lip satte ett servo på sidrodret så att jag kunde styra hjälpligt, startade med ett gummirep gjort av gummimotorn till en F1B modell. Det var sent 70 tal
    Nostalgitripp
    Modellen heter "Nordic", byggsatsen tillverkades utav Modellprodukter i Härnösand.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Radiotimer

    Jag är inte insatt i regelutformningen, men ide'n med radiostyrda prylar på friflyg-tävlingsmodeller(utomhus) är faktiskt redan en realitet. Åtminstone på elitnivån. Med radiofuse i modellen har man en klar fördel förståss. Normalt måste tävlanden gissa hur många sekunder fältet räckte till under rådande väder och i förväg bestämma hur länge man kan flyga. Med radiostyrd timer kan man när som helst välja plats och tidpunkt för fuse med knappen på radiosändaren.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En som kör friflyg med radio finns på tuben under namnet maxfliart https://www.youtube.com/channel/UC5l...2N8s7urLVoOVxg
    Det är mest gummimotorflyg och modellerna är riktigt snygga.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •