Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Eee PC med XP startar inte?

  1. #1

    Standard Eee PC med XP startar inte?

    Min gamla Eee PC med XP startar inte Windows. Det blir blåskärm och texten börjar: "A problem has been detected and windows has been shut down..."
    Sist står det: *** stop: 0x0000007B...
    Googlade och fick bland andra tips att man ska rensa (startsektorn) från virus. Hur då?
    Det hör till saken att felet visade sig då jag skulle använda datorn efter att den legat oanvänd i ett halvår.
    /Leif

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det kan vara andra problem än virus. Har du provat att starta om datorn med "senaste fungerande konfiguration"?
    Du får fram den startmöjligheten om du direkt efter att du tryckt på startknappen håller ner eller upprepade gånger snabbt trycker på F8-tangenten.

    https://support.microsoft.com/kb/307852

  3. #3

    Standard

    Ja, samma blåskärm.
    Cmos/klockbatteriet verkar kass för jag måste starta med F2 för default BIOS values och klocka/datum står helfel.
    /Leif

  4. #4

    Standard

    Ställ klockan rätt och verifiera att BIOS har identifierat hårddisken.
    /Jonas

  5. #5

    Standard

    Det är inte så att du måste ställa om hårddiskgränssnittet i bios till ahci eller tvärtom, dvs till legacy/ide eller nåt sånt iom ditt bios resettats? Kan du starta med F8 överhuvud taget, tex felsäkert läge? (sen kan ju disken vara kass åxå...)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6

    Standard

    @Jonas: Ställt klockan men vet inte hur jag verifierar identifierad HDD.

    @numnutchris: Det går inte att starta felsäkert. Samma bluescreenkommer upp. Disken bytte jag förra året och har kört den väldigt lite men javisst kan det vara den. Snurrar och förflyttar sig hör jag att den gör i alla fall. Vågar jag helt enkelt prova att ändra till ICE?
    /Leif

  7. #7

    Standard

    Microsoft slutat med support för XP och det bör du inte använda längre - det kommer inga nyare uppdateringar...

    Lägg in något kul som Linux istället så får du mer fart i din EeePC

    Men det verkar som sagt vara batteribyte på moderkortet som gäller.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Standard

    Som UndCom skriver:
    Minnes batteriet till cmos är slut, bara att byta och sedan ställa in cmos inställningarna.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  9. #9

    Standard

    Cmosbatteri beställt. Men jag tvivlar på att detta är orsak till felet. Jag har fått byta batteriet vid två tillfällen tidigare men då startade XP med "default values" efter ett klick på F2.
    @UndCon: Jag ska ha ett enda program installerat för modellbackup till min MPX mc4000 som inte går att köra i moderna windowsversioner och inte i Linux heller. Ingen internetanslutning behövs.
    /Leif

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hur fungerar kommunikationen med MC4000, skulle en virtual machine av Windows XP in VMWare Player fungera?
    VMWare Player är gratis.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Hur fungerar kommunikationen med MC4000, skulle en virtual machine av Windows XP in VMWare Player fungera?
    VMWare Player är gratis.
    Det borde fungera förutsatt att man kan begränsa klockfrekvensen. Det ursprungliga programmet körs i DOS(!!) men det finns en version som monterats i "Dosbox" och det är detta som jag har använt i min EeePC/XP.
    http://www.rc-soar.com/multiplex/400...sbox/index.htm
    /Leif

  12. #12

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    DosBox går att köra i min W7 dator..
    http://www.rc-soar.com/multiplex/400...sbox/index.htm
    Har dock ingen radio att testa mot.
    Multiplex varnar för att köra p4000/Dosbox i en snabb dator. Det kan ge ett RAM fel i mc4000 som man inte kan åtgärda själv och den risken vill jag inte ta.
    /Leif

  14. #14

    Standard

    Men om du har programmet för DOS är det bara att skapa en bootbar usb-sticka och starta din eeePc på....
    Eller ett SD kort då jag har för mig att det finns också.

  15. #15

    Standard

    Gör en reparationsinstallation av Windows så kommer den där att snurra igång igen.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mackez Visa inlägg
    Gör en reparationsinstallation av Windows så kommer den där att snurra igång igen.
    Beskriv gärna steg för steg för en okunnig hur man går tillväga.
    /Leif

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Beskriv gärna steg för steg för en okunnig hur man går tillväga.
    Det krävs antingen en usb ansluten cd / dvd och skiva eller en bootbar usb-sticka med Windows XP för att göra en reparation.
    / Jonas

  18. #18

    Standard

    Jag har två CD sedan tidigare till min EeePC som jag använde i samband med byte av HDD. På den ena har jag skrivit "GRTMPVOL_EN.iso Win XP Pro DL 2013-07-13" och på den andra "Windows XP 2013-07-16 Installerad på EeePC" (Se skärmklipp från Utforskaren). Kan jag använda någon av dem?
    Jag förmodar att jag ska ändra första bootenhet i BIOS till extern CD.

    Bifogad fil 52113

    Bifogad fil 52114
    /Leif

  19. #19

    Standard

    Prova om den startar på CD 2, annars får du skapa en skiva av ISO-filen på första skivan.
    / Jonas

  20. #20

    Standard

    Problemet löst!
    PC:n bootar på skivan som Jonas föreslår men hårddisken hittas inte.
    Då ställde jag om hårddiskgränssnittet till IDE som numnutchris föreslog i inlägg #5 och då startade datorn normalt.
    Alltså var det väl det urladdade cmosbatteriet som orsakade allt ändå som UndCon och Bert påpekat i inläggen #7 repektive #8.
    Man lär så länge man lever. Tack alla!
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •