Detta är min första riktiga quad. Jag har flugit runt med en Hubsan 107D förut, men nu var det dags att ta nästa steg.
Quaden är en Eachine 250 FPV Racer från Banggood. Den levereras ihopbyggd.
Eachine 250-ram
2204 2300KV motorer
3S 1500-1800 mah, men klarar också 4s.
CC3D, OpenPilot utbytt till BetaFlight
1000TVL-kamera med 600mW videosändare med enkel OSD
Två st vita leds fram med linser och LED-bar som kan skifta färg bak.
Väger 400g utan batteri
Jag flyger med en begagnad Devo 7 köpt här på forumet.
FPV-skärmen är en Eachine LCD5802S. 7"-skärm med diversity. Väldigt nöjd med den.
Blåst och regn hela tiden så blev att bygga om min Avada R290 från 4S kapabel till 6S kapabel.
Provade denna esc/motor setup på 6S i somras men BLHELI behövde mogna lite då jag kunde få desync ibland även om det funka till 95%. När jag testa utan proppar med BLHELI 14.3 verkar det funka utan problem så förhoppningsvis inge desync men riktigt kassst väder så maiden får vänta
Ram: Avada R290
FC: Naze32Acro R5 (Betaflight)
Motorer: Cobra 2208 2000Kv
ESC: Xrotor 40A BLHELI 14.3 (bortplockade kylblock för viktbesparing)
Propellrar: HQ6x4.5 till att börja med
Batteri: Nanotech 6S 1550mah 65-130C
Går inte vinkla mer utan att den slår i taket hehe. Har vinklar till motorerna jag kan sätta dit dock. Bara testade ett batteri men vart inte riktigt nöjd. Vet inte om det är PIDsen eller nått annat men kändes sladdrigt. Roliga flygtider man får på 6S, 2min även fast jag tog det "lugnt"..
Får se vad det blir av det. Har lite olika storlekar på batteri med både 5-6S och lite olika proppar. Mest bara kul grej att testa. Finns nog en anledning till att typ ingen kör 6S, måste jue landa innan man hunnit flyga nått ;D
Ja det är ju lite dåliga flygtider du ville undvika. Har precis lindat om en motor till min vinge o förstärkt den med kolfiber, den ställer man på vingletsen i gräset o startar rakt upp som en Tintin raket. Går nog rätt snabbt nu även om jag inte kunnat testa pga vädret. Kruxet med plan är att dom är aldrig så stabila som en multirotor iaf såvida dom inte är jättestora.
Testa köra gtune o kolla vart P ligger runt i. Det har antagligen ändrat sig från 4S. Annars är ju sladdriga eller brist på kursstablititet ofta I men man vill ju ligga i ungefär rätt P när man pillar på den... iaf jag.
Starta rakt upp med plan låter smidigt men som du sa så blir det inte lika stabilt vilket är synd.
Jo får tuna quaden sen när vädret tillåter. Långa flygtider får jag göra mer research på innan det blir nått mer försök av det.
Såhär ser den ut med vinklade motorfästen och kamera. Går nog att vinkla kameran något mer men får testa såhär.
Lagom med kabelhärvor, får fixa nångång
Senast redigerat av Copterdude den 2015-11-29 klockan 22:06.
Har du testat att analysera blackbox data? Joshua Bardwell har en Youtube kanal där han analyserar folks loggar o de går att lära sig mycket. Det är rätt praktiskt när det inte blir så många batterier.
Har dessvärre inte blackbox. Tänkte försöka mig på det senare om jag skaffar Rev6 kort där det är integrerat.
När jag skrev sladdrig mena jag egentligen svampig. Typ som utan dampened light aktiverat.
Är 99% säker jag aktivera det men ska kika igen annars ska jag prova om det går att sänka minthrottle ännu mer, höja throttle midpoint, throttle expo etc. Xrotor 40A ska ha väldigt bra bromsning så fattar inte varför dom kändes som det är så svagt. Nog bäst att fortsätta i egen tråd, skulle nog bara vara bilder och specs i denna :P
Från RCgroups.
KISS30A------209 ms
Xrotor40A ---219 ms
MRM Zeus ---234ms
ZTW 18A ----256ms
RG20A -------263 ms
SN20A SK ---269 ms
KISS18A -----299 ms
Hej allihopa!
Jag är ny här på rcflyg, ser fram emot att gotta ner mig i massa quadprat med likasinnande
Kul tråd! Detta är mitt andra quadbygge som jag flyger in just nu:
Mokaframe
Cobra2206 2100kW
Rotorgeeks RG20 esc
SPRacingF3 med Cleanflight
Gemfan 6045 prop
NanoTech 4s 1300 mAh
Den flyger riktigt fint på 3s & 4s. Går som ett skott
Coolt o se era maskiner - min dotter gav mig ett nytt skal i julklapp (DAL 220) och jag flyttade över lite elekronik från min banger quad. Det sitter Sunnysky 2204 motorer på den, littlebee esc, dal 5045 V2 proppar o 1800mah 4s batteri. Vikten är 564g med HD kamera o det tunga batteriet - jag kan skala av ca 60g om man tar bort sidorna o byter till 1500mah.
Nuvarande setup.
Scorpia 220
RCX H2205 2350kv
Little bee 20A
Spracingf3 med senaste betaflight (2.2.0)
DAL 5045BN
4S
HS1177 kamera
FX799 VTx
X4r-sb
Auw 500g
Senast redigerat av KiteAnton den 2016-01-01 klockan 16:06.
Kul att se så stor variation av ramar
Någon som trotsar minusgraderna och flyger nu under vintern?