Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Undran om siffra i beteckning (bortslös motor)

  1. #1

    Standard Undran om siffra i beteckning (bortslös motor)

    Elmotorer har en himla massa data.

    KV-värde, effekt i watt, diameter och längd på stator (?), osv, osv.
    Jag har en T-motor som heter 2212-13 980KV.
    Den där 13... är det lindningar?

    Och vad gör det för skillnad om det är tex 5 eller 17?
    Ju fler, desto lägre varvtal? Ju fler, desto kraftigare moment? Eller vad?

    Låt säga att jag ska välja motor till en Cub och där sägs det att det ska vara en 2820 1000kV 3S outrunner osv.
    Och så hittar jag två st sådana, men den ena är
    2820-13 1000 KV 3S osv
    och den andra är
    2820-09 1000 KV 3S osv.
    Vilken ska man välja? Och varför?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Ändrar man lindningarna ändras kV't. Jag gissar att geometrin är något annorlunda på de motorerna, så de behöver ett annat antal lindningar för att få samma kv. Om det är 1000kV du vill ha, så är det det som är viktigt.

  3. #3

    Standard

    Låter logiskt.

    Vad är skillnaden på en motor vars "stator" eller vad den kallas (den med spolar) om den är tex 9 mm lång eller 28mm lång? Moment?

    Jag stör mig lite på att jag hittat flera motorer som passat Easystar II som jag ska montera ihop... men det står ej effekt i motorspecs. Ibland kan en motor som verkar passa vara över 500 watt (som är för mycket) och ibland är de bara 90 watt (som är för lite)... men samtliga är 28xx 1100 KV och OK vikt samt för 3S. Där kan ena motorn vara 2812 och en annan 2820. Hur veta effekt när det inte står? Eller kan man gå på hur mycket ström de drar? 2812 kan dra 10A och 2820 kan dra 18A tex.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Kör man med samma spänning, t.ex. 3S, så är effekten proportionell mot strömmen, effekt = ström × spänning. Så vet du att en motor som klarar 20A på 3S (ca 240W med fullt batteri) passar, så skaffa en motor som har liknande spec.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Easystar och KV 1100 är väl knappast en bra kombination?
    Easystar har ju begränsat utrymme för propeller så ett högre KV är nog att föredra om man vill ha lite kraft.
    (Reservation för om ES II har betydligt högre sittande motor?)

    Angånde antal varv tråd i lindningen så bestämmer det strömmen. Tjockare tråd betyder färre varv lindning - högre ström och högre varvtal.

    Sen kan lindningarna kopplas i Y (stjärna) eller D (delta).
    Med Y-koppling blir lindningen längre (2 seriekopplade) och strömmen lägre, vilket möjligen förklarar att du kan hitta olika KV på samma nummerbeteckning.

    Jag skulle inte bekymra mig så mycket över siffrorna utan titta på varvtalet (KV) och effekten (W) när jag väljer motor.
    Vikten är ofta en bra uppskattning på effekten. Till en Easystar hade jag nog tittat på en motor på 50-70 gram med ett KV på 1700- 2200
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Easystar, samma som bixler och axn floater mår väl bra av en 2200kv med 6x4 propeller?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    En motor kan väl aldrig ha för mycket effekt givet att den får plats i modellen :-)

    Angående din stator-fråga så ger en längre stator lägre varv men högre moment (vid samma antal lindningar). Dubbla statorlängden ger ca halva varvet/dubbla momentet med samma ström/spänning in i motorn.

    Jag gissar att det hänger ihop med arean som lindningen omsluter som i sin tur påverkar induktansen. Längre stator = större area.

    Sen kan en större motor göra sig av med mer värmeförluster så den kan på det viset tåla högre effekt också.


    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Låter logiskt.

    Vad är skillnaden på en motor vars "stator" eller vad den kallas (den med spolar) om den är tex 9 mm lång eller 28mm lång? Moment?

    Jag stör mig lite på att jag hittat flera motorer som passat Easystar II som jag ska montera ihop... men det står ej effekt i motorspecs. Ibland kan en motor som verkar passa vara över 500 watt (som är för mycket) och ibland är de bara 90 watt (som är för lite)... men samtliga är 28xx 1100 KV och OK vikt samt för 3S. Där kan ena motorn vara 2812 och en annan 2820. Hur veta effekt när det inte står? Eller kan man gå på hur mycket ström de drar? 2812 kan dra 10A och 2820 kan dra 18A tex.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Låter logiskt.

    Vad är skillnaden på en motor vars "stator" eller vad den kallas (den med spolar) om den är tex 9 mm lång eller 28mm lång? Moment?

    Jag stör mig lite på att jag hittat flera motorer som passat Easystar II som jag ska montera ihop... men det står ej effekt i motorspecs. Ibland kan en motor som verkar passa vara över 500 watt (som är för mycket) och ibland är de bara 90 watt (som är för lite)... men samtliga är 28xx 1100 KV och OK vikt samt för 3S. Där kan ena motorn vara 2812 och en annan 2820. Hur veta effekt när det inte står? Eller kan man gå på hur mycket ström de drar? 2812 kan dra 10A och 2820 kan dra 18A tex.
    Ett förtydligande: Om tillverkaren anger effekten på sin motor så brukar han mena hur stor effekt motorn maximalt tål under kontinuerlig drift utan att ta skada. Den aktuella effektutvecklingen P i en specifik setup är P=U*I där U är batterispänningen och I är strömstyrkan. Om batterispänningen är vald (antal celler) blir strömstyrkan beroende på motorns Kv samt aktuell propellerstorlek.
    /Leif

  9. #9

    Standard

    Kan man räkna motoreffekten enligt vanliga P = U * I?

    Easystar II verkar levereras med tex en Permax BL-O 2830-1100 150W, men finns även de med över 2000KV och mindre propeller.
    Det får rum med en 7" om outrunner monterad i hållaren. Sätts motorn på utsidan så lär man få in större proppar (ointressant för mig). 7x6E lär ska vara bra på 3S 1100. Men även 6x4 och högre KV. Det är väl högre KV-värde i de äldre som flyger med 2S? Eller?

    Bixler har jag förstått har högre KV-värde. Är även större flyg.

    Större prop låter mindre.

    Får klura vidare på motor. Flyget verkar vara framtungt så en motor på 70g och större ack kanske är klokt.

    Kanske man skulle satsa på något över 150W... 200W.

    Vad gäller trådämnet så blev jag iaf klokare där också. =) Två flyg i en smäll.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kan man räkna motoreffekten enligt vanliga P = U * I?
    Ja, om man inte är väldigt noggrann. Betraktar man motor och fartreglage som en enhet och mäter strömstyrkan från batteri till fartreglage får man tillräckligt bra värde.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •