Till helgen tänkte jag att testa min hemmabyggda fpv vinge - jag har väldigt lite kunskap om flygplan och har byggd denna mest på känsla. Själva modellen är en trådutskuren vinge 110cm bred i rosa cellplast med 2st kolfiber 3mm rör infällda i cellplasten. Håller jag i vingens ytterkant sviktar den lite men själva mitten och de inre 60% av inre delen av vingen är helt stum.

Profilen hittade vi på nätet och tyngdpunkten är beräknad att ligga 13cm från nosen enligt ett center of gravity program vi körde på nätet. Rodren är skurna 35mm breda och motorn är en Sunnysky 2204, 6030 propp som ger ca 500g dragkraft o drivs av ett 1300mah 3s acc - modellens vikt är 370g med FPV utrustning samt batteri.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vinge.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	52,7 KB 
Id:	51703

Det som gör mig mest osäker är om motorn är stark nog och hur stora roder utslag jag bör ställa in på radion för att den inte ska bli för känslig - magkänslan säger ca 1 cm utslag men vad vet jag. Jag har flugit rätt mycket FPV med multirotor och när jag tittar på filmen från vingar ser jag ofta att de som någon skrev ålar sig - det gillar jag inte - om det händer mig räcker det att jag ger vingletsen lite toe in eller är det något annat jag bör tänka på? Jag är tacksam för tips så min maiden inte slutar med ett frigolitregn.